„Kui Inimese Poeg tuleb oma kirkuses ja kõik inglid Temaga, siis Ta
istub oma kirkuse troonile ja Ta ette kogutakse kõik rahvad ja Ta eraldab nad
üksteisest, otsekui karjane eraldab lambad sikkudest. Ja Ta seab lambad oma
paremale käele, sikud aga vasakule käele. Siis ütleb kuningas oma paremal käel
olijatele: „Tulge siia, minu Isa õnnistatud, pärige kuningriik, mis teile on
valmistatud maailma rajamisest peale! Sest mul oli nälg ja te andsite mulle
süüa, mul oli janu ja te andsite mulle juua, ma olin kodutu ja te võtsite mu
vastu, ma olin alasti ja te riietasite mind, ma olin haige ja te tulite mind
vaatama, ma olin vangis ja te tulite mu juurde.” Siis vastavad õiged Talle:
„Issand, millal me nägime Sind näljasena ja toitsime Sind, või janusena ja
jootsime Sind? Millal me nägime Sind kodutuna ja võtsime Su vastu, või alasti
ja riietasime Sind? Millal me nägime Sind haigena või vangis ja tulime Su
juurde?” Ja kuningas vastab neile: „Tõesti, ma ütlen teile, mida te iganes
olete teinud kellele tahes mu kõige pisematest vendadest, seda te olete teinud
mulle.” Siis Ta ütleb ka vasakul käel olijatele: „Minge ära minu juurest, te
äraneetud, igavesse tulle, mis on valmistatud kuradile ja tema inglitele! Sest
mul oli nälg ja te ei andnud mulle süüa, mul oli janu ja te ei andnud mulle
juua, ma olin kodutu ja te ei võtnud mind vastu, ma olin alasti ja te ei
riietanud mind, ma olin haige ja vangis ja te ei tulnud mind vaatama.” Siis
vastavad ka need: „Issand, millal me nägime Sind näljasena või janusena või
kodutuna või alasti või haigena või vangis ja ei ole Sind teeninud?” Siis Ta
vastab neile: „Tõesti, ma ütlen teile, mida te iganes olete jätnud tegemata
kellele tahes mu kõige pisematest vendadest, seda te olete jätnud tegemata
minulegi.” Ja need lähevad igavesse karistusse, õiged aga igavesse ellu.” Mt 25, 31-46
Üks vana lugu
jutustab, kuidas ühel ilusal päeval kui metsaelanikud veetsid rahulikku
lõunatundi, küsis äkki üks väike linnuke teistelt: mis on elu? Selline
sügavmõtteline küsimus üllatas kõiki. Lill oli just õide puhkemas, ta avas
üksteise järel oma õienupud, nautis päikesevalgust ja ütles: elu on muutumine.
Liblikas nii filosoofiline ei olnud, kergelt lendles ta õielt-õiele ja nautis
igal neist maitsvat nektarit. Elu on imetlemine ja päikesepaiste kuulutas ta.
Maapinnal aga toimetas sipelgas, kes vedas enda järel poole suuremat puukoore
tükikest. Elu ei ole muud kui töö, vaev ja higi, ütles ta hingeldades. Kui ei
oleks hakanud vihma sadama, küllap siis oleks diskussioon elu tähenduse üle
veelgi kaugemale ulatunud. Vihm kommenteeris: elu on pisarad, ainult pisarad.
Kõrgel taeva all tegi kotkas oma uhkeid lennutuure: elu on alateadlik ülespoole
pürgimine, andis ta kõrgustest teada oma arvamuse. Päev veeres õhtusse ja
metsast jalutas läbi peolt kodupoole astuv mees. Elu on lõputu õnne otsimine ja
lõputu pettumuste jada, kaebas ta.
Pika ja pimeda
öö järel hakkas hommikune taeva aegamisi punetama. Nii nagu koidupuna on uue
päeva algus, nõnda on elu igaviku algus. Täna on kirikuaasta viimane pühapäev,
igavikupühapäev, mil mõtleme ehk tavapärasest enam sellele, mis saab olema meie
ajaliku elu järel.
Tänane jutluse tekst on viimane Jeesuse lõpuaja
kõnedest. Tema kõnet kuulas toona laias laastus kahesuguseid inimesi: esimesed
neist tundsid hästi usuga seotud õpetusi, käskusid ja keeldusid, pidasid neist
ka ise täpselt kinni ning tihti võisid nende halvaks paneva ninakirtsutuse
märklauaks saada sellised inimesed, kelle elukaar nii sirge ja kõrge joonega
ning ideaalilähedaselt ei olnud kulgenud. Ka sellised, kelle usuelugi ehk
välispidisel vaatlusel kriitikat ei kannatanud.
Nende teiste olemasolu toel õitses ja õilmitses esimeste enesekindlus ja
enesearmastus, mida vürtsitasid ka kõrkus ja ülbus. Vaesus, haigused, erinevat
liiki kannatused nende maailma ei mahtunud. Just nõnda mõtlevaid ja elevaid
inimesi tahtis Jeesus oma kõnega puudutada või ehk isegi raputada, aga ka nii
öelda teiste kingadesse asetada.
Ta üllatas neid lugudega
erinevatest elusaatustest, just sellistest, kus otse ja sirgeid teid ei ole
olnud ning kus leidub rohkesti seda, mida toona õigeusklik juut pidas pigem
Jumala karistuseks. Jeesus annab teravalt mõista, et usk ei ole pelgalt pühade
tekstide lugemine ja kuulamine ning templi õuedes istumine. Ajalik ja
igavikuline on selles loos omavahel tugevasti seotud. Usu sügavuse mõõdupuu on
siin see, missugused on meie hoiakud ja teod kaasinimeste suhtes. Jeesust tuleb
siin inimestele väga lähedale, samastades end selle maailma kõige väetimate,
taga kiusatute ja tõrjututega, nendega, keda arvati olevat Jumala õnnistusest
ilma jäänud. Jeesus ütleb „Tõesti, ma
ütlen teile, mida te iganes olete jätnud tegemata kellele tahes mu kõige pisematest
vendadest, seda te olete jätnud tegemata minulegi.”
Oleme nüüd pikalt rääkinud
sellest, missugune ei peaks olema. Aga selles loos on ka teine osapool, need,
kes saavad Jeesuse õnnistuse osaliseks. Kirjelduse järgi käituvad nemad otsekui
puuga pähe saanud, nii üllatunud on nad: Meie? Kus? Mis? Millal? Kas ikka
tõesti? Küllap olete igaüks oma eluski kogenud seda, et mõni inimene astub ligi
ja tänab millegi eest, mille toimumist te ei mäleta või mis teie meelest ei ole
olnud üleüldsegi nii märkimisväärne. Ka siin loos toob Jeesus positiivsena
esile omakasupüüdmatu, tingimusteta aitamise ja aitaja, kes toimib südame
sunnil, mitte kasu või ka õndsuse lootuses.
Tänane kirjakoht on ka kiriku
diakooniatöö üks võtmetekstidest, mis näitab kätte teenimise alused ja
põhimõtted. Kirik ei tegutse hädasolijate aitaja ja hääletute eestkostjana
mitte selle pärast, et saada uusi liikmeid või teenida kuidagi ühiskonna
tähelepanu ja heakskiitu, vaid seepärast, et igas abivajajas, me kohtame Jumala
näo järgi loodud inimest, Jumalat ennast.
Ent, mida on sel kirjakohal
öelda meile, täna, meie elude kohta? Kes täna need, kes vajavad toetust ja eestkostet?
Kes on need siin meie kogukonnas? Kui vaagime iseenda tegusid ja tegemata
jätmisi siin ajalikus elus, ka tänase kirjakoha alusel, võib esmapilgul tekkida
lootusetuse tunne. Kes meist jõuaks niimoodi armastada, kes meist jaksaks
sellisel viisil ligimest teenida. Võib olla tõesti, et Jeesuse kaasajal olid
asjad teistmoodi? Või siiski mitte ....
See ei olegi viimselt tähtis,
oma inimlikus piiratuses jääme alati jumalikele mõõdupuude jaoks lati alt
läbijooksjateks. Kuid peame meeles pidama, et see, kes meie tegusid
kaalukausile seab on seesama, kes meie eest on risti löödud, surnud ja
ülestõusnud. Saame loota ja uskuda, et Tema, kes on surma ära võitnud võtab meid oma armastuse
läbi vastu. Aamen.
Õp Kerstin Kask
No comments:
Post a Comment