Jutlustas diakon Rein Keskpaik
Armu teile ja rahu Jumalalt...
Jh 3: 1-15
„Aga
variseride hulgas oli inimene nimega Nikodeemos, üks juutide ülemaid.
Ta tuli ühel ööl Jeesuse juurde ja ütles talle: „Rabi, me teame, et sa
oled Jumala juurest tulnud Õpetaja, sest keegi ei suudaks teha neid
tunnustähti, mida sina teed, kui temaga ei oleks Jumal.“
Jeesus vastas talle: „Tõesti, tõesti, ma ütlen sulle, kes ei sünni ülalt, ei või näha Jumala riiki.““ ...
Lääne kristlikus traditsioonis määrati 1334 . aastal, et nelipühale järgnevat pühapäeva tuleb tähistada püha Kolmainsuse päevana (ld. Trinitatis).
Pühapäeva sõnumis võetakse kokku õpetus Jumala kolmainsusest.
Kolmainupüha on usutunnistuse päev. Piiblilugemised kõnelevad Jumala
varjatud olemusest, mis ületab kogu inimese mõistmise. Jumal on üks, aga Ta ilmutab end meile Isana ja Pojana ja Püha Vaimuna. Ta tegutseb Loojana, Lunastajana ja Pühitsejana.
Tänane kirjakoht räägib meile variseride ülemast Nikodeemosest. Nikodeemos oli hea haridusega ja juutide silmis lugupeetud mees. Ta kuulus Rahvusliku Nõukogu liikmete hulka. Nii nagu paljusid teisi, olid ka teda Jeesuse õpetused sügavalt liigutanud.
Sellest ajast alates, kui Nikodeemos oli kuulnud Jeesuse imetegudest ja Tema otsustavast käitumisest templi puhastamisel, oli ta innukalt uurinud Messia kohta käivaid prohvetikuulutusi. Nikodeemostki oli kurvastanud templi rüvetamine.
Nüüd oli ta näinud pealt, kuidas Jeesus ajas välja ostjad ja müüjad. Ta
jälgis jumaliku väe imelist avaldumist ning ta ei saanud kahelda, et
Jeesus Naatsaretist oli Jumala Läkitatu.
Nikodeemos
otsib Jeesuse üles öösel. Selleks võis olla kaks põhjust. Öösel ei ole
Jeesus inimestest ümbritsetud ja Temaga on võimalik segamatult mõtteid
vahetada.
Oli teinegi põhjus. Juuda ülemana kartis ta kohtuda Jeesusega
avalikult. Templi puhastamisega oli Jeesus pälvinud preestrite ja
ülemate viha. Kui sellest külaskäigust oleks nüüd kuulnud Sünedrion,
oleks ta tõmmanud enesele nende põlguse ja hukkamõistu.
Nikodeemosel oli Jeesusele tõsiseid küsimusi esitada. Ta otsis vastuseid küsimustele, mis teda vaevasid. Ja mitte ainult
teda. Paljud tolleaegsed usklikud esitasid endale küsimusi: kes Sa,
Jeesus, tõeliselt oled? Kas Sa oled tõotatud Messias?
Jeesus vastas tema küsimustele: „Tõesti, tõesti, ma ütlen sulle, kes ei sünni ülalt, ei või näha Jumala riiki.“ Nikodeemos
ja teisedki variserid arvasid, et nad mõistavad ja teavad täpselt
jumalariigi asju. Variseridena teadsid nad Jumala tahet ja elasid selle
järgi. Jeesus aga viitab nende eksiarvamusele, sest Jumala tee ja tahte
mõistmiseks puudusid neil eeldused. Jeesus annab mõista, et
Nikodeemosele ei ole vaja teoreetilisi teadmisi, vaid vaimulikku
uuestisündi.
Nikodeemos oli kuulnud Ristija Johannese jutlust meeleparandusest ja ristimisest. Jutlust, mis palus rahvast otsida Teda, kes ristib Püha Vaimuga. Nikodeemos
tunnetas, et juutidel jäi palju puudu vaimulikkusest. Nad olid suuresti
välise vormi ja ilmaliku ahnuse võimuses. Ta kandis hinges lootust, et
Messia tulekul olukord paraneb. Ometi ei olnud Ristija Johannese
kuulutus saanud tuua teda patutundmisele. Ta oli range variser, kes oli
uhke oma heade tegude üle. Ta oli teadlik oma lugupeetusest heategijana
ja templiteenistuse heldekäelise toetajana ning oli kindel jumala heakskiidus. Ja nüüd jahmatas teda mõte, et tema polegi valmis astuma Jumala riiki!
Väljend uuestisünd, mida
Jeesus kasutas, ei olnud Nikodeemosele võõras. Paganlusest Iisraeli
usku pöördunuid võrreldi sageli vastsündinud lastega. Seepärast mõistis
ta, et Jeesus rääkis ülekantud tähenduses. Kuid tema, kes oli sünni poolest iisraellane, pidas enesestmõistetavaks, et tal oli koht Jumala riigis. Tema meelest polnud enam midagi vaja. Sellepärast üllatasid teda Jeesuse sõnad.
Selleks, et inimene võiks Jumalat ja Tema riiki näha
ning mõista, peab ta oma olemust radikaalselt muutma. Et mõista, kes
Jeesus tegelikult on, peab ka Nikodeemoses toimuma olemuslik muutus.
Nikodeemos
vastab Jeesusele, et see mida too räägib on võimatu: „ Kuidas saab
inimene sündida, kui ta on vana? Ega ta saa ju minna tagasi oma ema üska
ja teist korda sündida?“
Õp. Albert Soosaar on öelnud, et me täheldame Nikodeemose ütluses igatsust, mis tema arvates iialgi täituda ei või. Igatsust oma elu uuesti alata, hoopis targemini ja õnnelikumalt, kui on elatud. Inimesele antud võimaluste juures on seda võimatu teha.
Jeesus
jääb oma vastusele kindlaks. Mitte ainult Jumala ja Tema riigi
nägemiseks ei pea inimene uuesti sündima, vaid ka selleks, et ta võiks
ise Jumala riiki pääseda.
Jeesus räägib uuestisündimise olemusest. Kui keegi ei sünni veest ja Vaimust, ei või ta Jumala riiki pääseda. Ta nimetab esmalt vett. Aga ainult maise veega ei saa puhtaks. Sellele pidi lisanduma Vaim ülevalt. Lihast sündinu, ütleb Jeesus, on sündinud elamiseks siin kaduvas maailmas. Mõiste liha tähendab Piiblis Jumalast lahutatud, rüvedat ja kaduvat inimest. See liha ei või Jumala riiki pärida ega selles elada. Igavese elav Jumalaga saab ühenduse ainult ülevalt, veest ja vaimust uueks sünnitatud uus inimene. Seda ütleb Jeesus nii mulle kui ka sulle!
Vestluses Nikodeemosega avas Jeesus lunastusplaani ja oma maise missiooni. Nikodeemos
igatses oma elu uuesti alata. Mis inimesel võimatu, on Jumalal
võimalik. Tema võib ja tahab inimest uueks luua. Ja see ime on teostunud
paljude inimeste ja sugupõlvede juures. Jumala armu läbi, Jeesuse
kannatamise ja surma läbi, Jumala Püha Vaimu kestva ja kannatliku töö
läbi on sündinud, et inimese olemus radikaalselt muutub. Kui me avame
oma südamed, siis toimub see muutus ka meie juures. Siis jääb jumalatu elu minevikku. Reaalseks saab Püha Vaimu läbi uuendatud elu. Siis on võimalik Jumala au ja Tema riiki mitte ainult näha, vaid ka sinna pääseda. Aamen.
No comments:
Post a Comment