Korraga tuli suvine kuumus ja pani kõik õitsema. Võililled näevad välja nii rammusad, et ampsa või ise ja õunapuude pungad paisuvad mühinal. Paraku toob see kaasa ka aleviku päevade ühtlase muruniidukite mootorisurina. Kuid õhtul, kui niidukid vaikivad ja ka Kehra maanteelt kostuv autode mürin vaibub ning varahommikul, enne kui see kõik algab, võtab pastoraadi taga meeleolu ohjad enda kätte ööbik. Väike märkamatu lind, aga hääl nagu laulukooril! Selline laul saab tulla ainult väga rõõmsast rinnast.
Pühapäeva jutluse aluseks oli
Sk 14:7-9
7 Aga on üks päev,
see on Issanda teada, kui pole päeva ega ööd, vaid valgus on ka õhtuajal. 8 Ja
sel päeval voolavad Jeruusalemmast välja elavad veed: neist pooled Idamere
poole ja pooled Läänemere poole; see sünnib suvel ja talvel. 9 Ja Issand on
kuningaks kogu maale. Sel päeval on Issand ainus ja tema nimi on ainus.
Me elame ajastul,
mil inimesed ei märka Jumalat. Ei pane tähelegi. Ei oska puudust tundagi. Välja
arvatud need, kellele on antud märgata. Aga see aeg saab kord läbi. Tuleb Issanda
päev, mil Issand saab kuningaks kogu maale ja Jumal on Jumal kõigile
inimestele. Kogu meie maine elu on selle päeva ettevalmistusaeg.
Praegu kohtub Jumal
igatseva inimesega, inimesega kel on südamest tulev janu Jumala järele. Need
kohtumised võivad olla põgusad, kuid nad on alati kosutavad. Mäejutluses ütleb Jeesus:
Õndsad on need, kellel on nälg ja janu õiguse järele, sest nemad saavad küllaga
(Mt 5:6) Ja veel ütles ta: Kellel on janu, see tulgu minu juurde ja joogu! (Jh
7:37) Inimene, kel on igatsus Jumala järele ja kes on Jeesuses ära tundnud
Jumala Poja, võib oma janu sellesama Jeesuse kaudu kustutada, juua eluvett nii
palju kui tahab. Jumalast ei saa kunagi tekkida küllastust. Õndsust ja eluvett
võib juua lõputult.
Eluvesi on vastand
seisvale ja läppunud tsisterniveele. Samuti on ajalik elu vastand igavesele
elule. Ja ometi on meil juba siin elus võimalik juua igavesse ellu voolavast
allikast. Janu Jumala järele juhatab meid ajaliku elu kõrbetes ja Tema ise
toidab meid oma Sõna ja sakramendiga elurännakul.
Ent tulgem nüüd
Sakarja raamatu salmide juurde. Enamik iidsetest linnadest on rajatud jõgede
äärde, aga kummalisel kombel mitte Jeruusalemm. Kuid Issanda päeval Jeruusalemmas ja Iisraelis enam puudu see, mis kuulub maise paradiisi juurde -
rikkalik varustus puhta veega. Nõnda nagu
Eedenist sai alguse jõgi, mis kastis kogu maad, samuti saab olema Jumala
linnaga.
Sel päeval voolavad Jeruusalemmast välja elavad veed … Kui Maarjamaad on Jumal õnnistanud rohke veega – meil on
jõed, järved, rabad ja sood (seetõttu ka rohkelt sääski),meil on allikad, kaevud ja puhas põhjavesi ning oma Läänemeri, siis Iisrael jääb
poolkuivadele aladele, kus vee õnnistus saab sügavama tähenduse. Issanda päeval
Jeruusalemmast alguse saavad elavad veed tähendavad ka vaimulikku õnnistust,
mis hakkab tulvama Jeruusalemmast.
Geograafiliselt
paikneb Jerusalemm kahe mere vahel. Lääne poole jääb Vahemeri, ida poole
Surnumeri. Kui Sakarja räägib kuidas Jeruusalemmast lähtuvad elavad veed,
millest pooled voolavad Idamere ja pooled Läänemere poole, siis mõtleb ta, et
õnnistus voolab igas suunas ja toidab kogu maad.
Vesi on Pühakirjas
puhastumise, vaimuliku elu ja värskendamise sümbol. Jumal on selle vee allikas.
Samuti nagu me vajame puhast vett igahommikuseks silmapesuks, ja üldse elus
püsimiseks, vajame vaimulikku värskendust, puhastamist ja kosutust oma vaimu
elus hoidmiseks. See tähendab Jumalaga ühenduse pidamist, et laseme Temal
ennast uuendada ja kasta-kosutada iga päev, igapäevase palve ja piiblilugemise
kaudu.
Kas oled mõelnud miks
Surnumeri on surnud meri? Sinna voolab kakskümmend üheksa jõge või oja, kuid
mitte ühtegi ei voola välja. Surnumeri on maailma madalaim paik. Vesi on sedavõrd
soolane, et elu seal veekogus peaaegu puudub. On vaid seisev soolane vesi.
Vaimulikus mõttes võime meiegi muutuda „surnumereks“, kui oleme valmis küll
elavat vett vastu võtma, aga mitte edasi andma.
Keegi on öelnud, et
on kolme tüüpi andjaid: ränikivid, käsnad ja meekärjed. Oluline ei ole seejuures
mida nad annavad, vaid kuidas nad seda teevad. Et saada midagigi ränikivist
kätte, tuleb teda haamriga taguda. Selleks tuleb vaeva näha ja parimal puhul
annab ta vaid kriipe ja sädemeid.
Käsnast vee kätte saamiseks tuleb teda
pigistada ja mida tugevamini sa pigistad, seda rohkem vett saad.
Meekärjest aga
lihtsalt nõrgub tema magusat nestet ning selle kättesaamine pole raske. Sel
taustal võime nüüd enda käest küsida: „Millist liiki andja olen mina? Ränikivi,
käsn või meekärg?“
Me oleme Nelipühade
eelses pühapäevas, ootame Püha Vaimu väljavalamise püha. Pulbitsev vesi on
Vaimu võrdpilt. Kas ta voolab meie ellu? Kas meil on janu, üks jõesäng, mida
mööda ta saab meie ellu tulla? Kas ta jääb seisma me sisse, või leiab me elus
väljundi, kust voolata edasi teiste inimeste ellu, nende ellu, kellega me oma
elteel kohtume?
Jeesus ütleb: Kes
usub minusse, nagu ütleb Kiri, selle ihust voolavad elava vee jõed (Jh 7:38).
Meie lunastaja ei tõotanud lasta meist voolata tillukesi ojasid või peenikesi
veeniresid. Ta lubas me ellu lasta elava vee jõed. Kui me vaid tahame,
igatseme, januneme ja jagame.
No comments:
Post a Comment