Jutluse pidas emadepäeval ja palve-pühapäeval külalisõpetaja Maritta Viitanen Hollola
kogudusest. Kirikus sai jutlus küll tõlgitud Eesti keelde, kuid siin on see
esitatud originaalkeeles. Jutluse aluseks oli Lk 11:5-13
Kirkko ja
seurakunta mielletään rukouksen paikaksi. Toki niissä paljon
rukoilemmekin yhdessä jokaisessa jumalanpalveluksessa, toimituksissa tai
hartauksissa. Kuitenkin rukoilla voi missä ja milloin vain. Rukous ei ole
sidottu paikkaan. Rukoilla voi yksin ja yhdessä, ääneen tai hiljaa. Vaikka
millaisessa väenpaljoudessa ja metelissä voi mielensä rauhoittaa ja sisäisesti
hiljentyä rukoukseen. Tänään on rukoussunnuntai ja se meitä muistuttaa
rukouksen tärkeydestä ja sen valtavista
mahdollisuuksista.
Rukousta kuvataan, että se on kuin
hengittämistä. Kun hengitämme ulospäin, annamme Jumalalle mieltämme painavat
asiat ja huolet. Kun hengitämme sisäänpäin, saamme vastaan ottaa Jumalan armon
ja rakkauden. Hengittäminen on meille elinehto. Sitä on monelle
myös rukous. Rukouksessa saamme puhua Jumalan kanssa. Rukous on koko kirkon
yhteinen äidinkieli. Jumala ymmärtää
sen, olipa oma äidinkielemme mikä tahansa.
Hengittäminen on meillä automaattista,
meidän ei tarvitse keskittyä voidaksemme hengittää. Samoin rukoileminenkin voi
syntyä tahdostamme riippumatta ja olla jopa tiedostamatonta. Se voi olla myös pelkkää
olemista, lepäämistä Jumalan edessä. Joskus ei löydy sanoja, jotka
taipuisivat rukoukseen, joskus ei ole edes voimia miettiä niitä sanoja.
Silloinkin voimme uskoa, että Jumala kuulee myös nämä sanattomat rukouksemme. Kuulee
koko mielemme, kehomme ja tunteidemme, koko olemuksemme yhteisen hiljaisen
viestin. Meille on myös luvattu, että pyhä Henki
rukoilee meidän puolestamme sanattomin huokauksin.
Rukous voi olla siis sanatonta, se voi olla hiljaista huokausta. Mutta
myös liike voi olla rukousta. Esimerkiksi ristinmerkin tekeminen on ele, johon
liittyy liike, rukous ja siunaus. Ristinmerkillä meidät siunataan kasteemme
yhteydessä ja ristinmerkin saattelemana meidät lähetetään odottamaan ylösnousemuksen
päivää. Ristinmerkillä voi siunata itsensä aamulla ja illalla, myös päivän
mittaan eri tilanteissa. Se on samalla rukous, että Jumala varjelisi ja
suojelisi minua tässäkin hetkessä. Se on myös uskontunnustus siitä, että mitä
teenkin, teen sen Kolmiyhteisen Jumalan nimessä, olen hänen omansa.
Myös virret ovat rukousta ja rukousta
voi olla myös musiikki. Uruilla on erityisasema kirkon musiikissa ja niille
onki sävelletty paljon rukoukseen liittyvää musiikkia. Tällainen musiikki on
Jumalan ylistystä ja rukousta.
Rukousta on siis monenlaista. Myös me
ihmiset olemme erilaisia rukoilijoita. Toiselle parin sanan tokaisu Jumalan
puoleen voi olla työn takana, toinen on taas monisanaisempi. Rukouksessakin
pätee se sääntö, että siinä ei tarvitse yrittää olla ja tehdä mitään muuta kuin
mitä aidosti ja rehellisesti on. Rukous ei ole suoritus (harjutus). Se on
enemmänkin olemisen asenne. Ei
Jumalalle tarvitse näytellä tai etsiä hienoja sanakäänteitä. Hän kyllä tuntee
meidät sisimpäämme myöten. Paremmin kuin me itse tunnemme. Hän ei tarvitse meidän sanojamme ja rukouksiamme kaikkivaltiutensa
vahvistukseksi, mutta me ihmiset tarvitsemme rukousta vahvistuaksemme elämään
tätä elämää, joka on meille lahjaksi annettu. Rukous on ihmisen tapa olla ja
elää Jumalan kasvojen edessä. Rukouksessa emme käänny minkä tahansa auttajan
puoleen vaan olemme tekemisissä Taivaallisen Isämme kanssa. Tunnustamme hänelle
riippuvuutemme, nousevathan rukouksemme usein nousee avuttomuudesta ja
neuvottomuudesta.
Meistä monen ensimmäinen muistikuva
uskonasioihin liittyy äidin opettamaan iltarukoukseen, virteen tai siunaukseen.
Kukapa vanhempi ei toivoisi parasta lapselleen, siitähän Jeesus päivän
evankeliumissakin puhui. Kun vanhemmat,
kummit tai isovanhemmat opettavat lapselle iltarukouksen, he samalla antavat
lapselle läpi elämän kantavan lahjan ja turvan. Lapsi voi kasvaessaan etääntyä
tuosta iltarukouksen luottavaisuudesta Jumalaan, jopa luulla
unohtaneensa sen kokonaan. Monet ovat kuitenkin ne kertomukset siitä, miten
elämän vaikeuksissa ja kivuissa, silloin kun mikään inhimillinen ei enää auta,
on lapsena opittu iltarukous noussut mieleen. Se on soperrettu (läkitatud)
Jumalan puoleen toivoen, että olisi kuitenkin edes yksi, joka kuulisi ja
auttaisi. Asiat ja tilanteet voivat olla edelleen vaikeita rukouksen
jälkeenkin, mutta monet ovat myös ne kertomukset, että jotain kirposi harteilta
tuon rukouksen myötä. Taakkaa ei enää
tarvitse kantaa yksi.
Me kaikki voimme kantaa toinen
toistemme taakkoja. Jumalanpalveluksen esirukouksessa me rukoilemme paitsi
itsemme myös toinen toistemme puolesta. Yhteinen esirukous kantaa heitä, jotka
eivät itse jaksa rukoilla. Esirukouksessa pyydämme myös siunausta elämän
suuriin hetkiin, kastetuille, avioliittoon aikoville, pois nukkuneille ja
heidän läheisilleen. Yhteisessä esirukouksessa uskotaan todeksi Jeesuksen sana
evankeliumissa: ”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte.
Kolkuttakaa, niin teille avataan.”
Kun me seurakuntana rukoilemme, on
siinä usein kyse Jumalan pelastustekojen muistamisesta. Kun rukoilemme
Jeesuksen nimessä tai kun vetoamme Jumalan toimiin Raamatussa, niin siinä
muistelemme Jumalan armoa ja rakkautta meitä kohtaan. Kastettuina ja
kristittyinä toivomme kumpuaa siitä, että Jumala tarttuu asioiden kulkuun,
koska hän on ollut meidän, hänen lapsiensa elämässä mukana jo alusta alkaen.
Näin
äitienpäivänä äidit saavat ehkä lahjan lapsiltaan. Mutta äidit puolestaan
antavat lapsilleen parhaan lahjan, kun opettavat heitä rukoilemaan ja
rukoilevat hänen puolestaan. Tämä lahja kantaa läpi elämän ja vielä enemmän se
kantaa, kun se kulkee sukupolvelta toiselle. Äitien lisäksi me kaikki saamme
olla viemässä rukouksen lahjaa eteenpäin.
Maarit, Pia ja Juha Hollolast laulsid jumalateenistusel mõned laulud...
... ja pärast teenistust kinkisid me tulevased Eesti härrasmehed emadepäeva puhul kõigile kirikust väljuvatele naistele lilleõie. Vastu kingiti neile reeglina naeratus.
No comments:
Post a Comment