Jeesus ütles:
„Minge sisse
kitsast väravast, sest lai on värav ja avar on tee, mis viib hukatusse, ja
palju on neid, kes astuvad sealt sisse! Kuid kitsas on värav ja ahtake on tee,
mis viib ellu, ja pisut on neid, kes selle leiavad.” (Mt 7, 12-13).
Head kirikulised, küllap nii
mõnigi teist on kuulnud ka eesti keeles kasutusel olnud või olevat väljendit laiale teele minema, mis tõenäoliselt on
alguse saanud ajal, mil lugema õppimiseks kasutati Piiblit ja see oli tihti üks
vähestest raamatutest, mis peres olemas oli. Laiale
teele minema tähendab kõige laiemas mõttes
kõlbmatut, valet või ebaväärikat, küllap ka jumalatut eluviisi.
Justnimelt eluviisi, mitte üksikuid ekslikke tegusid. Inimene, kelle kohta nõnda
öeldi, oli arvatud teisejärguliste hulka, temaga läbikäimist välditi otsekui
kartuses, et ta teisi oma eluviisiga nii öelda nakatada võiks.
Tänase pühapäeva teema on tõde ja
eksitus. Nii kuuldud epistel kui ka Vana Testamendi kirjakoht toovad meieni
olukorra, kus osa inimestest on pöördunud ebajumalate poole, otsides abi ja
toetust neilt, austades ja ülistades neid ning ohverdades neile. Tänane evangeelium kuulub Jeesuse Mäejutlusse
ning toob meie ette valikud: laia ja kitsa värava, laia ja ahta tee.
Kahest teest, millest üks on õige ja viib ellu ning teine
halb, mis toob hävingu ja surma, räägitakse ka Vanas Testamendis. Näiteks 1.
psalmist loeme: Issand
tunneb õigete teed; aga õelate tee läheb hukka.
Vajadusest ja
võimalusest valida kirjutatakse 5. Ms raamatus: ma olen pannud su ette elu ja surma,
õnnistuse ja needuse. Vali nüüd elu, et sina ja su sugu võiksite
elada, armastades Issandat, oma Jumalat, kuulates tema häält ja hoidudes
tema poole!
Jeesus näitab meile head valikuvarianti,
jätmata osutamata ka halvale. Ta kutsub sisenema kitsast väravast ja kõndima ahtal
teel, mis viib ellu. Piibli algkeelest kreeka keelest tõlkides, on üheks laia tee tõlke versiooniks raskesti läbitav tee.
Meie tänasele kirjakohale eelneb vahetult kristluse kuldseks reegliks
nimetatav õpetus: Kõike
siis, mida te iganes tahate, et inimesed teile teeksid, tehke ka nendele! See
ongi Seadus ja Prohvetid. Kohe tänase teksti järel aga hoiatab
Jeesus valeprohvetite meelevalda sattumise eest, viidates taas tegudele ja
nende tagajärgedele, öeldes, et puud tuntakse tema viljadest, hea puu ei saa
kanda halba vilja ega ka vastupidi: halb puu ei saa kanda head vilja. Niisiis
tundub, et evangelist Matteus, tahab siin rõhutada, et omavahel on seotud
kitsal teel käimine ja ligimese vajadustele vastamine ning tema eest
hoolitsemine. Selline toimimine nõuab kindlasti enam pingutust ja keskendumist
kui pelgalt iseenda soovide ja igatsuste täitmine või liikumine otseteid mööda, ümbritsevaga kohtumata.
Juba piiblilugudest näeme, et inimestele on Jeesuse järgimine on
kord kergem, kord raskem, ent igal juhul saame sellest rääkida vaid ajaliku elu
võtmes, oma inimlikest mõõdupuudest lähtuvalt. Kogu inimese elu, koos kõigega,
mis selles sisaldub, on teekond. Igaühe enda teha on, kas see kujuneb
palverännuks või millekski muuks. Kui räägime kahest teest, laiast ja kitsast,
nii nagu Jeesus seda tegi, siis mulle tundub, et ajalikus maailmas ei ole need
teed kaks eraldi või paralleelselt kulgevat teed, vaid need on ühe ja sama tee
erinevad osad. Sõltub ju teekonna kulgemine suurel määral ka teekäijast, tema
hoiakutest, oskustest, eesmärkidest. Üks kristliku noorteansambli Crux
lugudest kannab pealkirja Kristlase tee. Seal
öeldakse:
Kui on päikesepaiste ja pilvitu taevas,
sulen silmad ja unustan hetkeks mis vaevas.
Nõnda muretult sammun ja unustan ohud,
kuni komistan, kukun, sest tee peal on lohud.
Ei see kristlase tee pole sile ja sirge
siin on kurve ja kraave, künkaid ja orge.
Siin on ilu ja võlu ja kui vahel väsid,
siis on õpetussõnu ja toetavaid käsi.
Kui on tormine ilm ja vihma kallab
on mu silmad suunatud peamiselt alla.
Igat sammu siis kaalun ettevaatlikult läbi,
kui on eriti raske siis kannab vaid üks vägi.
Äsja kindlalt mul tundus, et kõik on eriti hästi
pisut aega läks mööda ja tee on kui püsti.
Kui on selline tunne, et just kui lahendust pole,
samas kogeda saad, et võidukas oled.
sulen silmad ja unustan hetkeks mis vaevas.
Nõnda muretult sammun ja unustan ohud,
kuni komistan, kukun, sest tee peal on lohud.
Ei see kristlase tee pole sile ja sirge
siin on kurve ja kraave, künkaid ja orge.
Siin on ilu ja võlu ja kui vahel väsid,
siis on õpetussõnu ja toetavaid käsi.
Kui on tormine ilm ja vihma kallab
on mu silmad suunatud peamiselt alla.
Igat sammu siis kaalun ettevaatlikult läbi,
kui on eriti raske siis kannab vaid üks vägi.
Äsja kindlalt mul tundus, et kõik on eriti hästi
pisut aega läks mööda ja tee on kui püsti.
Kui on selline tunne, et just kui lahendust pole,
samas kogeda saad, et võidukas oled.
Huvitav on see, et need noored poisid esitavad
oma ema kirjutatud lugu, mida võib
vaadata otsekui ema õnnistus, oma
elukogemuse ja usu jagamist, lastele, kes selle vastu võtavad, omaks elavad,
sest muidu ei saaks nad seda esitada ja siis maailmale edasi jagavad.
Jeesus kutsub meid astuma kitsast väravast, ahtale rajale. Võime
hetkeks igaüks kujutleda ennast teekäija rolli, missugune tee see on? Kuidas Sa sellele teele jõudsid?
Oli see juhus või kindel valik? Kuidas on sellel astuda? Millistesse eluolukordadesse on see tee Sind
viinud? Kellega oled oma teekonnal
kohtunud või tahaksid edaspidi kohtuda? On see tee kerge või raske astuda? Mis
seda mõjutab? Mida võtad sellelt teelt endaga kaasa, millest tahaksid loobuda? Mis
on suurim õnnistus, mida oled sellel teel kogenud ja mida tahaksid teistega jagada?
Olenemata sellest, kuhu Sa oma mõtetega jõudsid, see oli
Sinu teekond ja Sinu tee. Olenemata sellest, kus Sa oma eluteel parasjagu oled,
olenemata sellest, kas tee võib liigitada laiaks või kitsaks, vaatamata sellele
või pigem selle pärast, meie, inimeste pärast, astub Jeesus Kristus sellel teel
igaühe meist kõrval. Ta näitab teed
igavesse ellu ja kutsub sellele astuma. Ta on andnud ennast inimkonna eest ja
hüvanguks, Ta on kõik juba teinud, et meie võiksime leida Teda ja Tema läbi
igavese elu. Ka täna kõlab kutse: tulge sest kõik on juba valmis. Koputage ja
teile avatakse.
Aamen
Õp Kerstin Kask
No comments:
Post a Comment