Te teate täpselt,
et Issanda päev tuleb just nii nagu varas öösel. Kui öeldakse: „Nüüd on rahu ja
kindel olek”, siis langeb äkiline hukatus nende peale nagu sünnitusvalud
lapseootel naise peale, ja nad ei pääse pakku. Teie aga, vennad, ei ole
pimeduses, nii et see päev saaks teid tabada nagu varas. Teie kõik olete ju
valguse lapsed ja päeva lapsed. Meie ei ole öö ega pimeduse lapsed. Niisiis,
ärgem magagem nagu teised, vaid olgem ärkvel ja kained, sest magajad magavad
öösel ja joomarid on joobnud öösel. Aga meie, kes me oleme päeva lapsed, olgem
kained, rõivastatud usu ja armastuse kaitserüüga ning päästelootuse kiivriga,
sest Jumal ei ole meid asetanud viha alla, vaid pääste saamiseks meie Issanda
Jeesuse Kristuse läbi, kes meie eest on surnud, et meie, kas me oleme ärkvel
või magame, üheskoos Temaga elaksime. Seepärast julgustage üksteist ja igaüks
kosutagu teist, nagu te seda teetegi! 1Ts 5, 2-11
Täna on kirikuaasta
eelviimane pühapäev, järgmisel pühapäeval on meie luterlikus kirikus
kirikuaasta viimane pühapäev, mida nimetatakse igavikupühapäevaks. Tänase
pühapäeva pühakirja lugemised kutsuvad meid kirikuaasta lõpul kaasa mõtlema ja
arutlema valvamisest ja valmisolekust. Valmisolekust Issanda päeva tulekuks. Mõistet Issanda päev kohtame Piiblis üpris sageli.
Sellega märgitakse nii Jumala kohtumõistmise kui ka päästva sekkumise hetke.
Vahetevahel on tegemist ajaloosündmustega, vahetevahel on see märgiks maailma
lõpuaegade algusele. Kirikuaasta lõpu pühapäevadel keskendume tavapärasest enam
kujutlustele sellest, mis saab siis kui ajalik maailm lõppeb ja saabub igavik.
Ei ole
kerge mõista, mida tänastes kirjakohtades valvamise ja valmisoleku all
õigupoolest mõista tuleb. Mida see endast kujutab? Kas seda, et inimene mõtleb
pidevalt viimsele päevale või oma surmatunnile ning püüab aina mõistatada,
millal üks või teine kätte jõuab? Just viimset päeva ehk maailmalõppu on
inimene ikka ja jälle püüdnud ennustada.
Jeesus kutsub meid olema
valmis tema taastulemise päevaks. Seda päeva ega tundi me aga ei tea, nõnda ei
saa me ka otseselt planeerida, millal oleks sobiv hetk ettevalmistusi alustada,
nii et oleks õigeks ajaks valmis, aga ei kulutaks ka liiga palju aega
ettevalmistustele. Selleks saab valmistuda vaid nii, et ollakse igal hetkel
valmis.
Usus valvamine on inimese toimimine tervikuna: hinge,
vaimu ja ihuna. See ei tähenda pelka vaimset ärkvelolekut, ega ka mitte ainult füüsilist
valvamist. Jumal ei nõua meilt üht, välistades teist, me ei pea asetama ühte
teisest kõrgemale, vaid püüdma leida tasakaalu. Jumal kutsub meid hingama ja
elama koos Temaga, olema Tema loomistöö rütmis ja varal Tema kaastööliseks ja
kaasloojaks. Kirikuaasta kulg tuletab meile meelde Jeesuse elu erinevaid etappe ning tõstab esile ka erinevaid vaatenurki
kristlasena elamiseks. Kirikuaasta lõpus tuletatakse
meile meelde, et mitte miski ei kesta
maises elus lõputult. Meie elu
on piiratud. Kuidas siis ikkagi täita meile antud
juhtnööri: valvake, sest te ei tea, millal kojaisand tuleb.
Kristlase
ülesanne on jälgida aega ja
märgata ümbritsevate inimeste vajadusi, jälgida, millist tegevust siin ja praegu on vaja. Meile öeldakse, et Issanda päev tuleb kui varas
öösel, see tabab meid ootamatult kui me ei ole selleks valmistunud.
Valmistumine ei tähenda siin majanduslikku valmisolekut, mida saame korraldada
oma ressursse hoolikalt planeerides. See on midagi palju enamat, nii suure
üllatuse tulekuks pole võimalik valmistuda ühegi inimliku strateegia või plaani
abil. Valmistumine saab tõeliselt toimuda vaid osaduses Jumalaga, avatud
südamega Teda kuulates ja Tema suuniseid järgides, ennast täielikult Tema armu
hoolde usaldades: Jumal ei ole meid asetanud
viha alla, vaid pääste saamiseks meie Issanda Jeesuse Kristuse läbi, kes meie
eest on surnud, et meie, kas me oleme ärkvel või magame, üheskoos Temaga
elaksime.
Oma sügisesel visiidil Eestisse, kõnes presidendi
roosiaias, ütles paavst Franciscus: “Hea elu ja hästi elatud elu ei ole üks ja sama asi.” Hästi
elatud elu sisaldab ka valvamist ja valmis olemist. Iseenda kontrollimine ja
oma elu elamist koos elu andjaga. See on oma elu andmine ja jagamine teistega,
oma tegemiste tegemine teiste hüvanguks ja neid toetaval viisil. Kõige laiemas
mõttes tähendab see elu Jumala lapsena, Kristuse järgmist, oma poolikuse
tunnistamist ning Tema armule lootmist. Ühenduses Jumalaga aitab leida oma
elule alust, suunda ja mõtet, seda ei saavuta kuitahes heade inimlike ja
ajalike kavatsuste ja vahenditega. Apostel näitab meie
varustuse põhilist sisu: olgem
rõivastatud usu ja armastuse kaitserüüga ning päästelootuse kiivriga.
Üks ärkveloleku ilming meie
koguduse juures on see kui meie tegemistest on nähtaval Jumala armastava pilk.
Meid ümbritsevad inimesed vajavad rohkem kui midagi muud, Jumala armastust, mis
on mõeldud jagamiseks kõigile inimestele. Jumala armastuse puudutus aitab igal
ühel meist tunda ja kogeda ennast ning oma elu tähendusrikka ja tähenduslikuna.
Kristuse kogudus on kutsutud seda armastust maailmaga jagama ja jumalariiki
maailmale lähemale tooma. Selles avaldub meie valvamine, mitte käsu või
moraaliapostliks olemises.
Valvamine ei tähenda vaid
aegade lõpul toimuva Issanda taastulemise ootamist ja kogu ajaliku elu
tahaplaanile jätmist. Jumalaga elades ei saa kõndida kaasinimestest mööda, neid
märkamata, neid kuulamata, nende eludes osalemata ja neid Kristuse armastusega
armastamata. Kogudus, kes nõnda ei ela ja taandab usu pelgalt kristlase ja
Jumala vaheliseks suhteks, on oma ususse uinunud ja takerdunud. Ent usaldes oma tegemised Issanda hoolde, saame Temalt endalt
jõu ja tarkuse, et edasi minna, et üksteist toetada ning üheskoos olla ärkvel
ja valvata hetke, mil Issand tuleb ja ajalikust elust saab igavikk. Olgu siis tuntud
Taize laulu sõnad meid saatmas kirikuaasta viimastes päevades: Siia jää sa
minuga koos, valva ja palu …
õp Kerstin Kask
No comments:
Post a Comment