Jutlus 4. paastuaja
pühapäeval Jh 6, 33-35. „Eluleib”
Sest
Jumala leib on see, kes tuleb taevast alla ja annab maailmale elu.
Siis
nad ütlesid talle: „Issand, anna meile alati seda leiba!”
Jeesus
ütles neile: „Mina olen eluleib. Kes minu juurde tuleb,
see
ei nälgi iialgi, ja kes minusse usub, see ei janune enam iialgi.
Armsad
sõbrad! Pihimõtiskluse alusena kuulsime Jeesuse vastust
kreeklastele, kes tahtsid teda näha, neile tuttavas kontekstis
(kreeklases saavad vastust seostada Demeteri müsteeriumiga, looduse
surma ja taassünniga, nisuiva surma ja tärkamisega): “Kui
nisuiva ei lange maasse ega sure, siis see jääb üksi, aga kui see
sureb, siis see kannab palju vilja!” Kreeklased tahavad Jeesust
näha, Jeesus annab viite, kuidas teda “näha” – et nad “nähes
näeksid ja kuuldes kuuleksid”. Ta ei räägi fassaadist, vaid
sisust – jumalariigist, mis on seespidi teie sees ja mille
igavikuline idee või plaan on õhkõrn – nisuivast materiaalses
mõttes ei jää midagi alles, jääb ainult Jumala loomisplaan,
Jumala hingeõhk. Kui see antud sõnum vaadata lõpuni (kui saaksime
jälgida teaduslikke kriteeriumeid arvesse võttes nisuivakese või
mistahes seemne lagunemist nö „nullpunktini”, ja milleks me
peaksime pausi kaduva ja tekkiiva vahel ja siis uue tekkimist) –
kui inimene maldab, kui on püsi ja alandlikkust ehk õiget
meeleparandust – siis leitakse Jumal. Leitakse Jumal päriselt,
sest selles protsessis sureb kujutluspilt ehk mõte ja siis leitakse
vastus Jumala käsule: „ära tee minust mingit kuju!” ja leitakse
armuõpetus.
Paljud
tulid Jeesuse juurde, et näha seda imemeest, kes teeb söötmisime,
kõnnib üle järve, tervendab haigeid, äratab surnuid – kui nad
küsivad ausalt, siis nad saavad ka ausa vastuse – iseasi on see,
kuidas nad vastusega ümber käivad (kas see sobib nende
nägemusega/kujutluspildiga, nende plaanidega). Jeesus ei tee
hinnaalandust, ei tollal ega täna: kui sa tahad näha, siis vaata –
vaata oma hingepõhja välja – näe/koge seda, mis on sinusse juba
Jumala poolt kirjutatud, kuidas sa oled Jumala kangastelgedel kootud
või potisepa kedral voolitud – Jumal on pannud ennast sellesse
töösse, loodusse õhkõrnalt. Kui „lampides on õli” ( vt
Jeesuse mõistujutt tarkadest ja rumalatest neitsidest Mt 25) ehk
püsivust, siis on võimalus näha selles nisuseemne protsessis
igavikulist Jumala plaani; kui on alandlikkust loobuda oma
kujutluspiltidest, siis on osasaamine tõelisest imest – imest,
mida Jeesus püüdis imetegudega vallandada neis, keda ta tervendas,
aitas; ka neil, kes seda seirasid.
Moosese
aegsel kõrberännakul jagatud manna oli ju igati imeline, samuti
kaljust tulvav vesi, kuid varsti oli taas nälg ja janu – nälg ja
janu omamise järgi nagu muinasjutus „Kuldkalakesest.”
Materiaalsete asjade omamiskihk kandub üle ka hingelisse sfääri,
ka usu juurde – kvantitatiivse usu juurde „kui palju võrreldes
teis(t)ega”, mitte kvalitatiivse juurde „kuidas ma usun –
millisega osaga minus: kas tunnetega, mõtetega või saab veel
sügavamalt”. Jeesus ütleb mitmel korral, kui ta teeb
tervendamisime – „ärge rääkige sellest!” et kasvaks
kvalitatiivne pool. Mitte manna kui nähtus (väline ja omandatav),
vaid kui Jumala antu, samuti käsutahvlid – Jumala riik tuuakse
sellega inimesele väga-väga lähedale – on õhkõrn nide Jumala
eneseni. Kui inimene näeb ainult mannat, või käsutahvleid (ka
seda, mis on sinna kirjutatud; ja isegi kui ta püüab nende järgi
kõigest väest) ega näe või adu rohkemat („nähke nähes!”),
ei koge rohkemat – seda püha ruumi, mis Jumala ligiolekuga on
võimalik kogeda – siis ta on veel sündimata nagu Jeesus ütleb
Nikodeemusele: „te peate ülalt sündima!”
Selle
nisuivakes looga kutsub Jeesus pulmapeole sisenema – akna taga
peost osavõtmine on selline tuhkatriinu kurb lugu – kuid inimese
koht on sees, südames, ja see pühitseb ja siis on püha. Selles
mõistetatkse süvitsi Jeesuse ütlust: „Mina olen eluleib!” Siis
lakkab nälg ja janu, siis lakkab otsimine ja igatsus, ootamine ja
lootmine, “siis on vaid jumalariik” (Uku Masing on nõnda kusagil
oma luuleridades refräänina korranud). Kuid näha teda ja minna
Tema juurde ei ole väline minek, vaid sisemine rännak – avastades
„pausi” laguneva ja tekkiva vahel (see on tõeline sabat) ja siis
äratakse üles. „Eluleib” ei jää meist väljapoole, vaid
siseneb meisse armulaua liturgias – liturgilise tekstina Johannese
Ilmutusraamatus: „Ennäe, ma seisan ukse taga ja koputan. Kui
keegi kuuleb mu häält ja avab ukse, siis ma tulen tema juurde sisse
ning söön õhtust temaga ja tema minuga.”
No comments:
Post a Comment