Kus on tark? Kus on õpetlane? Kus on selle ajastu
arutleja? Kas mitte Jumal pole teinud maailma tarkuse narruseks? Kuna maailm
Jumala tarkuses ei tundnud Jumalat ära tarkuse abil, siis oli Jumalale
meelepärane päästa selle narri kuulutuse kaudu need, kes usuvad. Sest juudid
nõuavad tunnustähti ja kreeklased otsivad tarkust, meie aga kuulutame
ristilöödud Kristust, kes on juutidele ärrituseks ja paganaile narruseks, ent
neile, kes on kutsutud, olgu juutidele või kreeklastele, on Ta Kristus, Jumala
vägi ja Jumala tarkus. Sest Jumala narrus on inimestest targem ja Jumala
nõtrus inimestest tugevam. 1 Kr 1:20-25
Tänase pühapäeva teema: Jumala
sõna külv kutsub meid mõtlema kuulutustööle ja kuulutuse sisule: rõõmusõnumile
Jeesusest Kristusest, kes apostli tunnistuse kohaselt on Jumala vägi ja Jumala
tarkus. Kuuldud kirjakoht toob meieni Pauluse küllaltki emotsionaalse ja kirgliku mõtteavalduse sel teemal.
Läbi kristluse ajaloo on
aeg-ajalt ikka tekkinud sama emotsionaalset ja kirglikku arutelu usu ja tarkuse suhte üle, mõnikord on
neid suisa vastandatud. Need, kes Jeesust taga kiusasid ja tema üle kohut
mõistsid olid juutide mõjukaimad ja harituimad mehed: ülempreestrid,
kirjatundjad, koguduse vanemad. Ka apostel Paulus sattus Korintose koguduses
olukorda, kus rahvas jagunes kaheks, ühelpool erinevate tõekspidamistega kõrgelt
koolitatud ja õpetatud mehed ja teiselpool lihtrahvas, kes tõenäoliselt ennast
ladusama jutuga kõnemeeste poolt nii öelda ära rääkida lasid. Peatüki alguses
räägib Paulus tülidest koguduses, kus inimesed ütlevad endid küll Apollose,
küll Keefase, küll Pauluse poolt olevateks. Igaüks neist sai inimesi enda
poolele oma õpetatud kõne ja tarkusega. Paulus vastandab sellele inimlikule kõnevõitlusele Jumala
kõned, mille puhul isegi Jumala narrus ja nõtrus on rohkem väärt kui inimlik
tarkus.
Inimesed on erinevad, nad
võtavad Jumala sõna erineval moel vastu, kuulutamise erinevad
viisid puudutavad neid erinevalt. Ka ajad ja olukorrad on erinevad, see, mis
puudutab täna ja siin ei pruugi seda enam homme samal moel teha. Mõned inimesed
vajavad uskumiseks kuulutusse Kristusest imetegusid. Teiste jaoks on olulised
filosoofilised argumendid. Kolmandateni jõuab kuulutus Kristusest pigem
kaasinimeste armastustegude kaudu.
Kristliku kuulutuse alguses seisab aga tunnistus ristilöödud ja ülestõusnud Issandast, kes on läinud surma inimkonna patu pärast ja on oma surmaga võitnud surma, tõustes võitjana hauast - elu ja lootuse märgiks.
Kristliku kuulutuse alguses seisab aga tunnistus ristilöödud ja ülestõusnud Issandast, kes on läinud surma inimkonna patu pärast ja on oma surmaga võitnud surma, tõustes võitjana hauast - elu ja lootuse märgiks.
Kõigeväeline Jumal ületab meie
inimliku tarkuse. Iseenda, inimlik tarkusega ei pääse me Jumalale ligemale. Me
ei saa otsustada pelgalt maailma vaadates, missugune on Jumal. Tarkus, millest
räägib Paulus on midagi muud kui inimlik tarkus. See on tarkus, mida jagab
Jumal ise ja mis saab meile osaks Jeesuse Kristuse kaudu. Sellest tarkusest osasaamine
on Jumala tegu, tema kingitus meile, see on midagi täiesti erinevat sellest,
mida inimliku igapäevase õppimisega võiks saavutada. Sellega ei taha ma sugugi
öelda, et õppimine, teadmiste omandamine ja teaduse tegemine, kasvõi usuteaduse
vallas, oleks kasutu või väheväärtuslik. Otse vastupidi, tihti teeb õppimine,
oma mõtete ja elu korrastamine, maailma avarama pilguga vaatama õppimine, ruumi
ka usulistele kogemustele. Ent ainult Jumal avab oma Poja Jeesuse Kristuse
kaudu meile tarkust, mis pelgalt inimmõistusega ei ole õpitav ning inimeeltega
ei ole kunagi täielikult haaratav Jumal ei mahtunud tervenisti ära Jeruusalemma
kirjatundjate õpetusse ega Korintose filosoofide teooriatesse. Jumal on alati erinev sellest, kuidas meie
Teda endale ette kujutame või Teda tajume.
Üks mõistujutt
räägib, kuidas keegi naine nägi kord unes, et kaupluse leti taga seisab Jumal.
Issand, oled see tõesti Sina? küsis naine õhinal. Jah, see olen mina vastas
Jumal. Aga mida Sinu käest osta saab, küsis naine õhinal. Minult saab osta
kõike, vastas Jumal. Sel juhul anna mulle palun tervist, õnne, armastust, edu
ja palju raha vuristas naine ühe hingetõmbega. Jumal naeratas lahkelt, läks
laoruumi ja tuli sealt hetke pärast väikese paberist karbiga. Ja see on kõik?
küsis naine pettumuse noot hääles. Jah, see on kõik, vastas Jumal ja küsis: Kas
Sa siis ei tea, et minu kaupluses müüakse vaid seemneid?
Ka tänane evangeeliumi räägib
meile seemnest, sinepiivakesest. Jeesus kasutas jumalariigist
kõneldes seemet sümbolina „Taevariik on sinepiivakese sarnane, mille inimene
võttis ja külvas oma põllule. See on küll väiksem kõigist seemneist, ent kui
taim kasvab, siis on see suurim aias ja saab puuks, nii et taeva linnud tulevad
ja pesitsevad selle okstel.”
Jumal
on kinkinud ka inimesele seemne, Ta on külvanud selle meie hinge ja südamesse.
Selles seemnes on peidus inimese jumalanäolisus, inimese võime tunda ja
armastada Jumalat ja kaasinimest. See seeme võib küll olla silmale nähtamatu,
ent see on olemas. Seeme ei ole antud meile selleks, et me seda enesele
hoiaksime, see on antud meile, et seemnest võiks kasvada puu, mis kannab ja
toetab, mille okstesse saavad teised pesa teha, mille küljes kasvavad ehk
viljad, milles omakorda valmivad uued seemned, et levitada head sõnumit Jumala
armastusest ja tarkusest. Üks mu sõber
ütles kord, et inimesed võvad olla üksteisele, kas tõusuks või languseks.
Teisisõnu siis, kas headuse ja armastuse suurendajaks või vähendajaks või siis
ka jumalanäolisuse ilmutajaks või varjajaks. Olgem siis varmad hoolitsema
seemnete eest, mis meile on kingitud, et Jumala vägi võiks avalikuks saada. Aamen
Õpetaja Kerstin Kask
Õpetaja Kerstin Kask
No comments:
Post a Comment