Juudid kutsusid
nüüd teist korda inimese, kes oli olnud pime, ja ütlesid talle: „Anna au
Jumalale! Me teame, et see inimene on patune.” Seepeale vastas too: „Kas Ta on
patune või ei, seda mina ei tea. Tean ainult ühte: ma olin pime, praegu aga
näen.” Nüüd nad küsisid temalt: „Mis Ta sulle tegi? Kuidas Ta su silmad avas?”
Mees vastas neile: „Ma ju ütlesin teile, ent teie ei võtnud kuulda. Miks te
tahate seda veel kord kuulda? Kas ka teie tahate hakata Tema jüngriteks?” Ja
nad sõimasid teda ja ütlesid: „Sina oled Tema jünger, meie oleme aga Moosese
jüngrid. Meie teame, et Jumal on rääkinud Moosesega, aga kust Tema on, seda me
ei tea.” Mees kostis neile:
„See ongi imelik, et teie ei tea, kust Ta on, ja ometi on Ta avanud mu silmad.
Me teame, et Jumal ei kuule patuseid, ent kui keegi on jumalakartlik ja teeb
Tema tahtmist, siis seda Ta kuuleb. Veel ilmaski pole kuuldud, et keegi oleks
avanud pimedalt sündinu silmad. Kui Tema ei oleks Jumala juurest, ei suudaks
Ta teha midagi.” Nad kostsid talle: „Kas sina, kes sa oled sündinud lausa
pattudes, tahad meid õpetada?” Ja nad heitsid ta kogudusest välja. Jeesus sai kuulda,
et nad on ta kogudusest välja heitnud ja küsis teda kohates: „Kas sa usud
Inimese Pojasse?” Too kostis: „Kes see on, isand? Ütle mulle seda, et ma
saaksin Temasse uskuda.” Jeesus ütles talle: „Sa näed ju Teda, see, kes sinuga
räägib, ongi Tema.” Aga tema lausus: „Ma usun, Issand!” ja kummardas Teda. Jh 9, 24-38
Meenub sulle mõni juhus, mil
oled sattunud ootamatult tundmatusse ruumi, kus ei ole valgust. Kas oled
pilkases pimeduses käsikaudu otsinud lülitit, mis valguse taas majja tooks?
Püüdes samal ajal hoida end komistamast toas olevate esemete otsa, püüdes
vältida lõhkumist ja haiget saamist? Või oled sattunud pimeduse küüsi, ilma
tänava- või taskulambita, ilma ühegi valguskiireta lähima maja aknas, rääkimata
kuu või tähtede valgusest. Või oled hoopis leidnud end väljapääsmatust
olukorrast, kus tundub, et kõik teed on ummikteed, mis ei vii kuhugi. Kui oled
midagi sellist kogenud võid ehk aimata, mida tundis ja koges mees, kes oli
sünnist saati pime olnud. Toona oli pimedana elamine veel keerulisem, pimedana
sündimist või pimedaks jäämist peeti Jumala karistuseks. Võib arvata, et mehe
elu ei olnud lihtne, ühelt poolt tõsine füüsiline puue, mis takistab elamist,
igapäevase leiva teenimist ja teiselt poolt lisaks tõrjutus, halvustamine ja
pilkamine, mis talle kui patusele mehele kindlasti osaks said.
Jeesus tegi mehe terveks. Tänases
evangeeliumis räägitakse kahesugusest pimedusest: füüsilisest nägemispuudest, aga
ka vaimsest või kui soovite, usulisest pimedusest või piiratusest. Jeesus
parandas ja parandab mõlemast.
Kuuldud kirjakoht toob meid
hetkedesse, mil tervenemine on juba toimunud. Võik arvata, et see on suur
rõõmpidu kõigile, kes loo tunnistajateks on, nii neile, kes sellega otseselt
seotud kui ka neile, kes vaid kõrvaltseisjatena imet tunnistavad. Aga ei, toonased
usuliidrid, variserid, peavad juhtunut skandaalseks, valeks ja häbiväärseks:
Vale mees oli valel viisil ja valel ajal terveks saanud.
Muuhulgas tembeldavad nad ka
Jeesust patuseks, sest Ta julges rikkuda sabatikäsku ja tervendas sabatipäeval,
juutide pühal päeval, mille õigeks ja väärikaks tähistamiseks oli hulk
erinevaid eeskirju. Variserid koguvad usinalt Jeesuse vastu süütõendeid, et
teda lõpuks ometi kohtu alla anda. Johannese evangeeliumist veidi eestpoolt
loeme, et variserid vastanduvad Jeesusele nii tugevasti, et lubavad igaühe, kes
Jeesuse Messiaks tunnistab kogudusest välja heita. Nii sünnib ka tervendatud
pimedaga ehk siis terveks saanud nägijaga.
Variserid on siin ilmselgelt
otsekui pimedusega löödud. Usuline pimedus ja piiratus ei näe ega tahagi näha,
kes Jeesus tegelikult on: Messias, Kristus, Vabastaja. Usulise pimeduse alla
võime liigitada ka nii öelda usulise kitsarinnalisuse: see on olukord, mil
inimene hakkab tegelema rohkem teiste kui enese usuga, ta annab hinnanguid
teiste usu sügavuse, sisu või tõsiduse või innukuse üle. Lähtekoht on sel puhul
tavaliselt ikka, et mõnest usulisena mõistetavast reeglist lähtudes ei ole
teine õigel teel. Niisuguseid hinnanguid
andes asetatakse ennast Jumala kohale, halastusest saab halastamatus.
Pime mees sai
esmalt füüsiliselt nägijaks ja alles siis hakkas ta uskuma. Jeesus sai kuulda, et nad on ta
kogudusest välja heitnud ja küsis teda kohates: „Kas sa usud Inimese Pojasse?”
Too kostis: „Kes see on, isand? Ütle mulle seda, et ma saaksin Temasse uskuda.”
Jeesus ütles talle: „Sa näed ju Teda, see, kes sinuga räägib, ongi Tema.” Aga
tema lausus: „Ma usun, Issand!” ja kummardas Teda.
Võime öelda, et usk on nägemine,
selle nägemine, et tervendajaks ja parandajaks on Jeesus Kristus, Messias,
Jumala Poeg, kes tuli maa peale, et teha inimeste seas Jumala tegusid. Küsigem
endalt täna, missugune on minu usk? Vajab ta püsimiseks ja kasvamiseks
imetegusid? Kui nii, siis, mis on see, mida imeks nimetame, millist imet
ootame? Kas suudame kõike, mis meie elus on käsitleda kui Jumalalt saadud
imelist kingitust või on imed ainult need asja, sündmused ja nähtused, mida
meie imeks peame.
Jeesuse taevasse minemise järel
ei jätnud Jumal inimesi üksi maailma tuulte ja tormidega võitlema. Ta saatis
Püha Vaimu meid meie teedel, ka usuteedel, lohutama ja toetama. Ristimise kaudu
kingib Ta igale inimesele Püha Vaimu. Püha Vaimu kaudu sünnib ka usk. Usk on
Jumala kingitus igale inimesele. See ei ole midagi, mida saaksime
iseenesetarkusest või jõust omandada. Või nagu apostel Paulus kirjutas
Korintose kogudusele: Aga
see, kes meid koos teiega on kinnitanud Kristusesse ja kes meid on võidnud, on
Jumal, kes on meid ka pitseriga kinnitanud ning meile andnud käsirahaks
Vaimu südamesse.
Jumala Vaim, Tema armastus on see, mis usu meis elavaks teeb. Meie ülesanne on seda elavana hoida, palve, armulaua ja Piibli lugemise. Läbi teiste inimestega suhtlemise, oma usu ja elu jagamise kaudu, saame olla Jumala imede kaasloojad, silmade avajad ja valguse toojad. Aamen.
Jumala Vaim, Tema armastus on see, mis usu meis elavaks teeb. Meie ülesanne on seda elavana hoida, palve, armulaua ja Piibli lugemise. Läbi teiste inimestega suhtlemise, oma usu ja elu jagamise kaudu, saame olla Jumala imede kaasloojad, silmade avajad ja valguse toojad. Aamen.
Õp Kerstin Kask
No comments:
Post a Comment