1Kr 3:7-15
J
„Nõnda siis ei ole midagi see, kes istutab, ega see,
kes kastab, vaid Jumal, kes kasvatab.Istutaja ja kastja teevad sama tööd, aga
kumbki saab oma palga vastavalt oma vaevanägemisele.Sest Jumala kaastöölised
oleme meie; Jumala põllumaa, Jumala hoone olete teie.Mulle antud Jumala armu
järgi olen ma kui tark hooneehitaja rajanud aluse, aga teine ehitab sellele.Igaüks
vaadaku siis, kuidas ta ehitab!Jah, teist alust ei saa keegi rajada selle
kõrvale, mis on juba olemas-see on Jeesus Kristus.Kas keegi ehitab sellele
alusele hoone kullast, hõbedast, kalliskividest, puudest, heintest või
õlgedest-kord saab see igaühe töö avalikuks.Issanda päev teeb selle teatavaks,
sest see ilmub tules, ja tuli katsub läbi igaühe töö, missugune see on.Kui
kellegi töö, mis ta on ehitanud, jääb püsima, siis ta saab palga.Kui kellegi
töö põleb ära, siis ta saab kahju, aga ta ise päästetakse otsekui läbi tule.“
Korintose
koguduses olid tekkinud lõhed, esines omavahelist kadedust ja riidu. Paulus
peab silmas enam kiriklikke kui isiklikke riidusid. Ometi ei peaks kristlased
elama riius, vaid Vaimu juhtimisel, kes loob armastust ja
üksmeelt.Kirikupoliitilisi tülisid nähakse meiegi keskel hea kristliku tegevuse
juurde kuuluvana, tajumata seda, et just need on märgiks Jumala Vaimu
kõrvalejäämisest ja inimese iseka loomuse ülemvõimust.Koguduse seesmisi
vastuolusid jälgides, võttis Paulus vaatluse alla koguduse töötegijate ülesanded ja tähenduse. Koguduse
liikmed, kes mõistsid hukka mõne teise rühma liikmeid ja olid kindlad oma
vaimulikkuses, olid vaid lihtsalt inimesed.Lihalikud-nagu
ütleb Paulus. Töötegijad on vaid teenijad, mitte isandad.Tõeline isand on
Kristus, koguduse töötegijad aga Tema tööriistad.Töötegijate ülesanded erinevad
aga üksteisest selle poolest, millise töö on Kristus ise kellelegi andnud.
Paulus selgitab asja näite varal:“Mis on
siis Apollos?Mis on Paulus?Teenrid, kelle kaudu te olete saanud usklikuks,
nõnda nagu Issand igaühele on andnud.Mina istutasin, Apollos kastis, kuid Jumal
laskis kasvada.“
Apostel Paulus
on Jumala kaastööline nii Jumala põldu harimas kui hoonet ehitamas.Hoone pilti
on sel kohal tõenäoliselt juba seepärast kasutatud, et selles on selgem ja
nähtavam inimese kui ehitaja osa ning seetõttu ka kaastöötajate vead ja suutmatus kaalukamad.Põllu puhul sõltub palju
rohkem ilmastikust-vihmast või põuast.
Paulus on Jumala armu järgi kui tark hooneehitaja
rajanud aluse, aga teised on ehitajad ( ning igaüks vaadaku, kuidas ta ehitab).Samas
lisab Paulus, et alus või vundament on Jeesuses Kristuses juba
enne olemas.Selline näiv vastuolu selle vahel, mida Jumal teeb ja mida inimene
teeb, on peidus sõnaühendis „Jumala
kaastööline“.Küsimus ei ole Pauluse isiklikest võimetest, vaid temale osaks
saanud Jumala armust.Pauluse tähendust ehitustöö juhina ja kavandajana kujutab
see, et tema on tohtinud panna vundamendi, millele siis teised võivad
ehitada.Koguduse teiste töötegijate, nagu Korintose koguduse õpetajana
tegutsenud Apollose ülesanded on ära määratud Pauluse põhjapanevast tööst. Igas
koguduses on asju, mis sõltuvad koguduse liikmete ustavusest, aktiivsusest ja
pühendumisest.Oluline on iga väiksemgi töölõik.Kõik saab alguse
pisiasjadest.
Sellele
ainsale alusele võib ehitada hoone vägagi erinevast materjalist.Materjali valik
on arhitekti asi.Siin loetletud materjalid on omajagu ebatavalised.Kuld ja hõbe
sulavad kuumuse käes.Puit ning saviga segatud õled on aga tavalised ja väga
kasulikud ehitusmaterjalid.Paulus on piltlikult vastandanud
üliväärtuslikud materjalid täiesti
argistele.Proovile pannakse aga kõik.Issanda päeva kujutatakse tulena, mis
katsub läbi kõik inimeste saavutused.“...kord
saab igaühe töö avalikuks.Issanda päev teeb selle teatavaks, sest see ilmub
tules, ja tuli katsub läbi igaühe töö, missugune see on.Kui kellegi töö, mis ta
on ehitanud, jääb püsima, siis ta saab palga.“ Ometi on lohutus sellelegi,
kelle töö põleb ära-ta päästetakse otsekui
läbi tule.
Arutelu on
põhjustanud just see Pauluse väide, et see ehitaja, kelle ehitus põleb ja kes
palga asemel kannatab kahju, ise siiski pääseb.Seda raskelt mõistetavat
kirjakohta tuleb lahendada Paulusele nii tähtsa õigeksmõistmisõpetuse alusel. Jumal ei vaata inimest õigeks mõistes
tegusid, saavutusi, vaid üksnes usku Kristusesse.
Ehituse puhul on
vundament väga tähtis.Enamasti asub see maa sees ja pole eriti nähtav.Me
märkame ikka seda maapealset osa.Vundamendi olulisust on rõhutanud ka Jeesus
oma mõistujutus liivale ja kaljule ehitatud hoonest.Seal ei ole proovikiviks
mitte tuli, vaid vesi.Mõlemal puhul pannakse ehituse kvaliteet proovile.“Katsumisetunnid teevad juba siin maa peal
avalikuks, kas on tegemist välise vaabaga või ehtsa materjaliga.Kui tegemist on
õhukese pealiskihiga, tuleb selle all olev üsna varsti nähtavale.Sulatamispott
on hõbedale ja ahi kullale, aga Issand katsub südamed läbi.Puhtaile saab ka
puhastajaks maapealne tulekuumus, millega neid läbi katsutakse, neile, keda usu
kaudu Jumala väes hoitakse pääsemiseks:“Just seepärast te hõiskate, ehkki
praegu-kui läheb vaja-pisut kurvastate mitmesugustes kiusatustes, et teie usk
läbikatsutuna leitaks hulga hinnalisem kuluvast kullast, mida küll tulega
katsutakse, ja oleks teile kiituseks, kirkuseks ja auks Jeesuse Kristuse
ilmumisel.““(T.Paul)
Homme on
vabariigi aastapäev.Eesti Vabariigi vundament rajati Tartu rahuga.Kuidas oleme
meie seda pealisehitust teinud?Oleme Tartu rahulepinguga saavutatud
territooriumist ühe osa kaotanud.Kas 18.veebr.2014.a.Moskvas piirilepingule
allakirjutamine tegi mõra meie riigi alusmüüri, seda näitab aeg.“Igaüks vaadaku siis, kuidas ta ehitab!“
No comments:
Post a Comment