Jutlus
RISTIJA JOHANNESE e jaanipäeval Mt 11, 7-11
tekstile (2007).
Kui
siis need olid läinud, hakkas Jeesus rahvahulkadele kõnelema
Johannesest: „Mida te tahtsite näha, kui läksite kõrbe? Kas
tuules kõikuvat roogu? Või mida te tahtsite näha, kui läksite
välja? Kas pehme riidega rüütatud inimest? Ennäe, pehme riide
kandjad on kuningakodades. Või miks te läksite välja? Kas vaatama
prohvetit? Jah, ma ütlen teile, hoopis enamat kui prohvetit! Tema
ongi see, kellest on kirjutatud: Vaata, ma saadan sinu eele oma
käskjala, kes tasandab sinu tee su ees. Tõesti, ma ütlen teile,
naisest sündinute seast ei ole tõusnud suuremat Ristija
Johannesest, aga väikseim taevariigis on suurem temast.
Armsad õed-vennad Kristuses!
Jaanipäevale
mõeldes, sellele eelnevale jaaniõhtule, lõkketuledele,
peomeeleolule, rahvahulkadele jne tekib küsimus, mis on selleks
allhoovuseks, mis haarab nii suuri inimhulki, toob nad kokku, paneb
tegutsema ühtmoodi? Kas tulekultus, selle puhastava riitusega, nagu
mitmes raadiosaates enne jaanipäeva selgitati; kas lemblemine selle
ürgses hieros gamose mõttes – ühispulmana pööripäeva
aegu viljakuse tagamiseks; soovist liha süüa, nagu ironiseerib
Andrus Kivirähk oma viimatiilmunud romaanis “Mees, kes teadis
ussisõnu”, kus vanade kommete juurde jäänud metsarahvas sööb
ohjeldamatult metsloomade liha, hankides seda lihtsal viisil –
ussisõnu tundes kutsutakse loom laanest, see langeb põlvili ja
laseb endale otsa peale teha. Või on ajendiks vajadus
kommunikatsiooni, suhtlemise järele; rituaalide ja pühaduse järele?
Või on kõik lihtsalt vajadus “meelt lahutada”, mõiste, millega
tähistatakse koguni üht kaasaega iseloomustavat tööstusharu –
meelelahutustööstus. Mõiste ise on ju sarkastiline: meele
lahutamine on ju eksitamine – midagi ei panda kokku, ei looda, ei
ehitata, vaid lahutatakse, võetakse koost lahti. Oleme varemalt
rääkinud sellest, et nt Iisraelile ja käsuseadusele polnud
tundmatu pidada pühasid – suured aastapühad pidid käsu järgi
kestma seitse ja pool päeva; ja kui sel perioodil ka meel lahutati,
siis hiljem pandi see seadusega uuesti kokku.
Jeesuse
küsimused: Mida te tahtsite näha, kui läksite kõrbe?, on
ehk sama alatooniga: kas kogu juudamaa kokkujooksmine oli samuti
tarve meelt lahutada, näha imemeest ja saada sel moel tema
pühadusest osa, et koju minnes rääkida – ka mina nägin! Jeesus
viitab hoopis olulisemale: Tema ongi see, kellest on kirjutatud:
Vaata, ma saadan sinu eele oma käskjala, kes tasandab tee su ees.
Prohveti sõnadega: Hüüdja hääl on kõrbes. Tee tehakse läbi
tühermaa, läbi kõrbe – mis semiitlikus arusaamas tähendab ka
surma. Läbi Iisraeli kulgesid põhilised suurteed põhjast lõunasse
ja vastupidi, rannikuäärset nimetatigi “kuningateeks”, kus läbi
aastatuhandete olid liikunud valitsejad ja kuningad, maksukogujad ja
sõnumitoojad, kuid nad ei muutnud ühiskonna palet selliseks nagu
oli kõigi südamesoov. Sellepärast kuulutasid VT prohvetid messia
tulekust, kes valib sootuks teise tee, teise mooduse uue ajastu
toomiseks. Johannes on teevalmistaja, ta elab põhiliselt kõrbes,
Jordanist ida poole. Samuti elasid kõrbes Qumrani kloostri asukad –
Jeruusalemmast lahkunud vagad, kes nähes mandumist ja moraalset
pehmust, läksid samuti prohvetite sõnumi kohaselt messiale teed
valmistama, looma puhast ja õigete kogudust, et messial oleks kuhu
tulla. Qumranlased kasutasid rituaalset puhastuspesemist, et olla nn
“taevased pruudid” messijale – see oli tähtsaimaid riituseid
kloostris. Ristija võis nooruspõlves nendega kokku puutuda,
qumranlased võtsid enese juurde orbusid ja leidlapsi. Tuletagem
meelde, et Johannes sünnib kui ta isa ja ema on juba üsna eakad –
sarnane lugu VT Iisaki sünnile.
Ristija
kuulutus ja rituaalne vettekastmine olid siiski teise tähendusega:
“ristiti” neid, kes olid valmis meelt parandama (mõiste mis
rõhutab sootuks muud “meele lahutamisest”) ühe korra, nõnda
valmistades ette uut õukonda tuleva messija jaoks. Jeesus kuulus
pikka aega Johannese lähikonda ja alguses peetakse teda Johannese
jüngriks. Kui Johannes vangistatakse asub Jeesus avalikult
tegutsema, kuid tema sõnum on teistsugune: ta ei kanna
kaamelikarvust riideid, ta ei ole erak, ta sööb ja joob, ta liigub
rahva hulgas, õpetab neid, ravitseb jne. Sellepärast on Johannes
segaduses: kas ta on olnud tee valmistaja? Omas käreduses, tões ja
õiguses, mis viis ta vangikongi ja hiljem surma. Johannes on
segaduses, kuid Jeesus ei vasta talle “jah” ega “ei”, vaid VT
prohvetite kuulutuse sõnadega, mis viitavad ka Jeesuse tegevusele:
pimedad näevad jälle, jalutud kõnnivad, pidalitõbised saavad
puhtaks, kurdid kuulevad, surnud tõusevad üles ja vaestele
kuulutatakse rõõmusõnumit. Ristija on suurim eelnenutest, sest
ta on seisnud nii ligi sellele, kes tulema pidi, kuid ta ei tundnud
teda siiski ära. See pole kohtuotsus, sest ka Jeesuse õpilased ei
tunne teda enne kui on seisnud risti jalamil, kui on põgenenud ja
nende sisimasse jäi vaid tühjus – kõrb kui kasutame piibellikku
kujundit. Kõrbed jäävad Iisraelist põhiliselt ida poole, kõrb
tähendab enamasti surma, kuid idast tõuseb ka päike: ladina
sentensina tuntud ex oriente lux – idast tõuseb valgus.
Messias tuleb läbi surma ja ülestõusmise, sootuks teiselt poolt
kui seni mistahes valitseja ja kuningas, kõrbe teed kaudu – risti
teed kaudu, mis on juutidele jõledus ja paganatele narrus,
kui kasutada apostel Pauluse sõnastust. “Väikseim taevariigis
on suurem temast,” ütleb Jeesus nende kohta, kes on uue ajastu
ja selle tooja ära tundnud. Ära tundnud leiva murdmises ja sõna
seletamises, ristis ja ülestõusmises, uues südames, kus käsk on
südame laudadel ja jumalatundmine samuti. Aamen.
No comments:
Post a Comment