Jh 10:11-16
11 Mina olen hea
karjane. Hea karjane annab oma elu lammaste eest. 12 Palgaline aga, kes ei ole
karjane ja kelle omad lambad ei ole, kui ta näeb hunti tulemas, jätab lambad
maha ja põgeneb - ja hunt kisub neid ja ajab nad laiali -, 13 ta on ju
palgaline ega hooli lammastest. 14 Mina olen hea karjane ja tunnen omi ja minu
omad tunnevad mind, 15 nõnda nagu Isa tunneb mind ja mina tunnen Isa, ning
annan oma elu lammaste eest. 16 Ja mul on veel lambaid, kes ei ole sellest
tarast, neidki pean ma juhtima; ja nad kuulevad minu häält ning siis on üks
kari ja üks karjane.
Möödunud pühapäeval tõi õpetaja Randar Tasmuth Kose kiriku kantslis esile mõtte, et evangeelium on mitte see, mis oli, vaid see mis on. Sama võib ka Jeesuse kohta öelda. Ta ei ole mitte see kes oli, vaid kes on. On me hengede karjane.
Jeesus räägib
karjastest, sest tookord oli see midagi kõigile mõistetavat. Igal endast lugu
pidaval peremehel oli lambakari ja sageli tegeles nende karjatamisega just oma
perepoeg. Kellel seda võimalust ei olnud otsis palgalise.
Karjase elu oli
üksildane ohtlik. Ta pidi alati olema valvel võimalike ohtude ees. Karjal
polnud loota kellelegi peale tema.
Jeesus ütleb: mina
olen hea karjane. Kreeka keeles on kaks sõna ”hea” kohta. Üks neist, agathos, märgib ennekõike moraalset
kvaliteeti ja ka konkreetsete ülesannete täitmist. Keegi on hea õpetaja, hea
autojuht, hea juuksur. Ta tunneb oma tööd. Teine kreekakeelne sõna, kalos, mida ka antud juhul on kasutatud,
tähendab midagi veel enamat. Siia lisandub midagi, mis muudab selle hea
isiklikuks ka teiste suhtes, tekitab usaldust. See on selline headus, mis paneb
meid tundma oodatuna. Mingil moel haakuvad selle headusega ka ilu,
armastusväärsus, lahkus. Hea karjane pole seega keegi, kes lihtsalt on hea
oskustööline, kelle tööd me võime imetleda sellega haaakumata, vaid hea karjane
on keegi, kellega tahad minna läbi oma elu orgude ja mägede.
Ükski hunt, mis tahes või
kes tahes meid hirmutab ja ähvardab, ei hirmuta Head karjast. Ta ei põgene ära.
Ta ei jäta meid üks oma muredesse. Ta tunneb meid ja hoolib meist. Ta annab oma
elu kaitstes meid, andes meile elu. Oma elust ei loobu ta au või kuulsuse
pärast või mis tahes isekal põhjusel, vaid ta tõesti tahab meid päästa.
Ehk oled sa püüdnud
kunagi mõnd kitsikusse sattunud loomakest päästa. Siis tead seda tunnet, et
loom võib vahel olla nii põikpäine, et ta lihtsalt ei lase end päästa. Mõni
inimene on sama põikpäine. Aga hea karjane annab oma elu lammaste eest.
Ta tunneb meid. Ta
teab mitte ainult me nime ja curriculum
vitae’d, vaid tõesti tunneb meid, me südant, hetkeolukorda, samuti seda
kust oleme tulnud ja kuhu oleme teel. Nii lähedalt ei tunne ükski inimene
teist, isegi mitte armastaja oma armsamat ega lapsevanem oma last. Vana
Testamendi Laulik ütleb: Issand, sa uurid
mind läbi ja tunned mind. Sina tead, millal ma maha istun ja millal ma tõusen;
sa mõistad kaugelt ära mu mõtted. Sa mõõdad ära mu käimise ja mu
pikali-olemise,ja kõik mu teed on sulle tuttavad. Sõna ei ole veel mu keelel, kui
ennäe - sina, Issand, tead selle kõik ära. Tagant ja eest sa ümbritsed mind ja
paned oma pihu mu peale. See tundmine on minule imeline, see on liiga kõrge, et
saaksin sellest jagu (Psalm 139).
Selline läbi
ja lõhki tundmine saab tekitada
usaldusliku sideme, mis teeb sind omamoodi vabaks. Peaasi on järgneda Karjase
häälele, hoida Ta lähedusse.
Mulle meenub taas
möödunud sügisel Itaalias, Toskaanas nähtud karjane. Pastore. Taustaks avar,
hingeülendavate vaadetega laineline maastik, mäe tipus keskaegne linnake, taamal
paistmas teine samasugune, ümberringi viinamarjaistandused, küpressid ja
oliivisalud. Keset seda idülli ta kõndis. Üksi üle rohelise lauge künka, kui
mitte arvestada umbes pooltsada lammast ja kahte kutsikaohtu karjakoera. Sel
maastikul ei olnud ühtegi aeda ega piiret, nende päralt oli kogu see ilu.
Lambad usaldasi karjast, karjane lambaid. Siiski juhtis ta neid ja hoidis neil
silma peal, et lambad kaduma ei läheks ega hukka saaks.
Hingede karjane tunneb
meid nii kirikuna ja kogudusena, kokkukuuluva karjana, kui ka igaüht eraldi, individuaalselt.
Kui keegi meist satub ohtu, siis Ta teab, et kari tuleb toime üksteist
vastakuti toetades ning Tema tõttab appi hädasolijale. Ulatab käe, peletab
hirmu.
Samas on karjase
ülesanne hoida karja koos. Jeesus ütleb küll, et tal on veel lambaid, kes ei ole sellest tarast, neidki peab ma juhtima;
aga lisab kohe ja nad kuulevad minu häält
ning siis on üks kari ja üks karjane.
Inimlike eelistuste
ja elusaatuse järgi me võime kuuluda erinevatesse taradesse, Jumala ees oleme
kõik ühtmoodi Tema omad. Kirik on pidevas muutumises, see on tema elus olemise
tunnuseks. Tuleb mitte ainult uusi inimesi, vaid ka uusi mõtteid. Kuid Püha
Vaim kogub meid kokku, loob sidemed me vahel, annab mõista,, mis on oluline ja
mis on õige, ühendab me südamed ühes hingamisse, meeled üksmeelsusesse.
Pühapäeviti ühendab ta meid Kristuse ihu ja vere kaudu taevase osadusega nõnda,
et kaovad viimsedki tarad ja kammitsad. Jääb vaid arm, kes asetab meid haljale
aasale, hingamisveele.
No comments:
Post a Comment