Katkisest
ja tervest meelest
Ole kiidetud, Issand, meie isa Iisraeli Jumal, ikka ja
igavesti!
Sinul, Issand, on suurus ja vägevus, ilu ja hiilgus ja au, kõik, mis on taevas ja maa peal.
Sinul, Issand, on kuningriik...
Sinul, Issand, on suurus ja vägevus, ilu ja hiilgus ja au, kõik, mis on taevas ja maa peal.
Sinul, Issand, on kuningriik...
Armsad
õed ja vennad Kristuses! Pühapäeva teema on „kahe riigi
kodanik,“ kus Õnnistegija esitab evangeeliumis meisterlikult, nagu
alati, risti sümboolikat: viidates horisontaalsele ja vertikaalsele
mõõtmele meis ja meie ümber. Jeesust püütakse seal lõksu
meelitada maksurahaga, millel on kujutatud keisrit jumalana – kas
peab maksuraha maksma või ei pea? Küsimus on eriti peenelt seatud,
juudalastele oli säärane maksuraha teotuslik igati: Ainujumala
teotus (vertikaalselt) ning teotus ka horisontaalselt, sest Rooma
impeeriumi „maksuraha“ oli sisse seatud alistatud rahvaste
maksustamiseks, eraldades ja tehes vahet nõnda erinevate rahvaste
vahel. Selliseid eraldavaid arusaamu
on olnud varasemal ja hilisemal ajal, kreeklased nimetasid teist
keelt rääkijaid „bar-bar,“
ironiseerides nõnda ümberkaudsete „metslaste“ keelekasutust.
Tänapäeval on ehk kõige levinumaks viisiks anektoodid
naaberrahvaste vahel.
Kuningas Taaveti kõige raskemaks
patuks arvati rahvaloendus (2 Sm 24; 1 Aj 21 – 1 Aj 22, 8
viisatakse veel teistele pattudele, mispärast Taavet ei saanud ise
ehitada Jumalale templit) koos sellest tuleneva maksustamisega, mis
ilmselt oli riigi struktuuri loomiseks hädavajalik. Taavet seab
sisse dünastia (kuninglus vereliini pidi) ja eraldub sellega
varasemast prohvetlikust liinist, mis omakorda toob kaasa
„jumalarahva“ mõiste devalveerumise vereliinile – sünnipära
õigusele (veel hiljaaegu oli näiteks Rootsis võimalik, et inimene
sündis ja oli automaatselt kiriku liige, kuna sündis maale kus oli
riigikirik; sündides kuninga alamaks, kellele allub ka kirik, oli ta
ilma ristimata ka kiriku liige). Rabiinlikus kirjanduses viitatakse
mitmel viisil ohtudele, mis käivad kaasas rahva loendusega –
põhiargument näikse olevat selles, et „Iisraeli“ ei saa
loendada (või siis loendatakse nn „ümber nurga“ mõistu – nt
kui on vaja lugeda minyam´i,
ehk kas on koos 10 meest, et pidada palvust, siis iga mees ütleb
heebreakeelse Psalm 5, 8 salmi ühe sõna ja kui salm koos, võib
alata palvega): esiisa Jaakobile anti aunimetus „Iisrael“
ja seletati seda nii: „Su nimi ärgu olgu enam Jaakob, vaid olgu
Iisrael, sest sa oled võidelnud Jumala ja inimestega ja oled
võitnud!” (! Ms 32, 29). „Iisrael“ on vaimne antus, seda
ei saa loendada ega määrataleda tavaarvestuse või -loogikaga. See
on nii, nagu Jeesus hiljem räägib noist, kes on sündinud Vaimust:
Jeesus vastas (Nikodeemosele): „Tõesti, tõesti, ma ütlen
sulle, kes ei sünni veest ja Vaimust, ei saa minna Jumala
riiki. Lihast sündinu on liha, ja Vaimust sündinu on vaim. Ära
imesta, et ma sulle ütlen: Te peate sündima ülalt! Tuul
puhub, kuhu ta tahab, ja sa kuuled ta häält, kuid ei tea, kust ta
tuleb ja kuhu läheb. Niisamuti on kõigiga, kes on sündinud
Vaimust.“ Nii tuleks olla ettevaatlik „jumalarahva“
analüüsimisel statistiliste näitajate järgi, maksustamistes ja
muudes trikkides, mis on „maailmale/kosmosele“ omased – sest
see võib olla vaid pool valemit (horisontaalne; ristimärgis on kaks
mõõdet!).
Ometi
on kuningas Taaveti suurus selles, et ta oskab üleastumist kahetseda
– ehk oskus anda peavalitseja koht sellele, kes on Ainus ja üle
kõigi . Kui see oskus kaob, ja seda esines juba Taaveti
järeltulijate seas, samuti ümberringi tollases ja ka tänases
maailmas, siis on „kala hakanud peast mädanema.“ Kui inimene,
olgu ta mistahes ühiskonna hierarhia redeli astmel, lakkab
mäletamast või küsimast selle järgi, kes on „esimene liigutaja“
või Looja, siis lähevad identideedid segamini ja meel on katki.
Katkine meel toodab igasugu kraami, kasvõi sellist nagu üks ERM´i
laineidlöönud eksponaat. Kui inimene püsib Jumala juures, ka siis
kui on eksinud, kuid ei taha jääda katkiseks, vaid paraneda, siis
väljendub see tervekssaamine samal moel nagu siinse jutluse
alustekst, Looja kiitusena. Seepärast on Taaveti nimi seotud ka
paljude lauludega Vana Testamendi lauluraamatus (Psalmides), et ta on
eeskujuks langemisest ja jälle tõusmisest. Püha Siimeon kuulutab
Jeesuse emale Maarjale templi juures, et „...see laps on seatud
languseks ja tõusuks paljudele Iisraelis ja
tähiseks, mille vastu räägitakse“.
tähiseks, mille vastu räägitakse“.
Aga seesama „laps“ ütleb
hiljem vägagi selgelt maksuraha küsimuses: „Andke
nüüd keisrile keisri oma tagasi ja Jumalale Jumala oma!“ Ja kui Õnnistegija soovitused oleks meile armsad igas ajas, siis ehk poleks olnud investituuriküsimust (küsimus sellest, kumb on ülem kas vaimulik või ilmalik võimukandja) nii teravalt ja ehk polnuks ka Lutheri ja Erasmuse aegne Rooma nii kreenis võimu suunas ja jäänuks kõik edasine toimumata. Aga et on toimunud, siis kuningas Taaveti eeskujul parandagem meelt, et katkine saaks jälle terveks!
nüüd keisrile keisri oma tagasi ja Jumalale Jumala oma!“ Ja kui Õnnistegija soovitused oleks meile armsad igas ajas, siis ehk poleks olnud investituuriküsimust (küsimus sellest, kumb on ülem kas vaimulik või ilmalik võimukandja) nii teravalt ja ehk polnuks ka Lutheri ja Erasmuse aegne Rooma nii kreenis võimu suunas ja jäänuks kõik edasine toimumata. Aga et on toimunud, siis kuningas Taaveti eeskujul parandagem meelt, et katkine saaks jälle terveks!
No comments:
Post a Comment