Aga
kui rahvahulki kogunes ja kõigist linnadest Jeesuse juurde tuli, rääkis ta
neile tähendamissõnaga: „Külvaja
läks välja oma seemet külvama. Ja külvamisel pudenes osa seemet tee äärde ning
tallati ära ja taeva linnud nokkisid selle. Ja osa kukkus kaljule, ja see kuivas
tärgates, sest sel ei olnud niiskust. Ja osa kukkus ohakate keskele, ja samal
ajal tärganud ohakad lämmatasid selle. Ja osa kukkus heasse mulda, ja kui see
tärkas, kandis see sajakordselt vilja.” Seejärel ta hüüdis: „Kel kõrvad on
kuulda, kuulgu!” Jeesuse
jüngrid küsisid temalt, mida see tähendamissõna tähendab. Jeesus ütles: „Teile on antud ära
tunda Jumala riigi saladusi, aga muudele inimestele on kõik tähendamissõnades,
et nad vaadates ei näeks ja kuuldes ei mõistaks. See tähendamissõna aga tähendab: seeme on
Jumala sõna. Teeäärsed on need, kes kuulevad, aga pärast tuleb kurat ja võtab
sõna ära nende südamest, et nad ei usuks ega pääseks. Kaljupealsed on need, kes kuuldes
võtavad sõna rõõmuga vastu, ent neil ei ole juurt, üürikest aega nad usuvad,
ent kiusatuse ajal taganevad ära. Mis ohakate sekka kukkus, on aga need, kes
sõna küll kuulsid, ent edaspidi lämmatavad neid muretsemised ja rikkus ja
elulõbud ning nende vili ei saa küpseks. Aga mis on heas mullas, on need, kes sõna
kuuldes seda kaunis ja heas südames säilitavad ja kannatlikkuses vilja
kannavad.
Lk 8, 4-15
Lk 8, 4-15
Kuuldud evangeeliumi jutustus külvajast on
tõenäoliselt üks tuntumaid tähendamissõnu Piiblist. Seda on läbi aegade
tõlgendatud väga erinevatel viisidel ja mitmekesiste vahenditega, olgu selleks
siis näiteks maalikunst või kirjasõna. Ma usun, et enamusele eestlastest kerkib
seda Pühakirja teksti kuuldes veel silme ette külimituga külvaja, kes mõõdukal
sammul põldu mööda astudes külvab seemneid, tõenäoliselt vilja, leivavilja. See
on austusväärne tegevus, ilma selleta ei oleks elu. Mis võiks elu kestvust, võimsust
ja igavikulisust paremini väljendada kui pisitillukese seemne mulda sattumine,
idanemine, vilja kandvaks taimeks sirgumine, uute seemnete kasvatamine ja nende
kaudu eluringi jätkamine. Meie tänase tähendamissõna juures tuleb tähele panna
ka seda, et Jeesuse kaasaegses Palestiinas künti põldu alles pärast külvamist.
Seetõttu sattusid seemned nii mõnigi kord enne lindude saagiks või kandis tuul
neid mujale. Külvaja ei teadnud enne külvi ja kündi kui õhukeseks on mullapind
kaljusel pinnal jäänud ning kas seda pärast on vilja kasvamiseks ikka
piisavalt. Toonasel põllumehel polnud tänaseid teadmisi maa viljakusest ja
umbrohu tõrjest. Külvati rohkem usalduse peale. Inimene külvab, Jumal laseb
kasvada ja kasvatab. Tähendamissõna keskmes ongi usaldus. Usaldus Jumala vastu.
Kuigi kõik, mida me teeme ei hakka kasvama ega kanna vilja, ometigi osa läheb
kasvama ja saame ka saaki. Oleme kõik osa sellest Jumala loodud eluringist, kuigi
enamus meist täna sellisel viisile ei vilja ei külva, külvame ometi oma tegude
ja tegemata jätmistega. Meie osa on usalduse ja armastusega teha oma tööd,
elada oma elu. Kuulsime ühes tänastest Pühakirja lugemistest: Elage otsekui vabad, ent
ärge kasutage oma vabadust kurjuse katteks, vaid olge nagu Jumala sulased!
23. veebruaril 101 aastat tagasi Pärnus ette loetud
manifestis kõigile Eestimaa rahvastele kirjutati: Eesti! Sa seisad lootusrikka tuleviku lävel, kus sa vabalt ja
iseseisvalt oma saatust võid määrata ja juhtida! Asu ehitama oma kodu, kus kord
ja õigus valitseks, et olla vääriliseks liikmeks kultuurahvaste peres! Kõik
kodumaa pojad ja tütred, ühinegem kui üks mees kodumaa ehitamise pühas töös!
Meie esivanemate higi ja veri, mis selle maa eest valatud, nõuab seda, meie
järeltulevad põlved kohustavad meid selleks.
Nõnda ei tohi me takerduda sellesse, mis on läinud viltu või valesti, mis on ebaõnnestunud. Neid tuleb ikka ette, need kuuluvad elu juurde ja aitavad ehk saada tugevamaks ja targemaks. Sarnaselt külvajaga tuleb meil teha parim iseenda, oma lähedaste, kogukonna ja riigi heaks ning loota sellele, et Jumal annab kasvu ja edenemist.
Nõnda ei tohi me takerduda sellesse, mis on läinud viltu või valesti, mis on ebaõnnestunud. Neid tuleb ikka ette, need kuuluvad elu juurde ja aitavad ehk saada tugevamaks ja targemaks. Sarnaselt külvajaga tuleb meil teha parim iseenda, oma lähedaste, kogukonna ja riigi heaks ning loota sellele, et Jumal annab kasvu ja edenemist.
Palestiina oludes võisid seemned maapõues oodata
pikalt sadude hooaega, et siis niiskuse väel lõpuks idanema hakata. Nõnda võib
olla meiegi elus, nii üksikisikute, organisatsioonide kui ka riigi tasandil.
Alustame millegagi, näeme vaeva, panustame oma oskusi ja aega, hoolt ning
armastust, ent tulemused lasevad end oodata. Vajame kannatlikkust, midagi ei
sünni üle öö, suured asjad ei sünni üle öö, ent midagi on kogu aeg sündimas ja
tärkamas. Rõõmustagem selle üle tänasel iseseisvuspäeval, innustagu see, mis on
tärganud ja vilja kandnud meid oleme jätkuvalt Jumala loomistöö kaastöölisteks.
Lugesin ajalehest „Põhjarannik“ toredat vabariigi
aastapäeva eelset intervjuud esimese iseseisvuse taastamise järgse
siseministri, tänase Pirita kloostri ustava kaastöölise, Lagle Parekiga. Muu
hulgas küsib ajakirjanik temalt: Mis on teie soov Eesti riigi 101. sünnipäeva
puhul? Lagle Parek vastab sellele: Praegu on väärtused paigast ära. Kõikjalt kostub, nagu oleks suurim
väärtus majanduslik heaolu − et kerge ja hea elu on suurim eesmärk.
Tegelikult peab elu olema sisukas ja huvitav ning õnnelikuks teeb, kui on olnud
väga raske, aga sa tuled sellest välja. Kui oled saavutanud midagi, mis tundub
võimatu, on rahulolu tõeliselt suur. Minu soov on, et otsiksime kõrgemaid
ideaale, kõrgemat imet kui see, et on palju raha ja palju asju.
Püüdkem
siis meiegi seda imet ja osakem leida ja näha imet siin ja praegu, elu suurtes
ja väikestes asjades, olgu meie mõtetes ja meeltes palve meie hümni viimasest
salmist: Su üle Jumal valvaku, mu armas isamaa! Ta olgu sinu kaitseja ja võtku rohkest’õnnista’, mis iial ette
võtad sa, mu kallis isamaa! Aamen
No comments:
Post a Comment