Kas ma usun või arvan?
Rm 5, 1-2
Et me nüüd oleme
saanud õigeks usust, siis on meil rahu Jumalaga meie Issanda Jeesuse
Kristuse läbi, kelle läbi me oleme usus saanud ligipääsu ka
sellele
armule, milles me seisame...
armule, milles me seisame...
Head
sõbrad, õed-vennad Kristuses! Nii hea on lugeda, kuidas Paulus
ütleb: et me nüüd oleme saanud
õigeks usust...; kõik eranditult, igaüks kes loeb (loe: kes
usub). Millest Paulus räägib, millest Piibel, millest usklikud, kui
nad räägivad “usust”? Mis või kes see on, kuidas see on –
kas on? Jeesus küsib Luuka evangeeliumis: “...kui Inimese Poeg
tuleb, kas ta leiab usku maa pealt?”
“Uskuma”
piibliheebrea keeles (´āman – meile hästi tuntud “aamen”) on
mitmete varjunditega ja tähendab põhiliselt: “kinnitas, toetas,
hoidis püsti”, aga ka “toitis” või samast tüvest “kasuema,
amm; kasuisa” jms. Samamoodi kutsuti üht Egiptuse ürgjumalust,
hiljem peajumalat – Amon ´it, kelle nimi tähendab “varjul olev,
nähtamatu”. Sarnane mõttelaad esineb ka Vanas Testamendis –
Jumal on nähtamatu; “kes mu palet näeb, peab surema”; kuid
mitte igal pool ja igal ajal – on neid, kellele JHWH end ilmutab ja
sõnumi annab; mõni võib teda vaadata “selja tagant”; mõnele
ilmub ta maavärisemise, tormituule ja tulemöllu järel “mallisas
tasases hääles” – peaaegu märgatamatus ja kuuldamatus
(vaikuses). Amon ´it kujutati ikkagi mingisuguse kujuna (algupära
ei teata), iisraellased oma Jumalat mitte – Lion Feuchtwanger
kirjeldab “Juudi sõja” triloogias Jeruusalemma vallutajat
Titust, tulevast keisrit, kes vallutaja õigusega ning suure
uudishimuga siseneb templi kõige pühamasse paika (sest keegi ei tea
täpselt, mida juudid seal kummardavad) ja tõmbab eesriide kõrvale
ning jahmub: seal pole ühtki kuju, seal pole midagi; triloogia järgi
ta ei saagi sellest üle, sellest mõistatusest, sellest et polegi
kedagi, samas on uhke tempel ja teenistus jms. Mõistus ei võta seda
vastu, ei saa sellega hakkama.
Jeesus
on teist meelt: “Seepärast kõik, mida te ütlete pimedas, saab
kuuldavaks valges, ja mida te üksteisele kõrva sosistate kambrites,
seda kuulutatakse katustelt.” Midagi ei ole varjus ega
peidus ega salajas. Usk ka ei ole midagi salajast, Jeesus ütleb
Johannese evangeeliumis tihti “tõesti, tõesti ... (āmen,
āmen), ma ütlen teile, kes usub, sellel on igavene elu,”
või “...kui te ei söö Inimese Poja liha ega joo tema verd, ei
ole teie sees elu.” Jeesus on Isast tulnud, ta teab varjatut,
kuid ta ütleb veel: “Kes minu liha sööb ja minu verd joob,
see jääb minusse ja mina temasse,” ja veel: “Mina ja Isa
oleme üks.” Pange üks ja üks kokku ja mõelge, või pigem
ärge mõelge, hoopis kuulake – kusagil on seesama “mallis tasane
hääl”.
Paulus jätkab mõtet sellega, et kellel usk on, see kiitleb ka
viletsusest, sest viletsus toob kannatlikkuse, kannatlikkus
läbikatsutuse, läbikatsutus lootuse ja lootus ei jäta häbisse.
Meister Eckhart jutlustab “Tõelisest kuulmisest” kasutades
Siiraki tarkuseraamatu ütet: “Kes mu sõna kuuleb, ei jää
häbisse ...” (24, 22), ja selgitab, et tõeline Sõna kuulmine
võrdub armastuse leidmisega ja illustreerib seda näitega apostel
Paulusest: “Ma selgitan seda Püha Pauluse ütelust (“ma
sooviksin pigem ise olla neetud ja Kristusest lahutatud oma vendade
heaks, kes on mu veresugulased”). Kõrgeim loobumisakt
inimesele on Jumala pärast anda ära Jumal; ja see on, mida Püha
Paulus tahab teha; anda ära kogu õnnistus, milleni ta võib jõuda
Jumalas. Kui Jumala pärast antakse ära Jumal, Jumal siiski jääb
temaga, nagu Jumala olemus on temas; ja ei ole ühtki Jumala tundmust
ega vastuvõtmist. Kes selline on, on tõeline inimene; sellele ei
saa juhtuda mingit südamevalu, mitte rohkem kui seda juhtuks
taevases olemises. Ses hetkes on midagi, mille hing omandab, mingil
moel nn veresuhte Jumalaga. See on üksolemine, ühendus
mittemillegagi, see on mittemidagisus, mitte miski. Kõik loodu on
eimiski, kõik kauge ja võõras hingele. Suudan ma aga leida
iseennast ühes selles silmapilgus, siis selles ongi puhas olemine ja
ma saaksin end vaadelda nii väiksena, et jääksin märkamata.”
Sellist olemist ja ühtlasi märkamatuksjäämist sarnastab Eckhart
taeva inglitega, kes teenivad loodut – nad ei usu, nad on usus.
Paulus ju ka räägib protsessist: usk, rahu, kiitlemine, ... lootus
ja see, mis häbisse ei jäta on armastus.
Hiljaaegu ETV-s nähtu film “Jumalaga kohtus” selgitab usu
protsessi: kogu tegevus toimub Auzwitsi koonduslaagri barakis, kus
juudid on moodustanud kohtu Jumala vastu ning kuulavad tunnistusi.
Enamus arvab midagi ja toob näiteid elust ja Piiblist, et Jumal pole
käitunud hästi ei oma rahvaga ega teistega – kohtuotsus kõlab:
Jumal on lepingut rikkunud! Keegi küsib siis rabi käest: Jumal on
süüdi mõistetud, mida me teeme – ja rabi vastab: nüüd
palvetame... !
No comments:
Post a Comment