Jeesus kõneles rahvale tähendamissõna:
„Taevariik on inimese sarnane, kes külvas oma põllule head seemet. Aga inimeste
magades tuli ta vaenlane ja külvas raiheina nisu sekka ning läks minema. Kui
nüüd oras tärkas ja looma hakkas, tuli ka raihein nähtavale. Peremehe sulased
astusid ta juurde ja ütlesid talle: „Isand, eks sa külvanud head seemet oma
põllule, kust nüüd tuleb sinna raihein?” Tema lausus neile: „See on vihamehe
töö.” Siis küsisid sulased temalt: „Kas sa tahad, et me läheme ning selle kokku
korjame?” Ei, vastas tema, sest muidu te kisuksite raiheina korjates üles ka
nisu. Laske mõlemaid ühtmoodi kasvada lõikuseni ja lõikuse ajal ma ütlen
lõikajaile: „Koguge esmalt raihein ja siduge kimpu põletamiseks, nisu aga pange
kokku mu aita!”” Matteuse 13:24–30
Kuuldud lugu tõi mulle meelde minu möödunud kevadise lillepeenra. Püüdsin
seda rajades välistada igasuguse umbrohu sattumist peenrasse, lootsin nii saada
väiksema vaevaga ehk siis vähema rohimisega puhta maa. Tõin uue mulla ja panin peenrasse
kaitsetekstiili, et need umbrohud, mis seal enne olid ei pääseks lilli lämmatama. Aga ei midagi, kui tärkasid taimed, tärkas ka umbrohi. Tõsi, ilmselt tärkas
seda vähem kui ilma ettevaatusabinõude tarvitamiseta. Umbrohtu lõpuni hävitada
polnud võimalik. Tänase pühapäeva teema on kahesugune külv. Omamoodi
tähendusrikas on, et see on kirikukalendris just sellisel ajal, mil usinamad
aiapidajad tõe poolest juba esimesed seemned idanema pannud ja tärkavaid taimi
hoole ja armastusega ümbritsevad.
Tänase kirjakoha sündmused paigutuvad aega, mil
Rooma seadused lubasid karistuse neile, kes külvavad võõra põllu sisse
umbrohtu. Samas olid vähemalt kasvu algfaasis taimed alguses vägagi sarnased,
nii et polnud võimalik eristada. Taimede kasvades olid juured juba omavahel nii
seotud, et umbrohu kitkumine võinuks kaasa tuua oluliselt väiksema saagi ning
seetõttu ei taha isand võtta riski, et hävida võiks ka hea vili. Nii on tihti
ka inimestega, tahtes midagi halba välja juurida, võib juhtuda, et valu ja
haavad, üldine halb õhkkond hävitab ka palju head, mis kavades võiks ehk halva
kõrvaldada või vähemalt selle mõju vähendada.
Tähendamissõna kahesugusest külvist oli aluseks
kirikuisa Augustinuse õpetusele kirikust, mille kohaselt maapealne kirik
koosneb nii patustest kui ka pühadest ja inimesel ei ole voli inimlike
vahendite ja mõõdupuude abil neid teineteisest eristada, seda saab teha ainult
Jumal.
Missugune on õige kirik ja kogudus, missugused
peaksid olema õiged ja head kristlased – need on küsimused, mida läbi aegade on
küsitud nii üksikisiku kui ka kiriku või koguduse tasandil ning tõenäoliselt
jäädaksegi küsima kuni ajalik maailm kestab.
Meie
tänasele teemale mõeldes on põhjust minna tagasi päris algusesse – maailma
loomise juurde. Loomisloost teame, et Jumal lõi taeva ja maa ja see oli hea.
Kõik, mis oli maas, vees või õhus oli sel kirkal hetkel hea. Selle hea
valitsejaks ja hoolitsejaks lõi Jumal inimese. Ta lõi tema enda näo järele,
kutsus ta enesele kaasloojaks, andis talle võime armastada ja teha head. Tragöödia,
mis purustas headuse võimu, tuli pattlangemise läbi maailma. Inimene kaotas
lähedase seotuse Jumala ja teise inimesega. Inimene ei kuuletunud Jumalale.
Maailma tulid varjud, poolikus, ebatäiuslikkus, rikutus ja pimedus.
Jumala
loomistöö uuendaja Jeesus Kristus sündis maailma inimlapsena ja kõrvaldas oma
ristisurma ja ülestõusmisega takistused inimese ja Jumala vahelisest suhtest.
Ta
lõi uue ühenduse inimese ja Jumala, inimese ja inimesi ning inimese ja muu
loodu vahele. Tee taevasse on avatud. Meil inimestel on endiselt loomisel
saadud ülesanne: „Jumal
õnnistas neid, ja Jumal ütles neile: „Olge viljakad ja teid saagu palju,
täitke maa ja alistage see enestele; ja valitsege kalade üle meres, lindude üle
taeva all ja kõigi loomade üle, kes maa peal liiguvad!”
Seda kohta on peetud ka kurja
juureks ehk loodusvarade ja maailma inimese tahte järgi ümberkorraldamise ja
inimese hüvanguks ära kasutamise põhjenduseks. Ent seda saab vaadata ka täpselt
vastupidiselt. Jumala näo järgi loodud inimestena on meie
ülesanne on hoida ja arendada Jumala loodut. Ent ometi on maailmas, inimeses,
teiste ärakasutamist, loodusvarade raiskamist, isekust, võimu valesti
kasutamist ja nii edasi. Kohtame maailmas ja ausal vaatlusel ilmselt ka
iseendas loendamatul hulgal poolikust, ebatäiuslikkust ja rikutust. Ent me ei
tohi sellesse takerduda ja kinni jääda, kohut mõista ega hukka mõista, seda
saab teha ainult Jumal. Usun, et kui me saaksime kuidagi võrrelda seda, kuidas
inimene maailmale vaatab ja kuidas Jumal, siis me üllatuksime väga.
Millegipärast arvan, et Jumalal on kordades armulisem pilk ja pilt inimesest
kui meil endil. Vajame armulist Jumalat. Seepärast on sõnum Jeesusest meie
pattude lunastajast ja andeksandjast kristluses keskne. Ükskõik milline kurjus
või pahategu ei võida ega tühista seda rõõmusõnumit, ükskõik milline inimlik
tegu ei ole selline, et Jumal ei võiks seda andeks anda, kustutada ning anda
võimaluse alustada uuelt lehelt.
Jumala
armastus meie vastu annab meile võimaluse teha head. Tänase jutluseteksti valgusel: kasvatada ja suurendada
headust. Siin saame üksteist toetada, koos
jõuame rohkem ja mõjusamalt. Rõõmusõnumi jagamine ja ligimese teenimine ja
aitamine on meie ülesanne. Koguduse ja
iga selle liikme tegevus peaks olema hea külvamine iga oma tegevuse kaudu, ka
seal, kus ehk otsene seos usu ja kirikuga puudub, aga ka kõigi sündmuste kaudu,
mis siin meie juures toimub. Eile saime kirja ansamblilt „Heinavanker“, kes
mõned aastad tagasi siin meie kihelkonnapäevadel kontserdi andis. Oma kirjas
nad kirjutavad, et tahaksid jälle tulla, sest see, mida nad kogesid puudutas
neid heas mõttes.
Kõigil oma elupäevadel saame paluda, et
Jumala tahe võiks meie eludes teostuda ning, et head teod võiksid teostuda ja
maailma kanda. Jeesuse elu toob meile
eeskujuks teenivat eluviisi. Jeesus käis oma ajaliku tee Jumala tahet täites
lõpuni, kandes risti ja surres ristisurma. Meie ristikandmise väljendus ei ole
meie eluraskused, vaid see, et Jumala tahe võiks meie eludes teostuda. Me
külvame headust, keegi teine kastab ja Jumal annab sellele kasvamise ja kogub
kokku hea saagi.
No comments:
Post a Comment