Lk 21, 29-33
Jeesus ütleb võrdumi: Vaadake viigipuud ja kõiki puid: kui
nad juba pakatavad, siis seda nähes te tunnete iseenesest, et suvi
on juba lähedal. Nõnda ka teie, kui te näete kõike seda
sündivat, tundke, et Jumala riik on lähedal! Tõesti, ma ütlen
teile, see sugupõlv ei kao, kuni kõik on sündinud. Taevas ja
maa hävivad, aga minu sõnad ei hävi.
Armsad
õed-vennad Kristuses!
Pilt,
millele Jeesus siin viitab, on väga lihtne – tollasele
iisraellasele igapäevaselt tuttav – rõhk on sõnadel „vaadake!“
ja „tundke!“
Viimased ei ole nii tuttavad ka täna – eriti just igapäevastes
lihtsates asjades. Jeesuse õpetusi võib võtta sõna-sõnalt:
vaadake kasvõi oma kodus olevaid asju ja võtke selleks aega...
Millised tähendusvarjundid, millised lood on nendega koos ja on veel
enamat – ajatut mõõdet, mida sõnadesse ei saa panna. Nõnda
hakatakse hoomama Loojat ennast asjade taga ning tavapärane
grammatiline ehk psühholoogiline aeg sulab üheks... Siis „tuntakse“
jumalariigi lähedalolekut ehk absoluutset kvaliteeti. Selles
suunas on olnud vanad keeled – verbipõhised, dünaamilised.
Näiteks ka Vana Testamendi heebrea keeles minevik, olevik ja
tulevik on omavahel lõimunud, aeg on dünaamiline, ilma järskude
piiride tõmbamisteta – inimese ja Jumala aeg lähevad rööbiti ja
vahetevahel ristuvad, siis saab üks ajastu otsa („aeg saab täis“)
ja algab uus. Jumala ja inimese tee ristumine tähendab seda, et
Jumal ilmutab end ja teeb inimses algseadistuse. Siis ei kehti enam
vanad arusaamad ega pea paika endine ajakäsitlus.
Varasemates
salmides pöörab Jeesus tähelepanu sellele, ei ei tule takerduda
kätega tehtud asjadesse, isegi Jeruusalemma templisse mitte –
isegi siis mitte, kui seda peetakse lähemal ja kaugemal ehitusimeks,
kui selle kuldsed müürid sätendasid miilide taha, ka siis võib
tast saada takistus Jumala teel. Põhiküsimus elus ei saa olla „mida
ma teen?“, vaid „kuidas ma teen?“ - siis viimane annab
esimesele kvaliteedi. Ei tee esimest, esemelist maailma tühiseks,
vaid annab sellel sisu ja õige suuna. „Mida ma teen?“ oleks
Erich Frommi vaates „omamine“ - „kuidas teen?“ „olemine.“
Fromm (XX saj mõjukamaid psühhoanalüütikuid) annab mõista, et
ELU ei saa omada – elus saab olla... Sama kehtib ka „usu“ puhul
– olulisem sellest, mida ma usun, on kuidas...? Viimasel puhul on
„usk“ ja „teod“ alati koos, usust ei saa abstraktset,
eluvõõrast, sõnademulinat. Siis ei saa olla „ususõdu“ -
praktiline usk juhib absoluutse kvaliteedi suunas, armastuse suunas.
Siis saavad ka identideedid, sh usulised identiteedid õige suuna.
Siis hakkame mõistma, mida Jeesus peab silmas, öeldes et templi
(kätega tehtu) kadu ei tähenda maailma lõppu, sest Jumala Sõna ei
hävi siiski. Nende asjade pärast ei pea kartma ega laskma end
kallutada nende asjade pärast. Paljude juutide ja samuti
juudakristlaste arvates tähendas templi häving maailma lõppu, kogu
nende usulise identideedi kadu – vähemalt oli selline mõtlemine
valdav. Ometi oldi juba Paabeli vangipõlves kogenud ka teistsugust
olukorda, kus leiti uus tee, uus olemine, kus templit ja vereohvreid
asendas sünagoog ja veretud kiituse- ja palveohvrid.
Kogu
perikoobi mõte olekski selles, et rohkem tähelepanu, rohkem aega
kulub kaduvate asjade peale („mida ma teen?“ ehk „mida ma
oman?“), nendest saavad suunda näitavad ikoonid ja teeviidad, mis
viivad inimese raja Jumala rajast hoopis kaugemale. Kaugemale
lihtsalt sellepärast, et „omamine“ suretab asjade võlu, neid ei
nähta enam – ei peeta vajalikuks vaadata. Aga Jeesus rõhutab siin
just: VAADAKE! Tavaliselt neid „omastatud asju“ hoitakse
omastamise fookuses ja unustatakse Piibli lugu „Viinamäest ja
selle rentnikest,“ kus antakse märku, et Jumal on omanik, inimene
eelkõige rentnik. „Olemine“ vallandub küsimuses „kuidas?“,
mis on elulise eetika põhiküsimus ning juhib Looja rajale taas
ligidale. Mitmete teoloogide arvamus on, et sõnad “see sugupõlv”
viitab “kangekaelsele, uskmatule sugupõlvele” ja ei tähenda
ainult Jeesuse kaasaegseid, vaid samasugust mõtlemist igal ajastul,
kui käänatakse ära Jumala seatud teelt - „olemise“ teelt
„omamise“ teele. Ruumilisest maailmast pinnamõõtmesse, kus siis
lõpuks kistakse iga tolli maalapi pärast. Iga sellise ärapöördumise
tulemuseks on sihitus ja kaos, sellest tulenev kartus ja lootusetus
ning orjus. Orjus ei tähenda ahelaid nähtaval kombel, vaid hullem
veel, nähtamatul. Sest pole nii, et keegi ega miski meid ei juhi,
kui seda ei tee Jumal, siis teeb seda keegi teine. Iisraeli ajalugu
ja VT lood tahavad selgitada, mis juhtub kui rahvast juhitakse nende
poolt, kes Jumalast ei hooli, millise segaduse see toob kaasa nii
templis kui templi eesõues ja kaugemalgi...
Nii
ei olegi esmatähtis see, millal need asjad sünnivad – vaid pigem:
KUIDAS SÜNNIVAD, mis vallandab meis valvel- ja palvesolemise, et
Jumala rada ei tunduks ta tulles meile vastuvõetamatu ega võõras.
Kuidas iganes ta meid siis ei kutsuks, kui oleme pööranud
tähelepanu küsimusele „kuidas?“,
siis on meil võrrandi üks oluline detail juba tuttav ning
vallandume kaduvast (omatavast) laskma lahti ja minema talle vastu.
„Vaadakem!“ ja „tundkem“ ja saagem aru ehk taibakem
mäherdusest vabadusest Jeesus kõneleb. Aamen.
No comments:
Post a Comment