2Kr 4:7-14
„See aare on meil aga saviastjates, et võrratult suur
vägi oleks Jumala oma ja ei midagi meist. Meid ahistatakse igati, kuid me ei
ole kitsikuses; me oleme nõutud, kuid mitte meeleheitel; meid kiusatakse taga,
kuid me pole hüljatud; meid rõhutakse maha, kuid me ei hukku; me kanname alati
oma ihus Jeesuse surma, et ka Jeesuse elu avalduks meie ihus. Sest meid, kes me
elame, antakse alatasa surma Jeesuse pärast, et ka Jeesuse elu avalduks meie
surelikus ihus. Nii on surm tegev meis, elu aga teis. Aga et meil on sellesama
usu vaim, millest on kirjutataud: „Ma usun, seepärast ma räägin“, siis meiegi
usume ja ka räägime, teades, et see, kes äratas üles Issanda Jeesuse, äratab
meidki koos Jeesusega üles ja seab enda ette koos teiega.“
Tänavu 25.septembril kaitses TÜ usuteaduskonna
doktorant Elo Süld doktoritöö Paulusest ja Muhamedist. Doktoritöö eesmärgiks
oli võrrelda prohvet Muhamedi ja apostel Paulust. See töö on ainulaadne selle
poolest, et sellist võrdlust pole mujal maailmas siiani tehtud. Elo Süld
põhjendab seda tööd nii: „Islamis on Paulusel väga negatiivne foon. Paulust
peetakse tegeliku kristluse ehk Jeesuse õpetuse rikkujaks. Islami arusaama
järgi Paulus tuli oma triniteedi (kolmainsuse) ja Jumala Poja ideedega ja
eemaldus vanatestamentlikust käsitlusest.
Teisest küljest nähakse Muhamedi siiani kristluses kui
hereetikut (ketserit, kiriku
õpetusest kõrvalekaldunut) ja ka temal on negatiivne foon.“
Paulusel ei
olnud kerge evangeeliumi kuulutada. Tema vastased väitsid, et Paulus ei kuuluta
Kristust, vaid iseennast.Soovitas ju Paulus usklikel järgida teda ennast.
Sellised süüdistused tõrjub Paulus oma ägedal moel jõuliselt tagasi.
Evangeeliumil on ainult üks sisu: Jeesus
on Issand. Paulus ei pea end pöördunute isandaks, vaid nende teenijaks.Ta
annab selgelt mõista, et mitte ükski jutlustaja ei saa tekitada oma kuulajates
usku.Usu tekkimine on täielikult Jumala töö. See Jumala kirkus, mis kiirgab
Kristuse palgelt, siirdub evangeeliumist uskliku südamesse.
Paulus on kirglik mees ja võtab evangeeliumi
kuulutamist väga isiklikult.See aare on evangeelium ja astja on tema ise,
evangeeliumi kuulutaja ja teenija. Ta väidab, et evangeeliumisse kätketud
tohutu vägi pole pärit inimesest, vaid täielikult Jumalalt.Pealegi on kogu
Pauluse apostlik elu tunnistuseks selle kohta, mida Jumala vägi saadab korda ka
suurimas nõtruses ja raskeimates välistes olukordades. Läbilõige Pauluse elust
on tunnistuseks Jumalast, kes aitab sügavaimaski hädas. Apostel pole kunagi sattunud ummikusse,
millest ei ole enam väljapääsu, kuigi ta on igati kimpus olnud. Kristlane ei
saa ka raskes olukorras olla lootusetu. Kui Paulus ka oli paljude poolt taga
kiusatud, siis Jumal teda ei hüljanud.
Tänane kirjakoht räägibki meile nendest raskustest,
mis ootavad ees kristlast, kes tahab maailmale
rõõmusõnumit kuulutada.“Praeguse aja
jumal“ ehk saatan püüab pimestada uskmatute meeli, nii et nad ei näe
Kristuse evangeeliumist kiirgavat kirkust.
Jüri koguduse
õp Tanel Ots on öelnud, et Jumala sulaseid on ikka taga kiusatud. Tunnistamisel
võib olla aga ka oma pahupool. Omakasupüüdlikud ja ohtlike valeõpetuste levitajad on ära
õppinud, et üldsuse poolt mittemõistmine ja tagakiusamine on selge märk, et
ollakse tõekuulutajad. Mida enam vastuseisu kogetakse, seda kindlamalt
väidetakse tegemist olevat Jumala tahtega. Just siin saame Pauluselt õppida, ta
ei räägi mitte ennast suuremaks, vaid kuulutab Jumala vägevust. Vastutegevuse
ulatus ja valmistatud kannatuste rohkus ei kõnele midagi Jumala sulase, vaid
tema läkitaja kohta. Paulus näeb rõõmu igas piitsahoobis ja pilkesõnas, mis
talle osaks saab. See kuulutab Kristust palju tõhusamalt kui ükski jutlus või
heategu.
Pauluse pidev elu surmaohus ja surma alluvuses sünnib
Korintose koguduse heaks, Korintose kristlaste usuelu elavdamiseks. Usk, sama
usu Vaim, ühendab apostlit ja tema kogudust.“Kõik sünnib ju teie heaks, ...“ (4:15). Kristlik usk on üldine
ülestõusmisusk.See puudutab igat kristlast, mitte ainult Paulust. Paulus
väljendab seda algkristliku usutunnistuse vormis. Jumal, kes äratas surnuist
Issanda Jeesuse, äratab Jeesuse taas tulles meidki surnuist. Kuna Paulus on
Korintose kogudust kogu aeg pidanud oma apostliku töö objektiks, ei saa ta olla
ka ülestõusmises ilma end oma kogudusega ühendamata. Ülestõusmine on ühine: „...see, kes äratas üles Issanda Jeesuse,
äratab meidki koos Jeesusega üles ja seab enda ette koosteiega.“
See on suur arm, mille üle võime olla tänulikud ja
rõõmsad. Jeesuse elu, surm ja ülestõusmine olid ajaloolised, ajas toimunud
sündmused. Kuid ühtlasi olid nad enam kui ajaloolised. Ülestõusnud Jeesus
Kristus ühendab oma ihus kõikide aegade kristlased ja juhib nad igavesse ellu.
Aamen.
No comments:
Post a Comment