Preester Tauno
jutlus Kose Püha Nikolause kirikus Lk 6, 27. 33 tekstile.
Aga armastage oma vaenlasi ning tehke head
ning laenake ilma midagi tagasi lootmata, ja teie palk on suur ja te olete
Kõigekõrgema lapsed, sest tema on helde tänamatute ja kurjade vastu! Olge
armulised, nagu teie Isa on armuline!
Head kirikulised, armsad sõbrad! Tänase
pühapäeva teema on „armastusekäsk“! - kõige kummalisem käsk kui sõna-sõnalt
vaadata. Umbes nagu tähendamissõnas „suurest pidusöögist“: sundige neid
sisse tulema! Mõlemil puhul tahab Õnnistegija juhtida inimest parima
juurde, mis tallele pandud, saladuse juurde, mis sügaval inimeses. Tee
selleni läbib paradokse, on tavaloogikale vastupidine; osalt selline nagu Apostel
Paulus viitab käsuseadusele, et see juhib inimest evangeeliumi juurde. Seadused
ja normid ei ole asi iseenesest, vaid on suuniseks ja piirdeks, palistamaks
teeääri – tee ise ja teekäimine on kese ning taipamine, et elu ei ole taga ega
ees, vaid alati siin ja nüüd. Nõnda leitakse üles see rõõmusõnum, mida kehastab
Naatsareti Jeesus, ja et ta ei ole üheski olukorras sellest väljaspool (pole
endast väljas), ta soovitused või „käsud“ on alati rõõmusse – sisemisse, mitte
välisesse (välised rõõmud tulevad ja lähevad nagu pilved taevas, sisemine on
sinitaevas).
Ühes
vene lookeses on nõnda, et keegi noormees tahab saada kloostrisse ning küsib
kloostriülema käest, et mida ta peaks tegema. Räägivad seal edasi ja tagasi,
kuni munk näeb mööduvat kloostri vanakest ja ütleb noormehele, et kui see tahab
saada mungaks, mingu ja löögu toda vanakest. Noormees ei tihka hästi, kuid
parema võimaluse puudumisel läheb ja lööb. Vastuseks vanake hakkab paluma
andestust, et on kuidagi põhjustanud noormehele säherdust pahameelt ... Väga
kummaline lugu, täiesti tavaloogika vastu. Üsna ilmselt tekib kõigepealt paus,
pikk või lühike, nagu näiteks siis kui kelleltki küsida järsku: kes sa oled?...
Seejärel nagu auruvedur, vaikselt, vaikselt hakkavad pöörlema mõistuse
hammasrattad – et oot-oot, kuidas nii..., vanake polnud ju milleski süüdi ja
hakkab andestust paluma...ja siis me võime siia tekitada must-tuhat
mõtteskeemi, kuid nii tegeleme ainult dekoratsiooniga ega pööra tähelepanu
tuumale. Need on südame avamise lood, nagu ka kõik evangeeliumites esitatud
mõistukõned – sõnad on dekoratsiooniks tuuma ümber, tuum ehk süda on
Kõiksuse juuretis. Paus on uks tuuma juurde, siis kui kõik vakatab – Vana
Testamendi lauliku sõnadega: Üksnes Sinu juures on vait minu hing, Issand.
Kuid me ei oska ust näha ning murrame aedikusse nagu vargad ja röövlid, kellele
Jeesus viitab teisal mõistuloos.
Armasta
vaenlast! – esimene reaktsioon on vakatus...siis tuleb kõik muu; ja juba
oleme uksest möödas, ei koputa uksele, vaid müürile ja imestame, et näe, Jumal
ei vasta, ju teda polgi (kodus). Ja päris asja asemel on dekoratsioonid,
kujutlused, tohuvabohu, kuid mitte tuum. Tee tuuma juurde algab just
sellest vakatusest, pausist – siis murdosa sekundiks inimene näeb, või ei näe,
sest on lihtsalt tühjusesse viskunud, sest ei oska vaadata – siis on nagu
jõllitamine. Pole kunagi õppinud vaatama nõndamoodi sisemiselt, ääretult
lihtsalt, on ikka vaadanud läbi prisma, läbi filtri ja loori. Filtrid ja loorid
ütlevad, et vanake ei peaks siin midagi vabandama; või et mis sant lugu see
üldse on selline; või mismõttes: armasta vaenlast!
Jeesuse
meetod, ja kuuldud vanakese lugu, püüavad meid väljast suunata sisemisele
rajale, praktilisele; ja mulle meeldib siin kasutada mõistet seesmärgile
(sisemisele eesmärgile). Mõistus vakatab ja südame uks avaneb ning siis inimene
hakkab nägema tõepoolest; nägema nendel võnkesagedustel, millist kirjeldatakse
Piibli Loomislugudes, kus iga loomispäeva lõpul Jumal ütleb, vaata, see on
väga hea...Siis pole enam vaenlast, pole teesi ja antiteesi, vaid süntees
ainult, pole kahte (katkisust), vaid üks (terve). Kui midagi saab olla katki,
siis meie oma silmad – valesti aduvad silmad. Sellepärast vanake palub
andestust noormehelt...
Armasta
vaenlast! on praktiline ülesanne (ka mõtlemine selle üle on
praktiline ülesanne)... mõelge korraks mõne oma vaenu peale kas praegu või
minevikus, kellegi peale, kellega oli või on kana kitkuda – ja siis öeldakse:
Armasta! Õnnista! Palveta! Neid ja nende eest. Mõneti saab siin küsida, kas
oleme üldse saanud aru sõnast armastus. Küllaltki devalveerunud mõiste,
tähendamas midaiganes, nagu ka näiteks sõna usk. Armastus ja usk ei ole
mõistetavad eemalt, perspektiivipunktist, neile tuleb astuda ligi, lasta nad
enese ligi, enese sisse nagu armulaual sööme ja joome Kristust. Ka see võtab
mõistusel hinge kinni, täielik vakatus. Ja siis saab keeruline mööda, hakkab
lihtne, imeline...ja armas.
Vanake selles loos on armus, kõik
armastavad teda, ta ei tee kellelegi liiga, ei ütle halvasti – vanake on väga
tänulik noormehele, et too on avanud talle evangeeliumi, ja ta ei hurjuta,
vabandab hoopis ja palub andestust...Nii sügav lugu, hingepõhjani liigutav
lugu. Jeesus tahab meile sedasama, ainult ja ainult sedasama – südamelugu,
armastuselugu. See nõuab tohutut eneseületust, kõige mahapanekut ja näib
seetõttu kättesaamatu. Kuid Jeesus ütleb siin hiljem: olge armulised nagu
taevane Isa on armuline. Et kui algame ikkagi peale ja proovime uuesti ja
uuesti, harjutame, siis liigume Isa poole rohkem ja rohkem. Isa on Üks, tema juurde
ei saa kahetiselt, tükati, vaid ainiti. Õigeusu palveraamatus on sellesuunaline
palve: „Armuline Issand, Sa palusid nende eest, kes Sind risti lõid ja käskisid
oma teenijaid vaenlaste eest palvet teha. Meie palume Sind alandlikult: Anna
andeks neile, kes meid vihkavad ja meile liiga teevad ning juhata neid
kurjusest ja kavalusest vennalikku armastusse ja headest tegudest täidetud ellu, et me ühel meelel
austaksime Sind, ainust Inimesearmastajat.“ Aamen.
No comments:
Post a Comment