Mina,
mina olen Issand,
ei ole muud päästjat kui mina.
ei ole muud päästjat kui mina.
Js
43, 11
Head sõbrad, Kristus on üles
tõusnud! „Tõesti, Ta on üles tõusnud,“ vastatakse. „Aamen,“
vastatakse – ehk sõnasõmalt maakeeli: „Usun, Ta on üles
tõusnud!“ Ja kui veel peenemaks minna, siis „aamen,“ sel moel,
kuidas Jeesus seda kasutab, teistes evangeeliumites ühe korra,
Johannese evangeeliumis, kui Ta ütleb meelevallaga, kaks korda:
„Tõesti, tõesti...,“ tähendab: „Tean (kõhklematult,
veendunult), Ta on üles tõusnud!“ Ja siin lehvib vete kohal see
sagedus, kuidas Johannese evangeeliumi lõpus Toomas vallandub
rohkema kui „liha ja vere“ tarkusega: „Minu Issand ja mu
Jumal!“
See apostel Toomase
vallandumine on ülestõusnud Jeesuse sügavaim nägemine – siin
saab Jeesuse nimi äraseletatud. Jeesuse nimi ja sarnased nimekujud,
iisraellastel küllalt sageli esinevad, on põhitähenduselt: „Jumal
päästab!“ Toomase südamest tulvav tõdemus peatab aja –
prohvet Jesaja 500 aasta eest Jumala hääletoruna kostetud sõnum on
saanud lihaks apostlites – Toomases ja teistes. Nad ei kõnele enam
kui kirjatundjad, ka mitte nii nagu prohvetid; isegi mitte nii nagu
„ilmuihuta“ taevavägede hulgad – apostel ja sõnum ei ole
teineteisest lahutatav, nad on üks. „Ingel“ ja „apostel“
(kreeka keeles angelos, apostolos) põhitähenduses on
sarnased: „sõnumi tooja/kuulutaja,“ erinevus on selles, et
angelos edastas sõnumi, olles sellest eraldi, tavaliselt ei
olnud siin üldse tegu taevase olendiga – kuid apostli puhul
on tõeks saanud jõulutega algav müsteerium, Jeesusega koos-käimine
(järelkäimine/järgimine) ja ülestõusmise tõdemine on Jeesuse
ülempreesterliku palve täitumine: „Et nemadki oleksid üks, nagu
meie oleme üks...!“
Ma olen ikka aastast-aastasse
kuidagi peljanud öelda: „Tõesti, Ta on üles tõusnud!“ Päris
täpselt ei oska öeldagi, miks? Et misasja nad räägivad, kuidas
nad saavad...? Aga ma ütlen ikka kaasa, väikese lootusega, palvega,
aimamisi..., sest muidu hakkaks kivid kisendama. Ja loodus nagunii
vallandub ümberringi aastast aastasse ülestõumispühade järgselt,
hästi kokkukõlav sümfoonia. Niisama hästi kokkukõlav nagu
prohvetite ütlemised, inglite ilmumised, kuigi inimene võib olla
alguses ehmunud. Ja siis öeldakse: „Ära karda, ma olen sind
nimepidi kutsunud...,“ - päris nime järgi, sellesama, kuidas
Jeesus kõnetab, niiet isegi kiusajad hämmelduvad ja panevad imeks.
Nii on pühaduse ja püha lähedaloluga, alguses peljutab – kuid
hirmu taga on arm. Ja arm on ülemlaul.
Ning arm on uus seadus. Sõna
lihakssaamise seadus. Ja see „ei sünni väe ega võimu abil, vaid
minu vaimu abil,“ ütleb Issand. „Et nõtkuks iga põlv,“ mitte
hirmust, vaid armust – ja see teeb kõik uueks. Püha Toomas
kahtles, kuid ülekõige igatses Tõde ennast. Mitte tõdesid, vaid
Üht: „Mina, mina olen Issand,“ selles vakatab kõik muu, „Üksnes
Sinu juures, Issand, on mu hing vait.“
Kaks aastat tagasi, kui
pidasin Kosel prooviteenistust ülestõusmipühajärgsel pühapäeval,
muuhulgas viitasin samale asjale: „Ülestõusmissündmus
ei olnud üksnes lokaalne nähe tollase Rooma impeeriumi
Ida-provintsi linnakeses, vaid see ulatus ilmamaa äärteni. Juba
Jeesuse sündi valgustas täht, mille peale saabusid tuhande
kilomeetri tagant tähetargad, kolm kuningat. Kristuse surma ajal
värises maa ja templi vahevaip kärises kõige pühama paiga eest.
Jeesus viitab mõistukõnedes, et kui keegi parandab meelt, siis
tõuseb sellest suur taevane pidu. Aga kui keegi naaseb surmavallast
Jumala kirkusesse ja seisab selles kirkuses oma õpilaste keskel,
siis saavad sõnad otsa... Siis ei värise ainult maa, vaid ka iga
loodud olendi hing; kuid see pole siis enam hirm tava-arusaamas, mis
halvab inimese tegevuse, vaid aukartus
imede
ime enese ees...ja see teeb elusaks.“
Prohvet
on hüüdmas Paabeli sundasukaid ärkvele, Ülestõusnu läkitab
apostleid teenima, öeldes: „Rahu teile! Nõnda nagu Isa on
läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid.“ Prohveti väljaöeldud
sõnad said lihasse, Jeesusesse. Ja Jeesus andis selle edasi oma
õpilastele, ja nood oma õpilastele kuni tänaseni. Kui kipume
unustama needsinatsed sõnad oma südamelaudadel, siis lihakssaanud
Sõna siseneb meisse taas ja taas armulaual, et puhkeks elukevad meie
põuedes ja õuedes. Ja prohvet julgustas juba 2500 aastat tagasi:
„Ära
karda, sest ma olen sind lunastanud, ma olen sind nimepidi kutsunud,
sa oled minu päralt! Kui sa lähed läbi vee, siis olen mina
sinuga,
ja kui sa lähed läbi jõgede, siis ei uputa need sind; kui sa käid tules, siis sa ei põle ja leek ei kõrveta sind. Sest mina olen Issand, su Jumal.“
ja kui sa lähed läbi jõgede, siis ei uputa need sind; kui sa käid tules, siis sa ei põle ja leek ei kõrveta sind. Sest mina olen Issand, su Jumal.“
“Jumal
on pika meelega ja armuline,” öeldakse psalmides. “Imelised on
Tema teod,...kes neid mõistaks.” “Issand on üks.” See ongi
peamine – “tarvis on vaid üht!” “See
on Issanda värav.
Õiged lähevad sealt sisse. Ma tänan sind, et sa mulle vastasid ning tulid mulle päästjaks! Kivi, mille hooneehitajad ära põlgasid, on saanud nurgakiviks. Issanda käest on see tulnud, see on imeasi meie silmis. See on päev, mille Issand on teinud: ilutsegem ja rõõmutsegem temast! Ilutsegem siis alanud joobeliajal (viiekümne päeva kestel), et rõõmus sõnum saaks meisse...!
Õiged lähevad sealt sisse. Ma tänan sind, et sa mulle vastasid ning tulid mulle päästjaks! Kivi, mille hooneehitajad ära põlgasid, on saanud nurgakiviks. Issanda käest on see tulnud, see on imeasi meie silmis. See on päev, mille Issand on teinud: ilutsegem ja rõõmutsegem temast! Ilutsegem siis alanud joobeliajal (viiekümne päeva kestel), et rõõmus sõnum saaks meisse...!
No comments:
Post a Comment