Monday, July 6, 2015

Diakon Reinu jutlus Kose kalmistupühal, 24.juunil 2015



Jaanipäev on Ristija Johannese sünnipäev. Tema  sündi on tähistatud juba 5. saj. algusest alates. Mitme Johannesele pühendatud püha hulgast tähistatakse meie kirikus  tänapäeval üksnes jaanipäeva. Lunastuslooliselt viitab jaanipäev ees olevatele jõuludele. Johannes oli Jeesusest kuus kuud vanem, nii ongi jaanipäevast jõuludeni, Jeesuse sünnipäevani, kuus kuud. Talle antud nime  (Johannes-Jumal on armuline) kohaselt kuulutas Johannes Jumala headust, päästet ja pattude andeksandmist.
Ristija Johannese sünd oli eriline. Tema ema Eliisabet ja isa Sakarias olid kaua oodanud lapse sündi. Nüüd olid nad juba eakad ja nende lootused olid kustunud. Kui Issanda ingel talle poja sünnist teatas, siis ei uskunud ta seda. Sakarias oli aastakümneid teeninud templis Jumalat, kuid sellist imet ei suutnud ta uskuda. Sellest uskmatusest jäi ta keeletuks kuni lapse ümberlõikamise päevani: „ Ja vaata, sa jääd keeletuks ega saa kõnelda kuni päevani, mil see sünnib, seepärast et sa ei ole uskunud mu sõnu, mis lähevad täide omal ajal.“ (Lk 1:20)
Jumalal oli Johannesega oma plaan. Juba ingel Gabriel kuulutas, et ta saab suureks Issanda silmis. (Lk 1:15) Nii ka läks. Sõnum Johannese sünnist ja Sakariase keelepaelte avanemisest levis kogu ümbruskonnas. Kõik olid imestunud ja kartuses, mis saab küll sellest lapsest?
Sellele pühale abielupaarile anti tõotus poja kohta: ta asub Issanda palge ees Talle valmistama teed. Püha Vaim oli Sakariase peal kui ta rääkis prohvetlikult oma poja tööst: Ja sina,  lapsuke, sind peab hüütama Kõigekõrgema prohvetiks, sest sina lähed Issanda palge eel valmistama Tema teid, et anda Tema rahvale pääste tunnetus nende pattude andeksandmises meie Jumala südamliku halastuse läbi, millega meid on tulnud katsuma päevatõus kõrgest, paistma neile, kes istusid pimeduses ja surma varjus ning juhtima meie jalgu rahuteele.
Johannes lõpetas Vana Testamendi prohvetite ajastu, ta oli kahe ajastu piiril. Seega oli tal ülesanne veel Uue Testamendi ajastu alguses. Tema ülesandeks ei olnud üksnes kuulutada Jumala riigi tulekut, ta pidi olema ka Jeesuse tuleku teevalmistaja. Jumal kutsus Sakariase poja suurele tööle, suurimale, mida inimesele on usaldatud. Selleks, et seda tööd teha, pidi Issand töötama koos Johannesega. Jumala Vaim pidi olema Johannese peal.
Kuni oma kuulutustöö alguseni elas Johannes kõrbes. Tema toiduks olid rohutirtsud ja metsmesilaste mesi. Ristija Johannese ajal oli rahvast vallanud rikastumiskirg, luksuse- ja toretsemise jaht. Meelelised naudingud, peod ja joomingud põhjustasid haigusi ja mandumist ning halvasid vaimuliku mõistmise ja vähendasid patu- tunnetust. Tema mõõdukas elu ja lihtne riietus ( kaame- likarvast rüü) pidid kooskõlastuma tema manitsustega. Sellepärast andis ingel Johannese vanematele juhised karskuse kohta.
 Johannes kuulutas Messia tulekut ning kutsus rahvast meeleparandusele. Pattudest puhastamise märgiks ristis ta neid Jordani jões. Sellise ilmeka sümboli kaudu kuulutas ta neile, et ilma südame ja elu puhastamiseta  ei ole neil osa  Messia kuningriigis. Palju rahvast tuli kuulama Johannese veenvaid jutlusi. Tema jutluste sisuks oligi:  parandage meelt, pöörduge patust ja laske end ristida. Paljud kuulajad pöördusidki patust ja lasksid ennast ristida.
Albert Soosaar on öelnud, et Jumal ei saa aidata neid, kes ei ole valmis oma osadust patuga lõpetama. Seepärast peab inimene Johannesega ristimisvette minema. Patt tuleb üles tunnistada ja otsustada, et sellega on lõpp. Jumal ei ehita enne uut, kui vana pole maha kistud.
Me peame täna tema sünnipäeva. See on isetuse mälestuspäev. Päev, mis jutustab inimese tõelisest suurusest. Nii on see meiegagi, mida enam me kahaneme, seda suuremaks saab meis Jumal- kuni Ta saab kõigeks kõiges.
Jaanipäeval on meil traditsiooniliselt ka kalmistupüha. Paljud tulevad sel päeval oma lähedaste haudadele. Perekonna pühamus seisatudes mõistame, et inimelu kahaneb ja kaob. Kuid see ei ole ainus seadus.Meie ellu on astunud Jeesus- tõelise rõõmu allikas. Temas on võit surma üle, ülestõusmine ja elu. Aamen



No comments:

Post a Comment