Lk 24, 36-43
Jeesus
seisis ise nende keskel ja ütles neile: „Rahu olgu teile!” Aga nemad kohkusid ja lõid kartma,
arvates end vaimu nägevat. Ent tema
ütles neile: „Miks te olete nii kohkunud ja miks sellised kahtlused tõusevad
teie südames? Vaadake mu käsi ja mu
jalgu, et see olen mina ise! Puudutage mind kätega ja vaadake, sest vaimul ei
ole ju liha ega luid, nõnda nagu te minul näete olevat!” Ja seda öeldes näitas Jeesus neile oma
käsi ja jalgu. Aga kui nad rõõmu
pärast ikka veel ei uskunud ja imestasid, ütles ta neile: „Kas teil on siin
mingit söögipoolist?” Nemad panid
ta ette tüki küpsetatud kala, ja
Jeesus võttis ja sõi nende silma all.
Head
kirikulised, armsad sõbrad! Ülestõusmisaja 2. pühapäeva on vanakiriklikult
nimetatud Quasimodogeniti („äsjasündinu, äsjajuhtunu“).
Ülestõusmipühadest nelipühadeni on 50 päeva, heebrea keeles joobel –
millest on meile tekkinud „juubel“. See on juubeldamise aeg, hinge rõõmulaulu
aeg. Kogu loodus laulab ümberringi, tärkab ja ärkab. Inimesega on samamoodi,
rohkemgi. Apostel Pauluse sõnadega: Kogu loodu ägab ja ootab jumalalaste
ilmsikssaamist.
See ei sünni väe ega võimu abil,
vaid Vaimu abil, hüüab Vana Testamendi prohvet.
Õlestõusmissündmus ei olnud üksnes lokaalne nähe tollase Rooma impeeriumi
Ida-provintsi linnakeses, vaid see ulatus ilmamaa äärteni. Juba Jeesuse sündi
valgustas täht, mille peale saabusid tuhande kilomeetri tagant tähetargad, kolm
kuningat. Kristuse surma ajal värises maa ja templi vahevaip kärises kõige
pühama paiga eest. Jeesus viitab mõistukõnedes, et kui keegi parandab meelt,
siis tõuseb sellest suur taevane pidu. Aga kui keegi naaseb surmavallast Jumala
kirkusesse ja seisab selles kirkuses oma õpilaste keskel, siis saavad sõnad
otsa... Siis ei värise ainult maa, vaid ka iga loodud olendi hing; kuid see
pole siis enam hirm tava-arusaamas, mis halvab inimese tegevuse, vaid aukartus
imede ime
enese ees...ja see teeb elusaks.
Jeesus
seisab oma õpilaste keskel ja soovib RAHU! (Jumala rahu, mis on ülem kui
kogu mõistmine...). See, mis on toimunud ja mis saab edasi, on väga raske
sõnadesse panna. Jeesus ise aitab: Miks te olete nii kohkunud... Ütleb
väga lihtsalt, armastuse lihtsuses. Ja veel: Kas teil on siin miskit
söögipoolist? Ülimalt lihtsalt, nagu inimene inimesega. Ja siis sööb.
Ülestõusnu sööb! Selline ürgne külalislahkus, võõrale pakutakse süüa ja nõnda
võõristus kaob, lauas istudes, süües ja vestes. Samas on kõik üle me
mõistuse/mõistmise – ja samas nii lihtne...
Loetud
Pühakirja katket Ülestõusnu kohtumisest oma õpilastega, saab vaadata ka kui
pilti – püha pilti. Pühapildiga (ikooniga) on aga nii, et see on rohkem kui
pilt. Pühapiltidel puudub perspektiivipunkt – vaataja asetsemine pildi ees
mistahes punktis. Piltidel, kus arvestatakse seda vaataja positsiooni, on
pildil kujutatu kõik selle perspektiivipunkti suhtes: esiplaanil olevad asjad
suuremad, tagumised väiksemad, geomeetrilised kujundid venivad välja.
Pühapildil pole vaataja positsiooni pildi ees, ikonograafias on see punkt pildi
sees. Niimoodi joonistavad ka lapsed (ikoonikkirjutamises on ilmselt
võetud tõsiselt Jeesuse ütlust: Kui te pole nagu lapsed, ei pääse te
kuningriiki). Pühapilt on üle mõistuse (perspektiivipunkti) – ei saa olla
välist ja sisemist, ei saa olla moonutatust. Pühapilt on PÜHA RUUM...Nii on ka
„kirjutatud“ Jumala Sõnaga...Meil tuleb jätta tava-arusaam,
perspektiivipunkt, sest Ülestõusnud Jeesus on selle jätnud...Ja see „üle
mõistmise“ on Ülestõusnu esituses ülimalt lihtne, kas teil on midagi
söögipoolist? Ja sööb...
Me
ka ju sööme, kas nii see käibki? „Söömine ja joomine ei tee seda muidugi
mitte...“ kirjutatakse Katekismuses. Seda teeb Kristuses kohalolev arm. Ja ta
on siinses pildis kohal. Ta ise on astunud kõik need sammud jõulusündmusest
alates, maailma algusest alates, et meie teeksime oma sammu – ususammu. Jeesuse
õpilased, keda alguses tabab kartus, astuvad sammu – kui mitte varem, siis
niipea kui nad ta tunnevad ära „leivamurmises“, armulauas - „söömises ja
joomises“. Kui mitte varem ei tule taipamist, et ei ole välist ja sisemist ega
perspektiivipunkti – siis süües ja juues Kristust ennast, ning positsioon pildist väljaspool kaob, vaob...
Jumal
on meile Jeesuses tulnud vastu, arvestades meie perspektiivipunktiga; laskunud
ülalt, eostunud Püha Vaimu kaudu Neitsi Maarjas, sündinud Inimeseks. Õpetanud
Jumala Sõna, olles samas ise see Sõna – kirjutades seda meie südamesse.
Armastanud, pestes õpilaste jalgu, mitte käsi, enne söömaaega (kui kotta
astuti, pesti külaliste jalgu – Jeesus viitab majaorja kohustusi täites, et
olete astunud Jumala kotta, Jumala riiki). Armastanud, minnes ristile,
surres... ikka armastanud. Armulauas saab vana otsa, armulauas saab uus alguse.
Jumal on tõeliselt armastanud, armastab ikka, ega taha kedagi jätta välja: Tulge
tagasi inimeselapsed... Ärge kartke...Issand on ligidal! Aamen
No comments:
Post a Comment