Tänase jutluse aluseks olev kirjakoht viib meid koos
Jeesuse ja tema jüngritega keset tormist Galilea järve. Kuuldud lugu
räägib meile hirmust, usust ja usaldusest. Selles loos vastandab Jeesus
usku ja hirmu.
Ma ei tea, kas keegi teie seast on kogenud oma elus
niisugust tormi või sattunud mõne teise loodusjõu meelevalda, kus olete
tundnud hirmu oma elu pärast. Mina ei ole. Mäletan küll ühte tormi
teekonnal Prangli kirikunoorte päevadelt tagasi Tallinna, mil laev
kõikus kõvasti, vesi pritsis üle reelingu laevatekile. Olukord oli üsna
rahutu, aga ma ei mäleta hirmu. Pigem põnevust, ilmselt oli see tingitud
nooruse uljusest ja sellest, et ma ei olnud seal üksi või ei olnud
olukord siiski nii ohtlik.
Päris ehedat hirmu olen kogenud aga oma lähedaste
pärast. Keskkooli lõpuklassi eelsel suvel kaotasin ootamatult oma isa,
sellele järgnevatel kuudel saatis mind hirm selle ees, et võiksin
kaotada ka ema. Täna tean, et tegemist oli eheda leinareaktsiooniga.
Siis tundus see katastroofina.
Hirm on rohkem või vähem tuttav igale inimesele, olgu
suurele või väikesele. Hirmul võib olla mitu nägu, mis võivad meile
ootamatult vastu vaadata pea kõigis paigus taeva all. Hirm võib tekkida
ja avalduda ootamatult mõnes elu situatsioonis, kus me ei tea enam,
kuidas toimida, kuidas hakkama saada ja ellu jääda. Hirm võib saata
inimest tema igapäevategemistes, olgu pereringis, tööl või koolipingis.
Hirm jääda tööta, kartus sattuda väljapääsmatusse võlaringi või mõnda
suurde õnnetusse on vaid mõned tänapäeval levinud hirmudest.
Mõne nädala eest aktiivselt üles kerkinud arutelu
eutanaasia lubamise või mittelubamise üle on ilmselgelt nii konkreetsel
kui üldisel tasandil mõjutatud hirmust tuleviku ees, hirmust mitte
kontrollida oma elu, hirmust olla teistele koormaks. Sellist hirmu ei
peaks keegi tundma, aga ometi tuntakse.
Küllap pole meile võõras ka eksistentsiaalne hirm
selle ees, kas ma kõlban, kas ma olen piisavalt hea: inimesena, poja või
tütrena, abikaasa või sõbrana, vanema või kolleegina, koguduseliikme
või koguduse töötegijana. Niisuguste küsimuste taga on mõnikord aus
eneseanalüüs, aga sagedamini hirm kogeda hülgamist, üksindust ja
naeruvääristamist, mis toovad endaga kaasa nii ihulisi kui hingelisi
kannatusi.
Hirm võib inimese tegutsemisvõime halvata, aga võib
ka panna tegutsema: otsima turvalisust ja kindlustunnet. Inimlike
mõõdupuude järgi jäävad meie käed selles osas ikka liiga lühikeseks:
võib küll teha elukindlustuse, vältida ohtlikke olukordi, hoida oma
suhted kaasinimestega korras. Need on vaid ajutised, ajalikud vahendid,
mis vaid osaliselt aitavad meid meie maistes toimingutes.
Tänane pühakirjatekst vastandab omal moel ajaliku ja igavese, hirmu ja usu. Jeesus koos oma jüngritega on teel Galilea
järve ühelt kaldalt teisele. Sellel järvel olid tormid üsna tavalised,
nii et kogenud kalameeste jaoks, nagu Jeesuse jüngrid seda olid, poleks
pidanud juhtunus midagi eriskummalist olema. Sellele vaatamata läksid
jüngrid ähmi täis ning kartsid, et torm nad hukutab.
Julgus ja usk, ilmselt ka varasemad teadmised ja
kogemused selles osas, mida niisuguses olukorras teha, olid ühtäkki
kadunud. Keset kõike seda möllu on magav Jeesus. Tõenäoliselt tekitas
see olukord jüngrites veel suuremat segadust. Vahest tundus neile, et
Jeesus väldib keerukat olukorda või ei hooli neist ega ka endast.
Niisiis ei taganud Jeesuse kohalolu päikeselist ja rahulikku retke.
Küllap olid jüngrid selleks hetkeks saanud osa
mitmetest Jeesuse imetegudest ja tunnustähtedest ning mõistnud tema
kõikvõimsust ja erilisust. Nagu inimlikus poolikuses tihti, kippusid
hirm ja kahtlused keerulistel hetkedel ligi hiilima. Tule ja päästa
meid, tee asjad korda – kõlas jüngrite palve, kui nad Jeesust äratama
läksid. „Miks te olete nõnda arad, te nõdrausulised?” kõlas Jeesuse vastus.
Valusalt osutab ta jüngrite argusele ja uskmatusele.
Ent ta ei ütle hädasolevatele jüngritele, et kui te olete nii arad, siis
parem ongi, hukkuge. Ta ei ütle, et uppuja päästmine on uppuja enese
asi. Taas annab ta oma õpilastele näitliku õppetunni Jumala
kõikvõimsusest, vaigistades tormi ja lained. Vahest tahtis ta neile
õpetada ka usaldust ja vastutuse võtmist. Ehk just sellepärast ei
tormanud ta kohe esimeste tormiilide puhkedes neid vaigistama, vaid
näitas oma tegevuse või õigupoolest tegevusetusega usaldust Jumala oma
taevase Isa vastu.
Inimestena ei erine me kuigivõrd Jeesuse jüngritest.
Ikka satume ohtudesse, hirmu ja ahastuse küüsi ning enamasti ei mõista
ega suuda sealt omal jõul välja tulla. Nõnda on see ka meie eludes. See,
et oleme koos Kristusega teel, ei tähenda ilmtingimata tasaseid teeradu
ja tüünet jalutuskäiku. Jeesusega koos käimine tähendab vastutuse
võtmist, erinevaid väljakutseid, mis mõnikord sunnivad oma mina
tagaplaanile jätma, olema olukordades, kus sel hetkel ehk meelsasti ei
oleks. See tähendab oma risti kandmist. See tähendab, et tema on meiega
koos, nii headel kui ka halbadel aegadel, päikeses ja tormis.
Olgugi et sarnaselt jüngritele oleme meiegi mõnikord
arad ja vähese usuga, ei jäta Jeesus meid üksinda ja lootusetuina
elumere lainetesse hulpima, ta ei lükka meid kõrvale, vaid astub ise
meie ligi ja kõrvale ka meie kõige pimedamatel ja raskematel hetkedel,
mil mõnikord tunneme, et Jumal on meid hüljanud. Kandku see usaldus ja
lootus Jumala ligiolule meid läbi kõigi meie ajalike päevade igaviku
poole.
Aamen.
Kerstin Kask (1973) on EELK Kose koguduse õpetaja, EELK Usuteaduse Instituudi täiendusõppe osakonna juhataja ja usuteaduskonna dekanaadi juhataja ning Kirik & Teoloogia toimetuskolleegiumi liige.
No comments:
Post a Comment