Õp Kerstin Kask
Kohta sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen
luo ja kysyivät: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Silloin
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi:
"Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse
taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin
taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin
tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Mutta jos joku johdattaa
lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi
parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin
meren syvyyteen. "Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä.
Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella
minun taivaallisen Isäni kasvoja. Mt 18, 1-6,10
Hyvät ystäv, tämä sunnuntai on perinteisesti
omistettu lapsille ja enkeleille – tänään on mikkelinpäivä. Mikkeli tässä
yhteydessä tulee ylienkeli Mikaelin nimestä. Mikael on enkeliruhtinas. Luetussa
evankeliumin tekstissä tuotaan meidän esikuvaksi lapsi.
Kaikki kenellä on lapsia tai ketkä ovat ollut
töissä koulun- tai lastentarhanopettajana ovat varmaan kokeneet, että lasten
kysymykset voivat olla odottamattomia, äärimäisen luovia ja monimutkaisia.
Niissä voi samanaikaisesti esiintyä asioita
koko maailman eri tahoilta. Onnellisia ovat ne vanhemmat tai opettajat kenen
lapset uskaltavat kysyä isoitta ja tärkeitä kysymyksiä, kysymyksiä
ihmisolemuksen tarkoituksesta ja tavoitteista.
Opetuslapset kysyvät Jeesukselta: "Kuka on suurin taivasten
valtakunnassa?" Se on tärkeä kysymys. Tässä kysytään, kuka on meidän
hengellinen esikuva? Kuka on näin sanottu meidän kirkkomme kunnianjäsen? Kuka
on se, kenen pitäisi seurata, kenestä ottaa esikuvansa? Kenen mielipidettä
pitää arvokkaana? Viimeisesti on täällä kysymys tästä, kuka rakastaa Jumalaamme
kaiken enitten. Kuka on meidän kaikkivaltiaan, pyhän Jumalan rakkaimpi
silmänterä? Jeesus hyvänä opettajana hyväksyi opetuslasten kysymyksen, mutta vastaa siihen
yllättävällä tavalla: Hän kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän
keskelleen ja sanoi: Totisesti: ellette käänny ja tule lasten
kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Ja joka minun nimessäni
ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Luultavasti Hän olisi pystynyt löytämään myös toisenlaisia ihmistyyppejä,
ketkä olisivat hyviä esikuvia uskollisina ihmisinä. Esimerkiksi fariseukset,
ketkä olivat tunnettuja ja tunnustettuja moraalisista elämäntapoista
ja hyvistä teoista. Ehkä myös joku rabbeista olisi kelvannut, koska he tunsivat
hyvin pyhiä kirjoituksia. Mutta hän otti pienen lapsen, kuka Jeesuksen aikana
yleensä ei ollut tasa-arvoinen aikuisten kanssa, ja asettaa hänen meille
esimerkiksi. Ei vaan esimerkiksi. Hän sanoo: joka minun nimessäni ottaa
luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut. Se on uskomattoman lohduttava ja vapahtava sanoma myös meillekin. Sen
kautta lahjoitta Jeesus meille ihmisille ilon ja vapauuden. Aikuisten
maailmassa valitsee tavallisesti kirjoittamaton sääntö, että kaikki hyvä, myös
toisten ihmisten kunnioitus ja hyväksyntä tulee itse ansaita tekojen
kautta. Sen sääntön ympärillä kiertelee
maailma ja voi olla, että näin se pitääkin olla. Mutta Jeesuksen opetus tämän
päivän kertomuksessa näyttää, että Jumalan armo on toisenlainen. Jumalan
valtakunta on toisenlainen. Kuvitellaan
nyt tätä pientä lasta: onko hän oppinut syvällisesti tuntemaan kristinuskon
perusasiat? Varmasti ei ole. Onko hän ehtinyt tehdä hyviä tekoja? Luultavasti
myös ei ole, mutta siitä huolimatta on juuri hän se, kuka on Jeesuksen puheissa
esikuva aikuisille.
Jeesuksen opetus ei tarkoita sitä, että aikuisilla ei olisi pakko ottaa
vastuuta. Se ei tarkoittaa myös sitä,
että olisi väärä ottaa vastaan elämän isot haasteet. Päinvastoin, nykyaikana
tarvitaan enemmänkin aikuisuuta ja kypsyyttä, että voisimme pitää huolta
pienemmistä ja heikommista, myös kaikista lapsista ja nuorista.
Jeesuksen opetus koskettaa ennen kaikkea ihmisen
ja Jumalan välistä suhdetta. Lapsen ja vanhemman välinen suhde ja luottamus
kuvailevat ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta. Lapsen luottamus vanhempaan on
yksinkertainen ja vankka. Se ei riippuu olosuhteista eikä teeskentele. Se ei
horju, kun vanhemmat joskus asetta rajoja lapsen tekemisiin. Lapsen luottamus
vanhempaan on yksinkertainen ja ehjä. Sellainen luottamus on myös ihmisen ja
Jumalan välisen suhteen perusta.
Kun lapsella on pelko, hän pakene äitiin tai isän
syliin. Jossain muualla ei löydy hänelle parempaa turvapaikkaa kun äitinsä tai
isänsä turvallisessa sylissä. Samalla
tavalla puhuu myös Martin Luther Isossa Katekismuksessa ensimmäisen käskyn
selityksessä Jumalasta: Jumalaksi kutsutaan sitä, jolta tulee odottaa
kaikkea hyvää ja johon on turvauduttava kaikessa hädässä /.../ Tämän käskyn
tarkoituksena onkin vaatia oikeaa sydämen uskoa ja luottamusta,
joka kohdistuu ainoaan oikeaan Jumalaan ja riippuu yksin hänen varassaan.
Hyvät seurakuntalaiset, ottakaa tämän enkeleiden
päivällä itselleni aika ja miettikää omaa jumalansuhdetta. Minkälainen se on
katseltuna tämän päivän saarnatekstin kohdalta? Mitä haluat muuttaa tai
parantaa? Mitä jättää pois tai mitä lisätä? Uskalla tuoda nämä löydöt Jumalaan
eteen ja käsiin. Varjelko kaikkivaltias Jumala ja Hänen
hyvät enkelit sinun matkaasi niissä ajatuksissa.
No comments:
Post a Comment