Jutlustas diakon Rein Keskpaik
„Jeesuse Kristuse
sündimisega oli aga nõnda. Tema ema Maarja, kes oli Joosepiga kihlatud, leidis
enne enda kojuviimist, et ta ootab Pühast Vaimust last. Tema mees Joosep aga,
kes oli õiglane ega tahtnud teda avalikult häbistada, võttis nõuks ta salaja
minema saata. Aga kui ta seda mõtles, vaata, siis ilmus talle unenäos Issanda
ingel, kes ütles: “Joosep, Taaveti poeg, ära karda oma naist Maarjat enese
juurde võtta, sest laps, keda ta kannab, on Pühast Vaimust. Ta toob ilmale poja
ning sina paned talle nimeks Jeesus, sest tema päästab oma rahva nende
pattudest!“ Kõik see sündis, et läheks täide, mida Issand on rääkinud prohveti
kaudu: “Ennäe, neitsi jääb lapseootele ja toob ilmale poja, ja teda hüütakse
nimega Immanuel“, see on tõlkes: Jumal on meiega. Kui Joosep unest ärkas, tegi
ta nõnda, nagu Issanda ingel oli teda käskinud. Ta võttis oma naise enese
juurde, ent ei puutunud temasse, enne kui Maarja oli poja ilmale toonud. Ja ta
pani lapsele nimeks Jeesus.“
Armas kirikuline, igal pühapäeval me tunnistame oma usku
apostliku usutunnistuse sõnadega: Jeesus Kristus on „...saadud Pühast Vaimust, ilmale tulnud neitsi Maarjast...“. Jeesuse
sünni ime jääb meile paljuski mõistetamatuks. Kuidas neitsist, Pühast Vaimust?
Loodusõpetuse õpetajana võiks see minus ju kahtlusi tekitada. On asju, mida
teab Looja ja mis pole meile teada antud. On palju tähtsamaid asju, mida me
selle loo juures teadma peame. Miks sündis Jeesus maailma? Sellest lapsest pidi
saama see, kes päästab inimkonna nende pattudest.
Evangeelium räägib meile, et Joosep ja Maarja olid kihlatud.
Kihlus tähendas, et noored inimesed olid tunnistajate juuresolekul andnud
tõotuse abielluda. Neid võis lugeda paariks, ometi pidi Maarja veel aasta elama
oma vanematekodus. Kui nüüd selgus Maarja rasedus, oli see Joosepile suureks
hoobiks. Juriidiliselt tähendas see abielurikkumist, sest juutide tava ja
seaduse järgi oli kihlumine samasugune muudetamatu vahekord nagu abielu, kuigi
kihlunuil puudus abielulise vahekorra õigus. Igasugused eksimused sel ajal
võrdsustati abielurikkumisega ning kuulusid karistuse alla. Kergematel juhtudel
kihlus katkestati, raskematel juhtudel tähendas see süüdiolevale poolele surmanuhtlust.
Abielu rikkunud naised visati kividega surnuks.
Joosepi reaktsioon oli inimlikult arusaadav, ta „...võttis nõuks ta salaja minema saata.“ Antud
olukord nõudis Joosepilt kihluse tühistamist, mis sisuliselt tähendas
abielulahutust. Maarja oleks sel puhul sattunud väga ohtlikku olukorda. Joosep
oli aga õiglane ja jumalakartlik
mees, ega tahtnud Maarjat sellisesse raskesse olukorda panna. Tagajärjed
oleksid Maarjale olnud mitte ainult häbistavad, vaid ka hukatuslikud. Kus
inimese nõutus muutub ületamatuks hädaks ega leia mingit loomulikku lahendust,
seal on Jumala abi kõige lähemal: Tema ei lase ennast oma kavatsuste
täideviimisel mingeist inimlikest kaalutlustest ega otsustest segada. Mis sai
edasi, sellest räägib meile pühakiri. Ahastava ja kõhkleva Joosepi juurde tuli unenäos Issanda ingel, kes tõi talle
uskumatu sõnumi. Jumal teadis, et Joosep oli selle jaoks just õige mees. Ja
Joosep tegi oma valiku, ta tegi nii nagu Issanda ingel teda oli käskinud. Ta võttis oma naise enese juurde, ent ei
puutunud temasse, enne kui Maarja oli poja ilmale toonud. Ja ta pani lapsele
nimeks Jeesus.“
Jumala teadaanne oli ühtlasi ka ülesanne. Joosep peab ilma
igasuguse kahtluseta Maarja enese juurde võtma. Ja kui Maarja toob ilmale poja,
siis omandab Joosep tema suhtes kõik isaõigused. Isal oli õigus anda oma pojale
nimi. Joosepi puhul oli see küll piiratud õigus, sest nime tegelikult ei vali
tema, see ilmutatakse talle koos poja saamise saladusega. Nime määrab tema
tõeline isa-Jumal. Nimi Jeesus on
tähendusrikas, heebrea keeles tähendab Jehosua
„Jahve on abi“ või „Jahve on pääste“. Kreeka keeles on see meieni jõudnud
muutununa, aga Jeesuse nime tähendus on ikkagi sama-„Jeesus on pääste“. Sellele
tähendusele vastab ka Jeesuse eluülesanne, mis seisneb oma rahva päästmises tema pattudest. See lause edastab Jeesuse
elutöö mõtte ja eesmärgi, terve evangeeliumi. Tol ajal oodati Messiat,
päästjat, kes päästaks rahva võõra võimu alt. Oodati võimukat kuningat. Juutide
Messiaga seotud poliitilised ootused
ei täitunud. Ingel ütles, et Jeesus päästab oma rahva nende pattudest. Patt on
allikas, kust võrsuvad nii individuaalse kui ka ühiskondliku elu pahed ning
hädad. Kes tahab olla tõeline päästja, see peab päästma patu võimusest ja
juhtima inimese tagasi tema loodupärasele osadusele Jumalaga. Selles seisnebki
Messia ülesanne . Seda ei suuda ükski inimene-see on täielikult Jumala kätes.
Martin Luther on öelnud, et Jeesus päästab oma rahva nende
pattudest, surmast ja kuradi meelevallast. Inimesena oleme kõik ebatäiuslikud.
Igaühel on oma vead, nõrkused, halvad või kahjulikud harjumused. Jeesus võib
meid juba siinse maise elu sfääris, vähemalt osaliselt, nende puuduste
meelevallast vabastada. Juhul, kui me Teda usaldame ja Talle kuuletume.
Täna kuuldud Rooma kirja 15 ptk 13.salm ütleb meile: „Aga lootuse Jumal täitku teid kõige
rõõmu ja rahuga usus, et teil oleks
küllaga lootust Püha Vaimu väes!“ Selle lootusega mingem vastu jõululapse
sünnile. Aamen.
No comments:
Post a Comment