1 Kn 19, 11-12
„Siis ta ütles: "Mine välja ja seisa mäe peal Issanda
ees!" Ja vaata, Issand läks mööda, ja tugev ning võimas
tuul, mis lõhestas mägesid ja purustas kaljusid, käis Issanda ees.
Aga Issandat ei olnud tuules. Ja tuule järel tuli maavärisemine,
aga Issandat ei olnud maavärisemises. Ja maavärisemise järel tuli
tuli, aga Issandat ei olnud tules. Ja tule järel tuli vaikne, tasane
sahin.“
Head sõbrad! Siinkuuldud
Eelija ja Jumala kohtumine on üks imelisemaid kohti Piiblis: nii
erinev sellest, kuidas tavaliselt ette kujutatakse inimese ja Jumala
kohtumist – kuidas on kujutatud lõpuaegu, kuidas Jumalat on
tahetud näha just tormituules, maavärinas ja tulemöllus – kuid
ta pole selles, vaid “vaikses tasases sahinas” või “mallisas
tasases hääles” (nagu Uku Masing seda kohta tõlgib).
Tänane
pühapäev on vanakirikliku pealkirjaga “exaudi” (ld “võta
kuulda, pane tähele” pärineb Vana Testamendi 27 laulust, pühapäeva algussõnadest: Issand, kuule mu häält,kui ma hüüan; ole mulle armuline ja vasta mulle! Sinu sõna on see, mida mu süda ütleb: „Otsige mu palet!” Siis ma otsin, Issand, sinu palet.), võiksime siin ka öelda: jää vaikseks,
kuulata; kuulata sisemiselt! Kuulata nii, et kogeksid seda
algimpulssi, mis aegade alguses pani kõik liikvele: “Ja Jumala
Vaim hõljus vete kohal.” Seda vahehetke enne järgmist salmi: “Ja
Jumal ütles: Saagu valgus!”
Vana
Testamendi usutunnistus algab sõnadega: Kuula, Iisrael! Enne, kui
järgnevad sõnad, oleks kuuldavad “Jumala hingetõmbed”, ja
selles on kogu usu tuum ja eeldus - enne kui Mooses annab käsutahvlid,ta kohtub Jumalaga ja “ta palge nahk hiilgab” - sest ta süda on tulvil... Enne
iga tegu on vaikus, enne iga mõtet, iga tunnet ja ka pärast neid on
paus – see millega mõned heliloojad julgevad teha imeasju. Nad
lasevad Jumalal tulla muusikasse, lasevad Loojal luua.
Aga
inimene tavaliselt pelgab sellist vaikust ja pause, sest ta arvab, et
midagi ei toimu – kuid toimub kõik või kõiksus toimib, toimib
alatasa, kogu aeg. Toimib ka tormituules, maavärinas, tulemöllus,
liblika tiivalöögis, meie mõtetes (mõtete mürinas ka) ja tunnete
tulvas – kuid seal me ei saa Jumalaga sinapeale, seal jäävad
varjud vahele, hirmud ja muu selline. Aga kui kõik lakkab nii väljas
kui sees, siis võiksime ilma vandumiseta öelda: südame põhjas,
Jumal! Siis oleme valmis ülendamiseks: „Kristus ütleb: Kui
mind maa pealt ülendatakse, siis ma tõmban kõik enese juurde!“
(Jh 12, 32).
Inimene
ei saa end ise ülendada (kui Münchausenid välja jätta), alistuda
aga küll. Alistumine ja alandlikkus on väga sisemised valdkonnad ja
selle leidmine hakkab tasapisi kiirgama välja. Kuni ristini/-surmani
(mitte välise pildina) saab ise, siis saab „ise“
ka otsa. Kõik saab otsa – Søren
Kierkegaardi raamatu „Kartus ja värin“ järgi siin inimene
vakatab ja Jumal hakkab rääkima: „Nüüd ma tunnen Sind!“ Aga
selleni laskuda palves on jõrm, kogu meie väline olemus tõrgub,
kogu bioloogiline elu. Siit ka Jeesuse ütlemine: „Kes iganes
tahab päästa oma elu, kaotab selle, aga kes iganes kaotab oma elu
minu pärast, leiab selle.“ Leiab sellesama, mille Eelija, ja
ta kohta ei saa öelda; ennäe siin või ennäe seal!
Vana
Testamendi prohvetid ütlevad: Kuulge kuuldes ja nähke nähes või
enamasti vastupidi: ärge kuulge kuuldes ega nähke nähes, kui nad sõitlevad. Enamasti
sellele topeltastmele ei pöörata küllaldaselt tähelepanu –
kuula kuuldes või kuula kuulamist, nõnda juhtides sisemisele
rajale, sinna kuhu viib sügav palve, sinna, kus on „süda“ ehk
„kese“. Seega siis: „kuulake südamega“, „nähke
südamega“, tehke kõike „südamega“, siis on õigesti tehtud,
enamgi, siis ollakse õigesti – kogetakse üha rohkem olemise
saladust...seda tasast sahinat või
mallisust...ja siis on
oh,oh,oh-hoo...
No comments:
Post a Comment