Jutlustas diakon Rein Keskpaik
Jh 8:46-59
Armu
teile ja rahu Jumalalt...
„„Kes teist
saab tõestada mul ühegi patu olevat? Kui ma räägin tõtt, miks te siis ei usu
mind? Kes on Jumalast, see kuuleb Jumala sõnu. Teie ei kuule selle pärast, et
teie ei ole Jumalast.“ Juudid kostsid talle: „Eks meil ole õigus, kui me
ütleme, et sina oled samaarlane ja et sinus on kuri vaim?“ Jeesus vastas:
„Minus ei ole kuri vaim, vaid ma austan oma Isa, teie aga teotate mind. Aga
mina ei taotle tunnustust iseendale. On üks, kes on uurija ja kohtunik. Tõesti,
tõesti, ma ütlen teile, kui keegi paneb tallele mu sõnad, siis ta ei näe surma
iialgi!“ Juudid ütlesid talle: „Nüüd on selge, et sinus on kuri vaim. Aabraham
on surnud ja prohvetid on surnud, ent sina ütled: Kui keegi paneb tallele mu
sõnad, siis ta ei maitse surma iialgi. Kas sina oled suurem kui meie isa
Aabraham, kes on surnud? Ja prohvetid on samuti surnud. Kelleks sina ennast
pead?“ Jeesus vastas: „Kui ma ülistaksin iseennast, siis ei oleks mu ülistus
mitte midagi. See, kes mind ülistab, on mu Isa, kellest teie ütlete: „Ta on
meie Jumal.“ Teie küll ei tunne teda, aga mina tunnen. Ja kui mina ütleksin, et
ma teda ei tunne, siis ma oleksin teiesarnane valetaja. Kuid mina tunnen teda
ja panen tallele tema sõna.
Teie isa
Aabraham tundis suurt rõõmu sellest, et ta saab näha minu päeva, ja ta nägi
seda päeva ja rõõmustas.“ Nüüd ütlesid
juudid temale. „Sina ei ole veel viiekümneaastanegi ja tahad olla näinud
Aabrahami?“ Jeesus ütles neile: „Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, enne kui
Aabraham sündis, olin mina.“ Nüüd nad võtsid kive, et teda nendega surnuks
visata. Aga Jeesus peitis enese ära ja lahkus pühakojast.“ Aamen.
Piibli jutustused kurjade vaimude väljaajamisest
liituvad eriliselt kolmanda paastuaja pühapäevaga. Ülestõusmispühade eelnev aeg
oli algkirikus ristimiseks ettevalmistumise aeg ja sellega liitus maagiline
kurjade vaimude väljaajamine. Tavaliselt oli neid (ristitavaid) eelnevalt kolm aastat õpetatud ja juhatatud kristliku usu
sisu tundmisele ja kristlike eluviiside juurde. Ettevalmistuse viimane periood,
kannatamis- või paastuaeg, tähendas kristliku usu kõige sügavamate tõdede
tundmaõppimist.
Ristimise kaudu võetakse inimesed kogudusse vastu.
Oleme harjunud, et ristimine toimub altari läheduses või päris altari ees. Kuid pikka aega paiknes
ristimiskivi kiriku peaukse juures või oli ristimise jaoks omaette kirik-
baptiseerum. Ristimisega tehakse esimene samm kirikusse.
Kolmas paastuaja pühapäev kannab nime oculi-silmad. „Minu silmad on alati Issanda poole, sest tema tõmbab mu jalad võrgust
välja.“(Ps 25:15) Kuid seda pühapäeva on nimetatud ka läbikatsumise
päevaks- saatanast lahtiütlemise pühapäevaks.
Eks nii pea see olema ka praegu. Leerikool on koht,
kus õpitakse vahet tegema hea ja kurja, valguse ja pimeduse vahel. Võitlus
Jumala ja tema vastaste jõudude vahel on aktuaalne tänapäevalgi, sest selle
võitluse lahinguväli oleme meie. Võitlus käib ju meie pärast! Kindlasti on igaüks meist seisnud
valiku ees, kummal poolel ta tahab olla. Läbi meie valikute, tegude ja
tegematajätmiste tulevad nähtavale need varjatud jõud, millel me laseme end
juhtida ja valitseda.
Õigeusu kirikus on säilinud saatanast lahtiütlemise talitus
täiuslikumal kujul. Preester võtab ristitava kirikuuksel vastu, ristitav
pöördub läände ning preester küsib tema käest kolm korda: „Kas sa ütled lahti
saatanast?“ Saanud jaatava vastuse, pöörab preester ristitava ringi ja küsib
kolm korda: „Kas sa pöördud Kristuse poole?“ Läände vaadates ütleb ristitav
lahti kogu maailmast ja itta pöördudes vaatab talle altarist vastu Kristus: „Mu silmad on alati Issanda poole...“ Ta alustab teed taevariigi poole , silmad Kristusel.
Selle
pühapäeva teema kutsubki inimest
mõtlema, kelle poolel ta seisab.
Maailm on pimeduse võimuses ning üksi ei leia inimene
väljapääsu ja jääb surma võimusesse. Jeesus on elu valgus, mis juhib inimesi
valguse riiki, igavesse ellu. Inimese pimedus on enesega piirdumine, kujutletud sõltumatus Jumalast. Sellest
pimedusest vabastab Jeesus inimesi oma kutsega saada enese järgijaks teel
Jumala juurde. Ja see järgimine peab olema kestev. Jeesuse valgusest on kasu
vaid sellel, kes püsib ta läheduses.
Jeesus kutsub ennast järgima. Selles näevad variserid
Teda keskenduvat iseenesele. Jeesus leiab oma kuulajates palju
hukkamõistetavat, inimene on patune. Ent kui palju neid ka oleks, otsustav patt
on, et kuulajad ei usu päästjas päästjat ja ei hakka Teda järgima.
„Kelleks sina
ennast pead?“ küsivad juudid. Jeesus vastab. „Kui ma ülistaksin iseennast, siis ei oleks mu ülistus mitte
midagi.See, kes mind ülistab, on mu Isa, kellest teie ütlete: „Ta on meie
Jumal.“ Jeesus annab mõista, et Ta on Jumala Poeg. See ei mahu variseridele
pähe. Nad arvavad, et nendega räägib keegi suureline. Jeesuse sõnad olid nende
jaoks kui Jumala teotamine. Seepärast otsustasid nad Jeesuse kividega surnuks
visata.
8.ptk. alguses ütleb Jeesus variseridele selgelt, kui
nad ei usu Temasse, siis surevad nad oma pattudesse. See, mida Jeesus oma elu
ja tegevusega taotleb, on Jumala austamine ja Tema tahte täitmine. Ja see, kes
Jumala sõnumi vastu võtab, sellel on igavene elu.
Jumala arm ei ole pühade kitsukese ringi jaoks, vaid
eelkõige tuleb minna nende juurde, kes on selle maailma murede ja raskustega
koormatud. Alati on oht, et kurjuse vägi hoiab inimesi tulemast usu juurde,
Jumala juurde. Kui inimesed lõpuks koguduse keskele on tulnud, püüab saatan
teha neist vagadest ühe kitsa klubi või ringi, kuhu teised ligi ei pääse. Sellel
vagade klubil ei ole õigust eriti palju teistega suhelda, sest nii võib ju
ennast ära määrida. Kui üldse, siis võib ainult teisi näägutamas, hurjutamas ja
kritiseerimas käia. Nii tekivad suured lõhed ja
head kavatsused võivad saada hoopis takistuseks Jumala tööle.
Kuri püüab inimest igal sammul kiusamas käia. Eriti
puudutab see meid, kristlasi. Kuid meil on võimalus õppust võtta Pühakirja
sõnumist. Ristilöödud ja ülestõusnud Jeesus kinnitab ja julgustab meid. Me
oleme oma Issanda eestpalves. Aamen.
No comments:
Post a Comment