Jutlustas diakon Rein Keskpaik
Jh12:12-24
Armu teile ja rahu...
„Järgmisel
päeval kuulis pühadeks kogunenud suur rahvahulk, et Jeesus tuleb Jeruusalemma,
ja palmipuude oksi võttes läks rahvas välja talle vastu ja hüüdis: „Hoosanna!
Õnnistatud olgu, kes tuleb Issanda nimel, Iisraeli kuningas!“ Aga Jeesus leidis
eeslisälu ning istus selle selga, nõnda nagu on kirjutatud: „Ära karda, Siioni
tütar! Ennäe, su kuningas tuleb eeslisälu seljas istudes.““
Palmipuudepüha nimetus tuleb pühakirja evangeeliumist,
kus kirjeldatakse, kuidas inimesed tervitasid Jeruusalemma saabuvat Jeesust
palmiokstega. Nii nagu tänasest evangeeliumist kuulsimegi.
Põhjapoolsetes maades on palmiokste asemel kasutatud
pajuoksi. Seepärast tunneme seda püha rahvakalendri järgi urbepäevana. On tänagi meie altaril pajuoksad.
Iga suurem püha meenutab omal kombel ülestõusmispüha.
Vene keeles on iga pühapäev voskressenje-
ülestõusmine. Hispaania keeles nimetatakse seda pasua florida . Selle
järgi on saanud oma nime USA osariik Florida
(1512.a.). Mitmetes konfessioonides säilitatakse õnnistatud palmioksi kuni
järgmise aastani. Need põletatakse ja saadud tuhka kasutatakse tuhkapäeva
jumalateenistusel. Kus palmioksi ei ole võimalik saada, kasutatakse õlipuu-, paju-
või mõne muu puu oksi.
Palmipuudepühaga algab Aukuninga alandustee. Betaanias
võitud Jeesus läheb Jeruusalemma vastu oma kannatusele ja surmale. Aga just see sai võidu ja lootuse märgiks,
mida ka palmioksad sümboliseerivad. Palmipuudepühal asub Kristuse Kirik teele,
et elada kaasa Kristuse viimasele eluetapile. Algab Suur Nädal, mida kutsutakse ka Vaikseks
Nädalaks.
Viissada aastat enne Kristuse sündi kirjutas prohvet
Sakarja „Ole väga rõõmus, Siioni tütar,
hõiska, Jeruusalemma tütar! Vaata, sulle tuleb sinu kuningas, õiglane ja
aitaja. Tema on alandlik ja sõidab eesli seljas, emaeesli sälu seljas.“ (Sk
9:9) Sakarja prohvetikuulutus pidi nüüd täituma.
Jeesus otsustas saabuda linna nii nagu kunagi Iisraeli
kuningad olid ratsutanud, eeslisälu seljas. Sellega läks täide prohveti
kuulutus, et ka Messias saabub Jeruusalemma emaeesli
sälu seljas. Vaevalt jõudis Jeesus sälu selga istuda, kui hakkasid kõlama
võiduhüüded. Rahvahulgad tervitasid teda Messiana. Jeesus lubas nüüd osutada
endale auavaldusi, mida Ta kunagi varem polnud lubanud. Jüngrid nägid selles
märki, et nende lootused on täitumas. Ka rahvas oli kindel, et vabadusetund on
saabunud. Oma vaimusilmas nägid nad juba Rooma vägede minema kihutamist ja Iisraeli
iseseisvuse taassündi. Kõik olid õnnelikud ja erutatud ning püüti üksteist
ületada Jeesusele au osutamises. Teele laotati oma riideid, õlipuu- ja
palmioksi. Kuninglike lippude asemel lehvitasid nad palmiokstega ja hüüdsid Hoosanna! Jeesust tulid tervitama tuhanded pühadeks linna tulnud
inimesed.
Esimest korda oma maapealse elu jooksul lubas Jeesus
toimuda midagi sellist. Ta teadis hästi, et Tema tee viis ristile. Jeesuse
eesmärk oli tõmmata tähelepanu endale kui Lunastajale. Ta soovis pöörata
inimeste pilgud ohvrile, mis pidi kroonima Tema töö langenud maailma heaks.
Ajal, mil rahvas kogunes paasapühaks Jeruusalemma, valmistus tõeline Ohvritall vabatahtlikult
ohvriks. Tema kogudus pidi kõikidel järgnevatel päevadel sügavalt mõtisklema
Tema lepitussurma üle. Iga sellega seonduv üksikasi pidi toimunut kinnitama.
Seepärast oli vajalik pöörata kõigi silmad Temale. Sündmused, mis eelnesid
suurele ohvrile, pidid tõmbama tähelepanu.
Võiduka rongkäiguga seonduv sai üleüldiseks kõneaineks
ja teated sellest kandusid paljude kõrvu. Pärast Jeesuse ristilöömist seostasid
paljud võidukäigu Tema kannatuste ja surmaga. Nad asusid uurima
prohvetikuulutusi ja veendusid, et Jeesus oli Messias. Nii kasvas usku
pöördunute arv.
See päev oli jüngrite meelest nende elu kõrgpunkt. Nad
oleksid ehmunud, kui nad oleksid mõistnud, et arvatav rõõmupäev oli eelmäng
nende Õpetaja kannatustele ja surmale. Kuigi Jeesus oli neile korduvalt oma
surmast jutustanud, unustasid nad selles võidujoovastuses Tema kurvad sõnad ja
ootasid, et Ta astub Taaveti troonile.
Kui rongkäik jõudis mäeharjale ja valmistus laskuma
linna, Jeesus peatus. Kõikide pilku püüdis Jeruusalemma tempel- Juuda rahva au
ja uhkus. Ka roomlased olid uhked selle suursuguse ehitise üle. Võimsuse, ilu
ja suurejoonelisuse tõttu oli Jeruusalemma templist saanud üks maailma imesid.
Rahvas vaatas võlutuna loojuva päikese säras olevat templit. Inimesed vaatasid
Jeesuse poole, lootes näha Tema näol samasugust imetlust nagu nad ise tundsid.
Selle asemel nägid nad Tema näol valu. Nad olid üllatunud ja pettunud, nähes
Tema silmi valguvaid pisaraid. See äkiline kurbus tundus ebakõlana üleüldises
võidulaulus. Rahvahulk sattus segadusse. Rõõmuhõisked vaibusid. Paljud puhkesid
nutma, nähes muret, mida nad ei mõistnud.
Jeesus ei nutnud eelseisvate kannatuste pärast. Ta ei
kurvastanud iseenda pärast. Jeesusele tegi valu Tema ees laiuv Jeruusalemm,
linn, kes oli hüljanud Jumala Poja. Põlanud Tema armastuse ja kes laskmata end
veenda Tema vägevatest imetegudest, kavatses Ta tappa. Jeesus teadis, kui
kohutav asi on hüljata Lunastaja ning milline õnnistus oleks kaasnenud Tema
vastuvõtmisega. Ta oli tulnud Päästjaks ka sellele linnale. Kuidas võis Ta seda
jätta?
Iisrael oli olnud eelistatud rahvas. Jumal oli
tõotanud asuda sealses templis. Siin templis olid prohvetid lausunud pühalikke
hoiatusi. Siin oli kõigutatud põlevaid viirukipanne, millelt suitsutamisrohu
suits koos Jumalat teenima tulnud inimeste palvetega tõusis Jumala poole. Siin
oli voolanud Kristuse verele osutav ohvriloomade veri. Siin olid preestrid
aastasadu toimetanud sügavmõttelisi talitusi. Kuid kõik see pidi lõppema.
Jeesus tõstis käe, mis oli õnnistanud haigeid ja
kannatajaid. Osutades süüdimõistetud linna suunas, hüüdis Ta murduval häälel: „Kui sina teaksid sel päeval, mis sinu
rahule tarvis läheb?“ Päästja
vaikis, jättes ütlemata, milline oleks võinud olla Jeruusalemma olukord siis,
kui selle elanikud oleksid võtnud vastu abi, mida Jumal igatses neile anda. Nii
kaua kui rongkäik Õlimäe harjal seisis,
polnud Jeruusalemmal veel hilja kahetseda. Armuingel oli alles tiibu kokku
panemas, et astuda maha kuldselt troonilt, andmaks maad õiglusele ja kiiresti
lähenevale kohtule. Kaunis, kuid patune linn, kes oli kividega surmanud
prohveteid, hüljanud Jumala Poja ja oma kangekaelsusega ennast aheldanud, oli
oma armupäeva lõpetamas.
Kui Jeruusalemma ülemateni jõudis teade , et Jeesus
läheneb suure rahvahulga saatel linnale, läksid nad linnast välja Talle vastu,
et rahvahulka laiali ajada. Ülemad ei tahtnud tervitada Jumala Poega. Nad tõkestasid
rongkäigu tee ja nõudsid aru. Kristus tuli päästma Jeruusalemma elanikke, kuid
variseride uhkus, silmakirjalikkus, kurjus ja kadedus olid selle takistuseks.
Jüngrid nägid juutide viha Kristuse vastu, kuid ei mõistnud veel, milleni see
viib.
Kristuse prohvetlik pilk nägi Õlimäe tipult kogu
maailma ja kõiki ajastuid. Tema sõnad käivad iga inimese kohta, kes keeldub
Jumala armukutsest. Ta pöördub täna sinu ja minu poole. Just sina ja mina peame
teadma, mis meie rahuks tarvis läheb. Aamen.
No comments:
Post a Comment