Jutlus hingedepäeval Kg
3, 10-15 tekstile (2008).
Ma olen näinud tööd, mida Jumal on andnud inimlastele, et
nadsellega endid vaevaksid. Kõik on ta omal ajal hästi teinud; ta
on nende südamesse pannudka igaviku, ometi ilma et inimene mõistaks
Jumala tehtud tööd algusest lõpuni. Ma mõistsin, et neil pole
midagi paremat kui rõõmus olla ja elu nautida. On ju seegi Jumala
and igale inimesele, et ta võib süüa ja juua ning nautida head,
hoolimata kogu oma vaevast. Ma mõistsin, et kõik, mis Jumal teeb,
on igavene; midagi ei ole sellele lisada ega sellest ära võtta. Ja
Jumal on seda teinud nõnda, et teda tuleb karta. Mis on, see
on juba olnud, ja mis tuleb, seegi on juba olnud. Jumal otsib möödunu
taas välja.
Koguja,
heebreapäraselt Kohelet, on oma raamatuga tekitanud hämmastust ja
nõutust ja küllap ka küsimuse, miks ta üleüldse Piiblisse on
pandud? Koguja raamat on valminud samal ajal kui VT teised
tarkuskirjanduse suurteosed IV, III eelkristlikul sajandil, koos
Iiobi raamatu ja Laulude Lauluga või meie tõlke järgi Ülemlauluga
ning Õpetussõnadega. Loomulikult on neis kõigis Vana-Ida
filosoofilisi mõlgutusi õige kaugest ajast, kuid Juuda pühakirja
ilmuvad nad ühel ajal – mingis mõttes identideeti kadumise
ajajärgul, ajal, mil pärimuse järgi prohvetite hääl Iisraelis
vaikis. Kui Jumal ei näidanud selgelt, mida teha, kuhu minna, kuidas
olla – tänapäevast sõnastust kasutades, andis iisraellastele
“lõpuks vabaduse”. Ja just sellel ajal sünnivad
pessimistlikumad, kuid samas ehk sügavamad VT kirjandusteosed, mida
võiksime ülekantult pidada VT “renessansiks või humanismiks”,
kus inimese pool tuleb selgelt esile monoteistliku Jumala varjust,
kes ei salli teisi jumalaid enda kõrval.
Ometi
ei sünni veel ateismi, kuigi Kogujat peetakse sellele üsna lähedal
seisnuks. Küll võiks Koguja puhul rääkida fatalismist, kus
hingamisruumi palju ei jäeta, samade sõnadega nagu Iiob ägab14
peatükis: “Inimesel, naisest sündinul, on
lühikesed elupäevad ja palju tüli. Ta tõuseb nagu
lilleke ja ta lõigatakse ära, ta
põgeneb nagu vari ega jää püsima. Ometi
pead sa seesugust silmas ja viid mind enesega kohtu
ette. Kes võib roojasest teha puhta? Mitte
keegi! Kuna tema elupäevad on määratud ja
tema kuude arv on sinu käes - sa oled pannud piiri,
millest ta ei saa üle minna -, siis pööra oma
pilk tema pealt ära ja jäta ta rahule, seni
kui ta päevilisena oma päevast rõõmu tunneb!”,
või VT 139 laulus, kus ka on inimese ja ta ihkamistele seatud
piirid, kuid sügava usuga. Ülemlaulu võtmist Piiblisse on
käsitletud allegooriana Jumala ja Iisraeli pulmapeona, mitmete ja
mitmete prohvetite piltide täideminemisena, milleta see raamat oleks
lihtsalt üks lembe- ja pulmalaul.
Koguja maailm on väga asine, võiksime etteheitvalt öelda, vagaduse
seisukohalt täiesti andestamatud sõnad kuuldud 12 salmis: “Ma
mõistsin, et neil pole midagi paremat kui rõõmus olla ja elu
nautida,” väga täpsed kirjeldamaks meie kaasaega. Kuidas olla
sellega nõus? Kui ümberringi need, keda peame uskmatuteks,
tunneksid Koguja mõtteid ja põrmustaks meid nende kirjakohtadega,
mida oskaksime vastata. Nad saaksid öelda, me elame Piibli järgi,
mida veel teha või tahta?
Selle peatüki alguses loetletakse rohkelt vastandeid, keskseks
mõisteks on “aeg”. Koguja on kõik need vastandlikud kujundid
aja skaalal paigutanud ümberringi ja seisab ise keset mänguvälja,
seisab seal, kus peaks seisma Jumalgi – loodu seas, keskel. Kuid
Koguja nendib, et Jumalat pole seal, vaid ta on kusagil taga. Kõik
malendid on korrapäraselt laual viigiseisus ja kuidas me ka ei
tõstaks nuppe ümber, ikkagi oleks viigiseis, või pigem patiseis,
kus praegu pole kuningas tule all, kuid käiku me ei saa teha, siis
satub tule alla, selline rumal olukord.
Kui kaua me sellist vaikuseaega taluksime, sellist nagu me oma
hingedeajal, hilissügisel – tänane erandina päikesepaisteline –
kui kaua kannaksime? Ma ei saa kuidagi mööda tundest, et see vaikus
Jumala ajaloos, Iisraeli ajaloos, oli ristilöömise eeltakt, surmale
silma vaatamine. Selle vahega, et siin antakse inimesele vabadus –
vabadus seista surmaga silmitsi, siin sobib meenutada Ülemlaulu
sõnu:” Pane mind pitseriks oma südamele, pitseriks
oma käsivarrele! Sest armastus on tugev
nagu surm, armukadedus julm nagu surmavald.
Selle lõõsk on tulelõõsk, selle leegid
Issanda leegid.”Ja tulemuseks on ummikseis nagu Iiobi 14
peatüki lõpp või lugedes siit edasi Koguja sõnu, kus jälle
haigutab küllaltki väljavaatetu maailmapilt: “Ma mõtlesin
südames: See on inimlaste huvides, et Jumal neid läbi katsub ja et
nad näevad, et nad on iseenesest vaid loomad. Sest mis sünnib
inimlastega, see sünnib loomadega – neile kõigile sünnib sama:
nagu sureb üks, nõnda sureb teine, ja neil kõigil on ühesugune
hing; ja inimesel ei ole paremust looma ees, sest kõik on tühine.
Kõik lähevad ühte paika, kõik on põrmust ja kõik saavad jälle
põrmuks. Kes teabki, kas inimlaste hing tõuseb ülespoole või kas
loomade hing vajub maa alla?”
Inimene ei suuda omast tarkusest ja jõust ega hingest ega väest
selle kõigege seista silmitsi. Sest vastus sellele on ängistav ja
kõlab vaimuvaeselt nagu tuntud lauluke “noorus on ilus aeg”
mõttega, jääme igavesti nooreks või vähemalt mängime, et oleme
igavesti noored. Jääb vaid pettuste pettus või „tühisuste
tühisus“, kui kasutada Koguja sõnu. Ses mõttes oleme täna, siin
usupuhastuspüha-, pühakutepäeva- ja tänase hingedepäevaga –
mingis mõttes suure nädala temaatikaga juba sirutumas adventi,
aega, mil loeme kirjakohti Ristija Johannese sünni ettekuulutusest
ja ta isast Sakariasest, kellele taas Jumal end selgelt ilmutas,
lõpetamaks pimedat aega. Siia vahele jäävad veel kirikuaasta
viimased pühapäevad igavikuteemadel, kus oleme samal lainel kui
täna, kuid kindlasti mitte nii pessimistlikud kui Koguja ja Iiob. Ja
kui meile pole antud või me pole tahtnud seni näha valgust, mis
paistab “pimeduse kamust”, siis jäägem vähemalt selle juurde,
millega Koguja lõpetab, vaatamata kogu raamatu
horisnotaalsele/maisele suunale, öeldes: “Lõppsõna kõigest,
mida on kuuldud: "Karda Jumalat ja pea tema käske, sest see
on iga inimese kohus! Sest Jumal viib kõik teod kohtusse, mis on iga
salajase asja üle, olgu see hea või kuri."Aamen.
No comments:
Post a Comment