Lk 18:31-43
Võib-olla oli too
pime mees mõelnud terve elu, miks on saatus tema vastu nii karm. Miks Jumal on
jätnud ta ilma nägemisest? Samal ajal kui teised inimesed ümberringi näevad ja
elavad ja rõõmustavad, peab tema kerjama tee ääres võimetuna enda jaoks midagi
enamat tegema. Samas võib-olla, et ta enam ammu ei juurelnud nende küsimuste üle, oli leppinud oma
olukorraga ja elas ühe päeva korraga.
Ühel tema
tavapäraselt pimedal päeval tuli mööda teed, mille ääres ta tavatses istuda,
ootamatu valguskiir. Ta kuulis rahvahulka möödumas ja küsis mis see võiks olla.
Ta ju ei näinud, aga küllap kandus temani killuke rõõmu või lootust läbi
paljude sandaalide sahina ja häälte sumina.
Ehk oli pime
aastaid istunud samas paigas, sama Jeerikosse viiva tee ääres. Paljudel
kerjustel on oma harjumuspärased kohad kerjamiseks, nagu meil on
harjumuspärased kohad olgu kodus söögilaua taga või kirikupingis istumiseks. Kus kerjuseid palju, seal võivad
neil omavahel olla paika pandud kindlad piirid, et keegi teine nende kohta ei
võtaks.
Vahel võib
inimene murduda suure kurbuse ja lootusetuse all, olla nagu kokkukägardatud ja
prügikorvi heidetud luuletus, mille meeleheitel poeet on ebaõnnestunuks
tunnistanud. Aga kui sellisest inimesest tõuseb taas lootus, on see tugevam ja
küpsem kui tavapärasest situatsioonist tulnul nö. valgel paberilehel.
Pimedale öeldi,
et Jeesus Naatsaretlane läheb mööda. Hea, et oli neid, kes seda talle teada
andsid, sest muidu olekski Issand temast möödunud nii, nagu ta on möödunud
paljudest, kes on olnud rohkem pimedad kui Jeeriko kerjus. Või kellel pole
olnud samavõrd palju julgust.
”Julgeda -
tähendab kaotada mõneks ajaks jalgealune. Mitte julgeda - tähendab kaotada elu.” Nii on öelnud Søren Kierkegaard.
«Jeesus, Taaveti
Poeg, halasta minu peale!» hüüab pime mees. Ta ei taha et Jeesus läheks temast
mööda. Ei, seda ei taha tema mitte.
«Taaveti Poeg,
halasta minu peale!» Ta lausa karjus, kuigi ümbritsevad inimesed püüdsid teda
sundida vait jääma. Meie
jumalateenistusel kõlab see sama palve
liturgilise palvehüüuna nii patutunnistuse juures kui enne armulauda, kui
laulame Kristus, Jumala Tall.
Jeesus peatus. Ta
ei läinud edasi, vaid ootas kuni pime tuli ta juurde. Alles Jeesuse küsimise
peale teeb pime mees talle teatavaks oma soovi. Halastust vajas ta ennekõike ja
siis alles kõike muud.
Jeesus ei jäta
abipalujat häbisse ega hätta. Pimedale ütles ta: «Näe jälle! Sinu usk on su
päästnud!» Selle sõna ja oma usu peale
sai pime otsekohe nägijaks.
Ja võib-olla just nüüd ta
saigi vastuse küsimusele, mida ta
ei olnud tihanud küsida. Miks-küsimusele. Tema pimeduse, kannatuse ja valu läbi tahtis
Jumal teda puudutada. Kas ta oleks olnud muidu sellel teel, mida mööda Jeesus
kõndis? Kas tal oleks olnud muidu julgust teda peatada, kõnetada. Just pimeduse
läbi andis Jumal talle võimaluse saada osa valgusest. Paljude jaoks, kes
näevad, jääb Jeesus tähelepanuta ja igavese elu valgusel lastaksegi endast
mööda minna nagu päevavalgusel.
Algaval nädala
kolmapäeval, tuhkapäeval, algab paastuaeg. Tänases evangeeliumis kuulutas
Jeesus ette oma surma ja ülestõusmist. Ta rääkis sellest oma 12.-le jüngrile. Aga
nemad ei mõistnud sellest midagi ja see sõna oli nende eest peidetud ja nad ei
taibanud öeldu mõtet.
Sellele järgneb
pimeda tervendamise lugu. Nende lugude järgnevus lubab tõmmata seoseid. Kes tunneb
Kristuse surmas ja ülestõusmises ära oma
elu lunastuse, see on nägija.
Ma arvan, et
Jeesus möödub meist mitte kord elus, vaid iga päev. Paastuajal ehk veel
lähedamalt kui muul ajal. Küsimus on: kas ta läheb meist mööda nagu võõrast või
peatub me juures. Kas me vahel leiab aset mingi vestlus? Küsimus ei ole ainult
palvetamises. Kas need kohtumised muudavad
või mõjutavad meid? Olen näinud inimesi, kelle armastustegudes on Kristus kohal
rohkem kui mõne teise vastavasisulistes väidetes.
Pime, kelle
Jeesus oli nägijaks teinud läks temaga kaasa Jumalat ülistades.
Jeesusele
vahetult järgneda saab vaid oma mina salates. Meie ees kõnnivad igapäevaselt kaks
kuju: minu ego ja Kristus. Meil tuleb alatasa
valida kumma järel me läheme. Oma minale, oma soovidele, kujutelmadele, ihadele
järgnemine on esmapilgul lihtsam, ga see on tupiktee. Varem või hiljem see
lõpeb kuhugi viimata.
Kristuse
järgimiseks tuleb võtta oma rist. Minna koos oma valu ja vaeva, oma tühisuse ja
suutmatusega ning ennekõike oma usaldusega. Ja armastusega. Kristus usaldas end Isa kätte. Tee,
mis viib Kristuse jälgedes, ulatub kaugemale kui meie ulatume nägema. Sealt
hoovab meile vastu rõõm, mis aitab kanda ka risti.
No comments:
Post a Comment