Lk12:15-21
Aga keegi rahva
seast ütles Jeesusele: «Õpetaja, ütle mu vennale, et ta jagaks päranduse
minuga!» Jeesus ütles talle: «Inimene, kes mind on seadnud teie üle
kohtumõistjaks või jagajaks?» Ja ta ütles neile: «Vaadake ette ja hoiduge
igasuguse ahnuse eest, sest külluseski ei olene kellegi elu sellest, mis tal on Ja Jeesus rääkis neile ka tähendamissõna: «Ühe rikka mehe põllumaa oli hästi
vilja kandnud. Ja ta arutas endamisi: «Mis ma pean tegema? Mul ei ole kohta,
kuhu oma vilja koguda.» Ja ta ütles: «Seda ma teen: ma lõhun maha oma aidad
ja ehitan suuremad ning kogun sinna kõik oma vilja ja muu vara ning ütlen
oma hingele: Hing, sul on tagavaraks palju vara mitmeks aastaks, puhka, söö,
joo ja ole rõõmus!» Aga Jumal ütles talle: «Sina arutu! Selsamal ööl
nõutakse sinult su hing. Aga kellele jääb siis see, mis sa oled soetanud?» Nõnda on lugu sellega, kes kogub tagavara iseenese jaoks, kuid ei ole rikas
Jumalas.»
Kuhu läheb pärast
surma inimene, kes ei uskunud Jumalasse, kes elas ainult sellele maailmale? Aga
kuhu läheb see, kes küll uskus, aga kel puudus igasugune kontakt kirikuga,
kelle usk oli tema oma väljamõeldis nagu tema jumalgi? Ei tea. Jumal teab. Ent
me ei peagi teadma selliseid asju. Küsimus on ikka pigem selles, mida me ise oluliseks peame. Igaüks peab ise kord Jumalale aru andma. Ometi pole küsimus hirmus viimse kohtupäeva ees, vaid sinu ja Jumala vahelises armastuses. Kui sina
usud Jumalasse ja Jeesusesse Kristusesse oma Lunastajana, siis sa ei taha olla
temast lahus. Lahusolek on piinav ja elu ilma selge, mitte laialivalguva, sidemeta
sinu ja Jumala vahel, on tühine ja mõttetu nagu põrmus sipleval ussikesel. Tõsi
küll, oma mõte on ussikeselgi, kuid inimene, see Jumala näo järgi loodud olend,
on kutsutud otsima ja leidma suuremaid sügavusi ja kõrgusi kui neid, mis põrmus
leiduvad. Nõnda võiks
küsimuse ”Kuhu lähevad mittekristlased pärast surma” ümber sõnastada küsimuseks
”Kuhu tahan minna mina?”. Tahe suunab meie igapäevaseid valikuid ja otsuseid.
Blaise Pascal
kirjutab: ”Ilmutades end sellele, kes
otsib teda kogu südamest, ja varjates end selle eest, kes kogu südamest põgeneb
tema eest, suunab Jumal inimeste teadmist Temast – Ta annab märke, mis on
nähtavad Tema otsijatele ja nähtamatud Tema suhtes ükskõiksetele. Neile, kes
tahavad näha, annab Ta ohtralt valgust; neile, kes ei taha näha annab Ta
ohtralt pimedust ...”
Millist elu me siin
ilmas tahame? Kas head äraolemist või tähendusrikast teekonda? Enamik tänapäeva
väärtushinnanguid, tegelikult kõik, suunavad meid otsima esimest. Head elu.
Heaolu aga sõltub ju väga paljus rahast. Pühakirjas öeldakse: Jah,
kõige kurja juur on rahaarmastus, sest raha ihaldades on mõnedki eksinud ära
usust ja on ise endale valmistanud palju valu. (1 Tm 6:10). Hea elu on hea,
aga kui see muudab inimese enesest sõltuvaks, et inimene ei näegi enam midagi
muud, kui vaid kuidas muuta oma elu veelgi paremaks selles ilmas, on see kõik
viimaks õõnes nagu ilus kirju pall lapse käes. Keset kõige suuremat heaolu pole
keegi meist kaitstud surma eest. Ja kui see surm siis tuleb, kui veel täna
öösel nõutakse sinult su hing, mis kasu on uutest ja mahukamatest aitadest,
kõigest sellest heaolust. Milliste mõtetega astud Jumala
ette?
“Vaata,
mul on vinge nutitelefon! Ja auto ja maja ja kuidas sulle meeldib mu
tänane riietus? Vaata mina või mu laps on olnud edukas.” Selliste saavutustega Jumala ette ei lähe.
See
ei tähenda et kõik materiaalne oleks halb. Seda
mitte. Jumal tahab, et me tunneksime elust rõõmu, kuid seda mitte ilma
Jumala-suhteta. Tänades iga hetk kõige eest, mis meil on, jagades endale antut ligimesega, omades
ja olles ometi vaba, mitte mammona ori.
Oo kui kergelt vahetab enamik meist õnnistuse uute aitade ehitamise
vastu!
Tänases tähendamissõnas ütleb rikas mees 7 korda paari
lause jooksul: mina, minul, minu oma. Varandust tal on, aga silmi teiste
inimeste jaoks ei ole, Jumala jaoks ammugi mitte. Kas sama mina-kesksed pole
kõik inimesed, kes oma nädalas leiduvast 168-st tunnist ei leia ainsatki, mil
Jumalaga koos olla. Seda eluhoiakut iseloomustab hästi ka rikka mehe monoloog.
Tal ei olegi (nii olulises küsimuses) kellegi teisega rääkida kui iseendaga:
”Ma ütlen oma hingele: Hing, sul on tagavaraks palju vara mitmeks aastaks,
puhka, söö, joo ja ole rõõmus!”
Jumal
nimetas seda meest arutuks. Kreeka keeles tähendab afron, kedagi, kes ei tea
kõiki asjaolusid, kes on kaotanud reaalsustaju, kes ei mõista tegelikkust.
Selline arutu on jätnud tähelepanuta tõsiasja, et varandus on ajutine ja Jumala
kohtuotsused igavesed.
Sigmund Freudil oli
üks lugu, mida ta armastas sageli rääkida: üks meremees elas üle laevahuku
lõunamere saarte läheduses. Lained uhusid ta ühele saarele, kus teda võtsid
vastu pärismaalased. Nende sõdurid kandsid ta külla ja panid ta istuma uhkele
troonile. Vähehaaval taipas meremees, et pärismaalaste veider tava oli teinud ta nende kuningaks. Üheks aastaks. Meremehele see uus roll meeldis seni, kuni ta hakkas
mõtlema mis on saanud kõigist eelmistest kuningatest. Varsti sai ta teada, et kui aasta sai täis, veeti
kuningad ühele üksikule saarele, kus nad surid aegamisi nälga. Meremees ei
tahtnud endale sellist lõppu, aga ta oli aasta kuningas, teda ootas sama
saatus. Ta otsustas tegutseda kuni saab, pani oma puusepad paate valmistama,
talupojad pani aga istutama saarele erinevaid viljapuid ja aedvilju, ülejäänud
pani ta ehitama hooneid. Kui ta valitsusaeg sai läbi, mõisteti
temagi nagu kõik ta eelkäijad saarele asumisele, aga mitte viljatule saarele,
vaid küllusesaarele.
Meiegi oleme
määratud ajaks kuningad, kelle käes on otsused tulevaseks ajaks. Olgem
tänulikud ja rõõmsad oma valitsusajal, kuid ärgem olgem arutud. See aeg siin on üürike ettevalmistusaeg. See, kes on rikas Jumalas, investeerib määratud ajal igavesse ellu, mitte ei torma ummisjalu või naudiskledes läbi elu.
No comments:
Post a Comment