Jutlustas diakon Rein Keskpaik
Jutluse aluseks olev kirjakoht: Jh 6:48-58
Tänase pühapäeva nimetus Laetare („rõõmustage“) väljendab, et see pühapäev on kui eriline
peatuskoht, rõõmuallikas paastuaja kõrberännakul. Seda pühapäeva on nimetatud
ka poolpaastupühapäevaks, sest see
paikneb paastuaja keskel.
Johannese evangeeliumi 6. ptk alguses on juttu viie tuhande inimese
toitmisest, sellest on saanud pühapäev ka nime- leivapühapäev. Jeesus on Eluleib. Ta toidab meid oma andidega.
Kas olete meie armulauariistade katet vaadanud? Kui
Lii neid tegi, siis ta mõtles hoolega, mida sinna tikkida. Jumala leib on see, kes tuleb
taevast alla ja annab maailmale elu.(Jh 6:33)
Me kõik vajame igapäevast leiba, me palume seda isegi
Meie Isa palves, sest nii on Jeesus meid õpetanud. Söömistung on meile eluliselt
vajalik. Kui Jeesus oli kõrbes nelikümmend päeva paastunud, siis alustas saatan
kiusamist just sellega, et sundis Jeesust kive leivaks muutma.
Mäletan hästi oma lapsepõlve, see jäi sõjajärgsesse
aega. Leivasaba... Elasime Pärnus,
toidupood oli teiselpool tänavat. Ema ajas kella kolme paiku ühe lapse üles ja
saatis järjekorda, tund aega hiljem läks järgmine.Ja nii käisime riburada
järjekorras kuni kelle üheksani, mil pood avati. Siis kogunesime kõik, et saada
suurele perele seda igapäevast leiba. Ema ja isa olid selleks ajaks juba tööle
läinud. Raha(see vähene) usaldati vanema õe kätte. Kui oli suhkrupäev, siis keegi meist kooli ei jõudnudki. Ema kirjutas
päevikusse, et puudus koolist majanduslikel
põhjustel. Sellist vabandust koolis arvestati.
Igapäevase leiva vajadus näitab meile, et kõik
elusolendid vajavad elamiseks toitu. Elu on läinud paremaks. Kahju on kuulda,
kui palju toitu igal aastal visatakse ära Soomes, Ameerikas, Eestiski... Ja kui
palju on neid, kes elavad nälja piiril või päris näljas. Siiani ei suuda ma
näha mahavisatud leivatükki. Kahjuks tuli seda
vahete-vahel näha internaatkoolis (lastekodus), kus lapsed said tasuta süüa. Loomariigis on asi veidi
teisem, seal süüakse vastavalt vajadusele, seal ei pillata. Linnuteadlasest
vend Jüri Keskpaik on öelnud „Eesti Kirikus“ („E.K.“, 4.märts 2015.a.): „Osa linde tarvitab toiduks väiksemaid. Aga mitte
kunagi ei tapa nad kiusu ega lõbu pärast, rohkem kui elusolemiseks vajalik.“
Inimesel on millest(kellest) õppust
võtta.
Me peame iga päev sööma (ja mitu korda!). Ikka ja
jälle peame täiendama oma toiduvarusid. Me vajame igapäevast leiba. Tänane
kirjakoht räägib meile aga igavese elu
leivast. „Aga, kes seda leiba sööb,
elab igavesti.“ Jeesus on eluleib. Süües
tunnistame, et vajame midagi. Me vajame kellegi teise loovutatud elu, olgu siis
bioloogilises või vaimses mõttes. Nii tulebki mõista neid Jeesuse sõnu. „...leib, mille mina annan, on minu liha; ma
annan selle maailma elu eest.“ Jeesus sureb maailma eest, et maailm saaks elada.
Ta alandus, et olla igavese elu leivaks neile, kes Temasse usuvad. Kui oleme
pakutu vastu võtnud, siis muutub kogu meie elu. Me saame osaks taevasest
osaduskonnast.
Pühakiri räägib
meile: Sõna sai lihaks, et võiks
ihulikult surra kogu maailma eest- kõigi
lihast ja verest inimeste eest. Liha ja veri koos tähendab kogu inimest. Ainult
täielik ühinemine Inimese Pojaga teeb inimese igavese elu osaliseks. Ja see
ühinemine teostub kõige selgemini armulaual, kus süüakse ta liha ja juuakse ta
verd ehk, kus pakutakse nii tema inimlikku kui jumalikku elu.Armulaud on
selleks, et kristlane võiks leida kinnitust oma osadusele Kristusega.
Võttes koos jüngritega osa leivast ja veinist,
kinnitas Kristus, et on nende Lunastaja. Ta andis neile uue lepingu, mille
kaudu kõik, kes Teda vastu võtavad, saavad Jumala lasteks ja Kristuse
kaaspärijaiks. Selle lepingu alusel kuuluvad neile kõik õnnistused, mida taevas
võib anda nii selles kui igaveses elus. Selle lepingu pidi kinnitama Jeesuse
veri. Püha õhtusöömaaja teenistus pidi jüngritele alati meelde tuletama seda
lõpmatut ohvrit , mis on toodud iga inimese eest.
Osasaamisteenistus osutab Kristuse teiseletulemisele.
Selle mõtteks on hoida elavana Tema tuleku lootust Jeesuse järelkäijates.
Alati, kui jüngrid kogunesid mälestama Tema surma, rääkisid nad isekeskis
sellest, kuidas Ta võttis karika, tänas
ja andis neile ning ütles: „Jooge
kõik selle seest! Sest see on minu veri, uue seaduse veri, mis paljude eest
valatakse pattude andeksandmiseks.“
Ahastusaegadel lohutas neid lootus Issanda tagasitulekule.
Kirjeldamatult kallis oli nende jaoks mõte: „Sest iga kord, kui te seda leiba
sööte ja karikast joote, te kuulutate Issanda surma, kuni tema tuleb!“ (1 Kr
11:26)
Joel Luhamets on öelnud: Kui sinu südames on Temale ruumi, muutub midagi teistsuguseks. Me
vajame teda. Ja tänane päev ütleb, et Jeesus annab ennast meile nii, nagu leib
annab ennast; ennast ära andes, ennast ohverdades.
Me võime Tema
vastu võtta, vastu võtta kui igapäevase leiva. Kui Tema elab meie südames, kui
Tema on meile kallis, kui me armastame Teda üle kõikide asjade, siis muutub
maailm teistsuguseks. Tema on eluleib, mis toidab meid igaveseks eluks. Aamen.
No comments:
Post a Comment