Jutlustab diakon Rein Keskpaik
Mk2:1-12
„Ja kui Jeesus
tuli mõni päev hiljem taas Kapernauma, saadi kuulda, et ta on kodus. Ja paljud
tulid kokku, nii et isegi ukse ees ei olnud enam ruumi. Ja Jeesus kõneles neile
Jumala sõna. Ja neli meest tuli tema juurde, kandes halvatut. Ja kui nad
rahvahulga tõttu ei saanud teda tuua Jeesuse lähedale, võtsid nad katuse sealt
kohalt lahti, kus ta oli, ja teinud augu, lasksid alla kanderaami, millel
halvatu lamas. Ja nende usku nähes ütles Jeesus halvatule: „Poeg, sinu patud on
sulle andeks antud!“ Aga seal olid mõned kirjatundjad istumas, kes mõtlesid oma
südames: „Mida see räägib nõnda? Ta teotab Jumalat! Kes muu võib patte andeks
anda kui Jumal üksi?“ Aga Jeesus tundis kohe oma vaimus ära, et nood nõnda
mõtlevad iseeneses, ja ta ütles neile: „Miks te seda kõike arutate oma südames?
Kumb on kergem, kas öelda halvatule: „Sinu patud on andeks antud!“ või öelda
talle: „Tõuse püsti, võta oma kanderaam ja kõnni!“? Aga et te teaksite, et
Inimese Pojal on meelevald patte andeks anda maa peal,“- ta ütles halvatule-
„sinule ma ütlen: Tõuse püsti, võta oma kanderaam ja mine koju!“ Ja kohe tõusis
too püsti, võttis oma kanderaami ja läks välja kõigi silma all, nii et kõik
hämmastusid ja ülistasid Jumalat, öeldes: „Sellist asja pole me eluilmaski
näinud!“ Aamen.
Usk tunneb Jeesuses ära Jumala Poja, kellel on vägi
teha Jumala tegusid. Jeesuse eluajal kahtlesid paljud Temas või panid teda
pahaks, eitades Tema jumalikkust ja pidasid Teda rahva ülesässitajaks. Usk ja
uskmatus võitlevad teineteisega ka iga kristlase südames.
Kuuldus Jeesusest kui imetegijast oli levinud üle kogu
Galilea, sealt edasi Juudamaale ja pealinna Jeruusalemmagi, kus Tema tegevuse
vastu tundsid huvi ametlikud vagaduse esindajad- variserid ja kirjatundjad.
Jeruusalemma juhid olid käskinud salakuulajatel jälgida Jeesust teraselt.
Nendeni oli jõudnud kuuldus, et Jeesus ei pea kinni käsu nõuetest. Jeesuse
pattude andestuse kuulutus Kapernaumas ei möödunud märkamatult. Kohalolevad
kirjatundjad pidasid Jeesuse sõnu Jumala teotuseks. Ta oli rahvahulga kuuldes
öelnud: „Poeg, sinu patud on sulle andeks
antud!“ See oli midagi uut, ükski
prohvet polnud enne nii toiminud. Pattude andestus oli Jumala eesõigus. Nii olid
seda mõistnud kõik juutide pühakirjaseletajad. Jeesus oli aga selge sõnaga
kuulutanud halvatule pattude andestust. Kui pattude andestus on ainult Jumala
eesõigus, siis see mees, Jeesus, võtab endale ülesanded, mis kuuluvad Jumalale.
Selle tõttu peab Ta olema Jumala teotaja. Pattude andeksandmine oli
ennekuulmatu asi inimese suust. Patud saadi andeks templis ohverdades. Ka mõned
vagad, nagu Mooses, Noa, Taaniel olid palvetanud rahva eest. Kuid et inimene
teisele inimesele andeksandmist kuulutas, polnud isegi Ristija Johannese puhul
võimalik.
Jeesus kuulutas pattude andeksandmist kui Inimese Poeg. Rabid olid ärevalt
jälginud Jeesuse tegevust. Nad ei vahetanud omavahel ühtki sõna, kuid nende
pilgud kõnelesid sellest, et midagi tuleb ette võtta. Nad nägid siin võimalust
süüdistuseks. Südames mõtlesid nad, et Jeesus pilkab Jumalat. Kes muu võib
patte andeks anda kui ainuüksi Jumal? Jeesus taipas nende mõtteid ja lausus: „Miks te seda kõike arutate oma südames?
Kumb on kergem, kas öelda halvatule: „Sinu patud on andeks antud!“ või öelda
talle: „Tõuse püsti, võta oma kanderaam ja kõnni!“?
Jeesuse imeline inimeste tundmine lõikas läbi
kirjatundjate kurja arutelu. See, kes nägi halvatud mehe ja tema kandjate usku,
nägi ka kirjatundjate uskmatust. Nii üks kui teine toodi Kapernauma koduses
jumalateenistuses valguse kätte. Veel enne, kui kirjatundjad jõudsid oma mõtted
sõnadeks seada, olid nende arvamised juba avalikult rahva ees. See pidi neile
olema üsna ebameeldiv üllatus. Kuidas meeldiks meile elada ainuski päev nii, et
meie mõtted oleksid teistele nähtavad? Ja siiski on Jumalale meie mõtted iga
päev nähtavad. Selle asemel, et ennast lasta sellest häirida, on targem elada
nii, et südamete tundja ja mõtete mõistja võiks meid õnnistada.
Mäletan oma keskkooliaegset füüsika õpetajat, kes
meile ikka ütles: „Ärge arvake kunagi,
et te olete täiesti üksi. Ka siis, kui kedagi läheduses näha ei ole.“
Halvatud mees ja tema kandjad olid õnnelikud, et
Jeesus nende mõtteid nägi, kirjatundjate kohta seda öelda ei saa. Niisugused
nähtused on ilmnenud ka kristlaste jumalateenistustel. Paulus räägib Korintose
esimeses kirjas kuulajast, kelle südame saladused tulevad ilmsiks
jumalateenistuse kõnede mõjul: „Siis
saaks avalikuks, mis on varjul tema südames, ning nõnda ta heidaks silmili
maha, kummardaks Jumalat ja tunnistaks: Jumal on tõesti teie seas!“ ( 1 Kr
14:25).
Meie kas saame jumalateenistusel abi või peame sealt lahkuma
noomitult, vastavalt meie usule või nurisemisele.
Tänane kirjakoht näitab meile kui suur pidi olema
halvatu, eelkõige aga nelja kandja usk. Jeesuse juurde oli raske pääseda.
Kandjad püüdsid mitmeid kordi rajada teed läbi rahvahulga, kuid asjatult. Haige
mees oli meeleheitel. Ihaldatud abi oli nii lähedal. Kas tõesti tuli loobuda?
Sõbrad kandsid ta maja katusele, lõhkusid sellesse augu ning lasksid ta alla
Jeesuse jalge ette. Jeesuse kõne katkes. Kristus vaatas mehe kurba näkku ja
mõistis, et siin oli teda otsinud muserdatud inimhing, halvatu, kelles Kristus
oli äratanud süütunde. Pärast seda, kui mees oli kahetsenud oma patte ja
hakanud uskuma, et Jeesusel on vägi teda terveks teha, oli elustav arm
õnnistanud tema südant. Jeesus märkas mehe silmis tärganud ususädet. Ta nägi
mehe jõupingutusi, et jõuda Temani. Meeleheite koorem veeres haige mehe südamelt.
Andestuse rahu täitis hinge ja säras välja näost. Abitu halvatu oli uuenenud,
patusele oli andestatud.
Nende nelja mehe tegu võib võrrelda eestpalvega, kui
kanname oma armsaid Jumala ette. Õnnis on inimene, keda kannavad eestpalvetavad
käed. Me kõik vajame kaaskristlaste eestpalveid.
Tänane lugu tuletab meile meelde kohustust, mille
tunnistuseks on eestpalve sedelid meie kiriku eesruumis, mitte jääda loiuks ega
väsida kaasinimeste kandmises Jeesuse ette. Tehkem seda usus, sest Jeesuse
sõnad pattude andestusest ja tervendamisest ei ole tühised sõnad. Need ei olnud
siis tühised, ega ole nad seda ka praegu. Need sõnad jäävad, kui hukkuvad
taevas ja maa. Õnnis on see, kelle
üleastumine on andeks antud, kelle patt on kinni kaetud. Aamen.
No comments:
Post a Comment