Mt27:33-54
Suur Reede on Kristuse surmapäev. Kristlik kirik elab
tõsiduses ja leinas.
Kirikutekstiilid on mustad. Ometi ei ole see päev lohutamatusega märgitud.Suure Reede sõnum on: Kristus on surnud meie eest ja toonud meile lepituse. Kristuse rist on usklikele elu märgiks. Päeva erilisust märgib ka nimi Suur Reede. Ungarlased nimetavad päeva samuti Suureks Reedeks, prantslased Pühaks Reedeks. Inglaste Hea Reede viitab lunastusele kui Jumala heale tööle inimkonna heaks.
Kirikutekstiilid on mustad. Ometi ei ole see päev lohutamatusega märgitud.Suure Reede sõnum on: Kristus on surnud meie eest ja toonud meile lepituse. Kristuse rist on usklikele elu märgiks. Päeva erilisust märgib ka nimi Suur Reede. Ungarlased nimetavad päeva samuti Suureks Reedeks, prantslased Pühaks Reedeks. Inglaste Hea Reede viitab lunastusele kui Jumala heale tööle inimkonna heaks.
Suur Reede on ainulaadne püha aastas, mil
vanakirikliku traditsiooni järgi ei pühitseta armulauda. Altaril puuduvad ka
lilled. Kirikukelli ei helistata ja kirikus süüdatakse ainult hädapärane
valgustus.
Suure Reede sündmustest on juttu kõikides
evangeeliumides, kuid Johannes oli ainuke, kes oli nende sündmuste pealtnägija.
Püha Vaim on andnud igale kirjutajale ta isikupära, seepärast täiendavad nad
üksteist.
Kohus ja arutlused Jeesuse saatuse üle olid lõppenud.
Pilaatus püüdis küll Jeesust päästa, kuid see tal ei õnnestunud ülempreestrite
surve tõttu. Ta nägi läbi preestrite süüdistuse, kes ei otsinud Jeesuse surma
sellepärast, et kaebealune oleks olnud riigile ohtlik kurjategija. Nad ei
lähtunud isegi mitte õigluse huvidest, vaid kadedusest. See loomulikult ärritas
Pilaatust ja ta püüdis nende soovi täitmata jätta. Kuid juutide ähvardus saavutas tulemuse. Kui sa selle vabaks lased, siis ei ole sa keisri sõber, oli määrav.
Tegelikult polnud see Jumala otsuse järgi teisiti võimalikki. Jeesus läks
Kolgatale süükoormaga, kandes mitte enda, vaid maailma patukoormat.
Ristikandmise raske teekond lõppes Kolgatal. Ees ootas
ristilöömine. Mida tähendas ristilöömine, seda teadsid esimese sajandi
kristlased vägagi hästi. See oli piinarikas surm. Ristilöödu võis piinelda
ristipuul 2-3 päeva.
Ristilöömine ei ole ainult ajalooline sündmus, vaid
sündmus oleviku tähendusega. Meil on vaja selle mõtet näha. Jeesus ristil, see
ei ole ainult ühe süütu inimese surm. Jeesus ise oli öelnud, et ta oli tulnud andma oma hinge lunaks paljude eest. See
oli lunastav surm. Karistuse, mida meie pidanuks kandma, oli Jumal pannud Tema
õlgadele. Selleks, et meie saaksime
päästetud. Vaadates ristilöödud lunastajale, hakkame sügavamalt mõistma ohvri
suurust ja tähendust, mille tõi Taeva Kuningas. Lunastusplaan muutub meie jaoks
selgemaks ning mõtted Kolgatast äratavad meis pühi tundeid. Meie hinges hakkab
helisema tänulaul Jumalale ja Tallele. Uhkus ja eneseülistus ei saa valitseda
inimest, kelle mälus on Kolgata sündmused elavad.
Iga inimese mõtted, kes vaatleb Päästja võrratut
armastust, õilistuvad, süda saab puhtaks ja iseloom muutub. Ta saab valguseks
maailmale ning peegeldab edasi seda imepärast armastust. Mida enam mõtleme
Kristuse ristile, seda veenvamaks saavad meile apostel Pauluse sõnad: „Aga mulle olgu olemata, et ma kiitleksin
muu kui meie Issanda Jeesuse Kristuse risti üle, mille läbi maailm on minule
risti löödud ja mina maailmale.“ (Gl 6: 14)
Endine Juuru koguduse õpetaja Jüri Pärg on öelnud: „Kui nüüd sageli öeldakse esmalt, et Jeesus
suri meie eest, et Jeesus mõtestas oma surma sellega, et sai Lunastajaks, siis
sedagi peame täpsustama. Õige on see, et surmas sai Jeesus ohvriks meie eest ja
see ohver kestab kuni Tema taastulekuni. Ristile viis Teda see, et Ta
tingimusteta jälgis oma Lunastaja-loomust ja ühendust Isaga. Tema missioon ei
küsinud surmast. Jeesus ei saanud Karjaseks mitte seetõttu, et Ta elu jättis,
vaid et Ta Karjane oli, seepärast
jättis Ta oma elu. Me ütleme siinkohal jättis, kuid pea võime öelda nii, nagu
meie emakeel seda nii kaunilt ja täpselt võimaldab: Kristus elas surma läbi. Ta
ei olnud tulnud tooma meile mingit kannatamise ja suremise õpetust, vaid nagu
Ta on öelnud: Mina olen Tee, Tõde ja Elu.“ Aamen.
No comments:
Post a Comment