Aga enne usu tulekut me olime Seaduse valve
alla suletud kuni
usu ilmumiseni tulevikus. Nõnda siis on Seadus olnud meie kasvatajaks Kristuse poole, et me saaksime õigeks usust. Aga et usk on tulnud, siis me ei ole enam kasvataja meelevalla all. Nüüd te olete kõik usu kaudu Jumala lapsed Kristuses Jeesuses, sest kõik, kes te olete Kristusesse ristitud, olete Kristusega rõivastatud. Ei ole siin juuti ega kreeklast, ei ole siin orja ega vaba, ei ole siin meest ega naist, sest te kõik olete üks Kristuses Jeesuses. Kui te olete aga Kristuse päralt, siis te olete järelikult Aabrahami sugu ja pärijad tõotuse järgi. Gl 3, 23-29
usu ilmumiseni tulevikus. Nõnda siis on Seadus olnud meie kasvatajaks Kristuse poole, et me saaksime õigeks usust. Aga et usk on tulnud, siis me ei ole enam kasvataja meelevalla all. Nüüd te olete kõik usu kaudu Jumala lapsed Kristuses Jeesuses, sest kõik, kes te olete Kristusesse ristitud, olete Kristusega rõivastatud. Ei ole siin juuti ega kreeklast, ei ole siin orja ega vaba, ei ole siin meest ega naist, sest te kõik olete üks Kristuses Jeesuses. Kui te olete aga Kristuse päralt, siis te olete järelikult Aabrahami sugu ja pärijad tõotuse järgi. Gl 3, 23-29
Tänase pühapäeva teema on ristimine. Täna mõtleme ka eilsele
kolmekuningapäevale ehk Kristuse ilmumispühale. Evangeeliumi tekst tõi meieni
loo Jeesuse ristimisest. Ristimisega algas Jeesuse avalik tegevus. Jeesus laseb
enda alandlikult Johannesel ristida, seeläbi sai Jeesuse jumaliku olemuse
kõrval avalikuks ka Jeesuse inimlik
loomus. Jumal sai meie sarnaseks, lasi end inimestega koos ristida, et ristil
taas Jumalana meie eest surra. Jutluse aluseks olev kirjakoht toob meieni teemad, mis on apostel Pauluse jaoks ühed olulisimatest: Moosese seaduse tähendus
ja õigekssaamist usust Kristusesse, käsuseaduse ja evangeeliumi vahekord, usu ja
ristimise seosed ja tähendus – need kõik on olulised komponendid, et kirjeldada
inimese ja Jumala vahelist suhet. Need
on ristiusus olulised ja kesksed teemad, mida on hea ikka ja jälle uuesti enese
jaoks läbi mõelda ning oma elu nende valgusel vaadata.
Paulust ajendas galaatlastele kirjutama
eksiõpetuse sissetungimine Galaatia kogudustesse. Eksiõpetajad, kes olid
ilmselt juudi päritolu kristlased, nõudsid, et Galaatia kristlased laseksid end
ümber lõigata. See toob aga kaasa kohustuse pidada kinni kogu Moosese
seadusest. Paulus, endine juut, lükkab sellise eksiõpetuse äärmise
resoluutsusega tagasi, põhjendades, et
õndsus ei tule seaduse täitmise, vaid usu kaudu ning need, kes panevad oma
lootuse ümberlõikamisele ja Moosese seadusele, muudavad Kristuse tuleku
mõttetuks. Karmid sõnad, aga tõsi: oluline pole mitte käsk, vaid usk, mille
Jumal on inimesele kinkinud.
Paulus kirjeldab maailma, iga inimese olukorda enne ja nüüd, enne
Kristuse ilmumist maailmale ja pärast Kristuse Ilmumist maailmale. Need on
Pauluse jaoks täiesti kardinaalselt erinevad maailmad, need erinevad enam kui
öö ja päev. Kui esimest maailma, enne Kristuse ilmumist, iseloomustab märksõna
„seadus“, reeglid ja normid, mille järgimisega usutakse saavutatavat Jumala
heakskiitu, siis teise maailma märksõnaks on „usk“. Paulus näeb seaduses, selle
kasvatavas rollis, järelevaatajat või
valvurit, kes valvab vangistuses olevat inimest nii kaua kui tuli Kristus.
Kristuse aega avavad tee usk ja ristimine. Ristimise kaudu kingib Jumal
inimesele usu. Kristuse aeg, usu aeg, on
sootuks teistsugune kui seaduse aeg. Inimene on Kristuse läbi saanud lähedaseks
Jumalaga, taastunud on algupärane side Looja Jumala ja loodud inimese vahel.
Selle sideme erilisust, intensiivsust ja maailma muutvat väge kirjeldab Paulus
erinevate võrdluste abil: ta nimetab inimesi Jumala lasteks
Kristuses Jeesuses, see viitab väga lähedasele kokkukuuluvusele
Jumalaga. Teine kõnekas kujund on Kristusega riietumine. Paulus ütleb: Kõik, kes te olete Kristusesse ristitud, olete Kristusega rõivastatud.
Ristitud inimene, kristlane on
nii tihedalt ümbritsetud Kristusega, nagu inimest ümbritseb tema rõivas. Eestlastel
on vanasõna: oma särk on kõige ligemal, sellega viidatakse küll paraku
omakasupüüdlikusele ja ahnusele. Aga see hoopis ilusam oleks kui saaksime seda
kasutada üsna otseselt, iseenda ja Jumala vahelise suhte iseloomustamiseks. Kristusega
rõivastumine tähendab uue staatuse: Jumala lapse staatuse omandamist, mis saab
tõeks ristimises.
Sama mõtet kristlaste ja Kristuse lähedasest seosest väljendab Paulus oma
kirjas Korintose kogudusele võrdumiga kristlastest kui Kristuse ihust. Iga
sõnaga annab ta tunda inimese ja Jumala vahelise seose erilisusest,
intensiivsusest ja intiimsusest. Pole kahtlustki, et see suhe, Jumala ja
inimese vahel, mis saab alguse
ristimises on Pauluse jaoks ülim, mida igatseda võiks.
Ta avab meie ees ka ristimise
tagajärge: „Ei ole siin
juuti ega kreeklast, ei ole siin orja ega vaba, ei ole siin meest ega naist.“
ristimise tulemusena kaotavad etnilised, kultuurilised, sotsiaalsed ja soolised
erinevused oma tähtsuse. Nad ei lakka olemast, ent ei ole enam olulised, sest
oluline on vaid üks – ühendus Kristusega.
Kui eelmisel pühapäeval rääkisime Kristuse pärijateks olemisest, siis
täna öeldakse meile lisaks: Kui te olete aga Kristuse
päralt, siis te olete järelikult Aabrahami sugu ja pärijad tõotuse järgi.
Niisiis oleme kõigi nende tõotuste osalised, mis anti juba esiisa Aabrahamile. Jumala
tõotus inimesele kõlas ka tänases Vana Testamendi lugemises: Lepingu tähis, mille ma teen enese ja teie ja iga teie juures oleva
elava hinge vahel igavesteks põlvedeks, on see: ma panen pilvedesse oma vikerkaare ja see on lepingu tähiseks minu
ja maa vahel.
Kandku need tõotused meid algaval nädalal, aga ka läbi meie elu.
No comments:
Post a Comment