Jutlus
Jh 8, 2-7 tekstile.
Nädalasalm:
Kandke üksteise koormaid, nõnda te täidate Kristuse seadust. Gl
6,1.
Kuid
koidu ajal tuli ta tagasi pühakotta ning kogu rahvas tuli tema
juurde ning ta istus ja õpetas neid. Aga kirjatundjad ja variserid
tõid abielurikkumiselt tabatud naise, panid ta keskele seisma ja
ütlesid Jeesusele: „Õpetaja, see naine tabati abielurikkumiselt.
Mooses on Seaduses käskinud niisugused kividega surnuks visata. Mida
nüüd sina ütled?” Aga seda nad ütlesid teda proovile pannes, et
nad saaksid teda süüdistada. Jeesus kummardus ja kirjutas sõrmega
maa peale. Aga kui nad küsides peale käisid, ajas Jeesus enese
sirgu ja ütles neile: „Kes teie seast ei ole pattu teinud, visaku
teda esimesena kiviga!”
Armsad
õed-vennad Kristuses! Johann Christoph Arnoldi raamat “Andeksandmise
unustatud kunst”, eesti keeles 2002 aastal kirjastus “Logose”
väljaandena, viitab vähemalt poolesajale maailma eri paigust,
rahvusest ja usundist inimeste andestamise juhtumile. Mõistus jääb
selle raamatu lugemisel jänni, mõni lugu on nii kole, et võimatu
on saada aru, kust võetakse jõud anda andeks, vaadata silma
kellelegi oma lähedase mõrvarile, vägistajale … ja näha ka
nendes silmades igatsust, valu, ootust ja lootust. Näha rohkem kui
seda müüri, mis on ehitatud inimese poolt enda ja teiste vahele.
Müür, mida võime nimetada hirmuks, pettumiseks, väljaheidetuseks,
põlgamiseks. Kogu selle raamatu ja paljude sarnaste lugude traagika
on selles, et nägemaõppimiseks peab inimene enne tundma sedasama
valu, mis on viinud kellegi sinnamaale, et ta enam ei mõista täpselt
mida ta teeb. Ka kõige jõledamate Johann Christop Arnoldi raamatu
lugude lõpplahenduseks on andeksandmisest vallanduv kergus ja helgus
nõnda, et lugeja ei jää kinni jõledustesse vaid saab osa
vabanemisega kaasas käivast valgusest.
Jeesuse
ja patustanud naise lugu Johannese evangeeliumis võib näha samas
valguses, samadelt eeldustelt, millest just oli juttu. Jeesus tunneb
inimese valu ja hingehäda. Ta on selleks küllalt näinud,
lapsepõlves Egiptusesse põgenedes ja naastes, oma rahvast jälgides
kui ta virgus suureks, nähes peidetud viha okupantide suhtes, nähes
viletsust rahva vaesemates kihtides ning kadeduse ussi, kümblemist
jõukuses ning igavusevirvendust, nähes erinevaid parteisid omavahel
rivaalitsemas ja rahvast hullutamas ja veel paljusid igapäevaseiku,
milles kirjutatakse rahva hingeraamatut. Nägi ka seda, et
naisterahvas polnud patriarhaalse arusaama ja seaduste järgi päris
inimene (kuid noisse tekstidesse ei ole võimalik sisse lugeda
ka feministlikke arusaamu), see mõtteviis on säilinud veel
indo-euroopa keeltes, kus inimene ja mees on samatähenduslikud,
naine aga inimesele abiks või kaaslaseks tehtu. Ka Jeesuse aegses
juuda ühiskonnas võimutses ühiskonnas mees, kuigi abileuseadused
andsid naisele koduseinte vahel küllaltki suured õigused.
Sellepärast ei kuule me siinses loos midagi patustanud mehest,
teisest poolest – ega saanud ju üksi abieluseadust rikkuda. Käsk,
mis VT arusaamade kohaselt puudutas teise mehe omandit, ja selle eest
karistati tavaliselt surmaga mõlemat rikkujat. Nõnda on ka paljudes
teiste Vana-Ida riikide seadustes.
Kirjatundjad
ja variserid, kes abielurikkumiselt tabatud naise toovad, pole sugugi
kombluse ja perekonna au nimel tegutsemas. Selliseid juhtumeid võis
suurte pühade ajal tulla sageli ette. Kui mõelda, et seitse ja pool
päeva kestev pidutsemine ei vii kõrvalekalleteni argimoraalist,
siis oleks see ennatlik. Nende eesmärgiks on Jeesus vahele võtta,
kahandada ta populaarsust rahva silmis, halvustada teda Rooma võimude
ees. Suurkohtul ei olnud Rooma seaduste järgi sel ajal õigust
surmaotsust täide viia, nad püüdlevad Jeesust kallutada kas ustava
Vana Testamendi käsutäitmise-, mis õhutaks rahvast Rooma seaduste
vastu, või liberaalsuse poole, kus abielurikkumist karistamata
jättes pälvitakse juuda ühiskonna käsuvagade pahameel. Mõlemal
puhul oleks variserid ja saduserid suurkohtust olnud võitjad.
Jeesus
näeb ka saduseride ja variseride südamesse. Ta näeb ka naist, kes
on hirmul, kes on vastu tahtmist kistud rambivalgusesse pärast
nõrkushetke. Lahendus on jumalikul kõrgusel, Jeesus ütleb: Visaku
esimesena kiviga see, kes ei ole pattu teinud. Siin evangelist ei
täpsusta, kas on mõeldud abielurikkumise pattu või pattu üldiselt.
Abielurikkumise pattu silmas pidades oleks tulemus jahmatav kui me ei
arvestaks, et juba juudalaste seadusepärimus lisas otsesele
abielurikkumisele samaväärseks kellegi ihaldamise mõttes –
millele viitab ka Jeesus Mäejutluses: “Te olete kuulnud, et on
öeldud: Sa ei tohi abielu rikkuda! Aga mina ütlen teile: Igaüks,
kes naise peale vaatab teda himustades ,on oma südames temaga juba
abielu rikkunud. Ja lisab väga karmilt kõlava: Kui su parem
silma ajab sind patustama, siis kisu ta välja ja heida minema, sest
sulle on kasulikum kaotada üks osa kehast kui lasta kogu keha heita
põrgusse.” Igal juhul lähevad kõik süüdistajad laiali,
igaüks on saanud heita pilku endasse ja näinud seal valgustkartvaid
alasid. Jeesus ei ütle naise kohta “ei” ega “ja”, ta ei
lasku must-valge maailmakäsitluse ühele ega teisele poole. Jeesus
teostab jumalikku õigust, mis haarab musta ja valget ja ühendab
need jumalikku saladusse. Variserid ja saduserid ei saa lahkuda
võidukalt, et minna kaebama Rooma võimudele, ega saa nad võidukalt
pöörduda rahva poole – näete!, nad lahkuvad võidukalt jumalikus
mõttes, nende hinge on pandud uue-, armuseaduse juuretis, mis hakkab
neis kasvatama uue ajastu inimest, inimest, kelleni ei pürginud
ükski Vana Seaduse ajastu inimene, isegi Ristija Johannes mitte.
Samamoodi võidukalt lahkus ka naine, võib ka olla, et Jeesus ei
pidanud lisama manitsust: Mine, ja ära tee enam pattu!, vaid
võidutses hämmastunud inimese vaikus, ja kusagil sügavas sisemuses
avanemine jumalariigile, kus ei mõisteta kedagi surma vaid ellu...
No comments:
Post a Comment