Fl 3:10-14
Ma püüan ära tunda teda ja tema ülestõusmise väge ja tema kannatuste osadust, saades tema surma sarnaseks, et ma kuidagi jõuaksin ülestõusmisele surnuist. Mitte et ma selle oleksin saanud või oleksin juba täiuslik, aga ma püüan kätte saada seda, mille pärast Kristus Jeesus on minu kätte saanud. Vennad, ma ei arva endast, et ma selle olen kätte saanud, ühte aga ma ütlen: Ma unustan kõik, mis on taga, ja sirutun eesoleva poole, ma püüdlen sihtmärgi poole, Jumala üleva kutsumise võiduhinna poole Kristuses Jeesuses.
Me pole veel päral
Inimene on olend, kes seab endale
eesmärke. Juba lapsepõlves küsivad meilt täiskasvanud: „Kelleks sa tahad,
saada, kui sa suureks saad?“ Enamasti on lastel ka olemas mõni kujutlus
sellest, kelleks nad täiskasvanuna saada tahavad, aga enamasti muutuvad need
kujutlused kiiresti. Minu tütar on praegu seitsmene ja käib lasteaias. Kui ma mõtlen, kelleks kõigeks ta on juba oma
elu jooksul saada tahtnud, tuleb nimekiri ametitest päris aukartustäratav –
lastearst, loomaarst, tantsija, laulja, dedektiiv, arheoloog...Küllap neid
ameteid tuleb tal veel. Laste puhul tundub see olevat üldine, aga inimesed on
erinevad ja nii ei tea mõni kuni keskkooli või koguni ülikooli lõpetamiseni,
kelleks ta saada tahab, teisel võib olla aga juba põhikoolis siht selge ja pole
sugugi võimatu, et ta pärast kooli ja ülikooli lõpetamist selle sihi ka
saavutab. Aga õige elukutse leidmine on vaid üks eesmärk inimese elus. On veel
teisigi eesmärke, nagu näiteks elukaaslase leidmine. Sellega on mõnes mõttes
sarnane lugu, nagu ameti valmisega. Mu tütre lasteaias räägivad lapsed juba
mitu aastat sellest, milline poiss on millisesse türdukusse armunud või
vastupidi ja kes kellega abiellub. Tegelikkuses võib elukaaslase leidmine
osutuda märksa keerulisem ja palju on inimesi, kellel see ei õnnestugi.
Kuid inimese eesmärgid ei piirdu vaid
töö ja abieluga. Mingil hetkel hakkab suur osa meist endalt küsima, miks me
üldse siin maailmas oleme. Mida me tahame oma elus korda saata ja mis on meie
elu kui terviku mõte ja eesmärk. Banaalne vastus sellele küsimusele on, et elu
mõte on elu ise (sageli öeldakse nii), aga kõiki see seisukoht ei rahulda ja
need, keda see ei rahulda, otsivad edasi. Osad ehk jäävadki otsima, osad aga
jõuavad varem või hiljem seisukohale, et elu mõte ei peitu elus endas, vaid on
(kui kasutada ruumilist võrdpilti) kusagil sellest väljaspool ja on suurem kui
elu ise. Filosoofid ja teoloogid ütlevad selle kohta, et inimesele on
loomuomane suutmatus leppida oma ajalikkusega ja tung millegi endast oluliselt
suurema, lõpmatu ja igavese järele. Me kirikus nimetame seda igavest Jumalaks
ja kui Piibli loomisloos öeldakse, et Jumal lõi inimese oma näo järele, enda
sarnaseks, siis on juba vanad kirikuisad mõistnud seda nii, et inimene on
loodud elama suhtes Jumalaga ja tema jumalanäolisus peitubki pidevas Jumala
otsimises – isegi siis, kui inimesed seda ise ei endale teadvusta või kui nad
seda eitavad.
Meie ajalikud eesmärgid ei ole vastuolus
elu peamiss eesmärgiga, milleks on ühendus Jumalaga. Vastupidi – seda eesmärki
ei pea me taotlema vaid pühapäeviti jumalateenistusel olles, vaid ka argipäevas
– keset meie igapäevaseid ülesandeid, kohustusi ja eesmärke. Jumal, kes on
püha, on meiega keset meie argipäeva ja seepärast võib küsida, kas me ikka saame
tõmmata ranget piiri, argise ehk
tavalise ja püha ehk erilise vahele, nagu seda sageli tehakse. Nii on ikka
tehtud ja tehakse praegugi, kuid meie usuisa Luther ütleb, et selles asjas on
kirik palju eksinud. Tema meelest ei ole õige see, kui me võtame mõned
eluvaldkonnad ja ütleme, et need on pühad ja vaimulikud, teised aga, et need on
maised ja ilmalikud. Enamgi veel, Luther on öelnud, et paljud asjad, mis on
olnud kiriku meelest madalad ja ilmalikud, nagu näiteks meie igapäevane töö, on
tegelikult just need asjad, mille kaudu me saame teoks teha oma jumalanäolisust
ja seega on nad pühad ja vaimulikud. Aga ka vastupidi – paljud asjad, mida
kirikus on peetud eriliselt pühaks ja vaimulikuks, nagu erinevad
askeesiharjutused, ei ole aga tegelikult pühad, sest Jumal pole neid inimeselt
tahtnud ja nad ei too ka inimest kuidagi Jumalale lähemale, kuigi inimesed ise
nii arvavad. Lutheri mõte on, et inimene ei pea selleks, et olla ühenduses
Jumalaga, oma igapäevasest tegelikkusest pagema, sest just selles tegelikkuses
ta kohtub ja ongi koos Jumalaga.
Aga see koos Jumalaga olemine või nagu
me ütleme, kristlaseks-olemine, ei ole nii, et inimene on sellega oma eesmärgi
saavutanud ja kuhugi polegi enam pürgida. Piibel kirjeldab kristlase elu sageli
selliste piltide ja mõistete kaudu, mis viitavad liikumisele ja muutumisele.
Neist kõige tuntum on teel olemine. Apostlite tegude raamatus on see nii
oluline, et ristiusu kohta kasutatakse koguni mõistet „(see) tee“: kristlased
on need, kes „käivad (seda) teed“, „kes on (sellel) teel“ . Kristlaseks olemine
on seega teekond, pidev edasi liikumine ja just nii näeb asja ka apostel
Paulus, kes ütleb: „Ma püüan taibata Teda ja Tema ülestõusmise väge ja Ta
kannatuste osadust. Ei mitte, et ma selle oleksin saanud või oleksin juba
täiuslik, aga ma taotlen, et ehk saan selle kätte. Vennad, ma ei arva endast,
et ma selle kätte olen saanud....“
Paulus, kes on vaieldamatult üks suurim
apostlitest ja ilmselt üks silmapaistvamaid kristlasi kogu kiriku ajaloo
vältel, on veendunud, et kuigi ta on Kristuse oma (kes tema on, nagu ta ütleb,
tea „ kätte saanud“), ei ole ta ise ometi veel täiuslik – ta on alles teel oma
eesmärgi poole. Kui juba Pauluse sugusel mehel oli veel ka pärast kristlaseks
ja apostliks saamist kuhugi pürgida, siis küllap on seda meilgi. Usk ei ole
midagi staatilist. Me kõik teame, et lapse ja täiskasvanu usk ei ole päris üks
ja sama. Ka noore ja küpses eas inimese usk erinevad. Kui mõtlen näiteks oma
usu peale kuueteist aastaselt, hakkab mul kohati väga veider tunne. Aga nii
peabki olema. Usk on pidev kasvamine, pidev liikumine ja teelolek meie eesmärgi
poole, mis asub teisel pool nähtava maailma piire. Ja kui nüüd lõpuks küsida,
mis on siis meie tänase teksti evangeelium, rõõmusõnum, siis küllap see, et me
ei pea jääma oma poolikusse, me ei pea leppima olemasolevaga, vaid võime
vaadata ja küsida sellest kaugemale. Rõõmusõnum on see, et meil on võimalik
kasvada, võimalik pürgida eesmärgi poole, mis on suurem kui meie ja meie
piiratud maine elu, sest elu, mille Jumal meile on andnud, ulatub kaugemale
ajast ja kaduvusest. Aamen.
No comments:
Post a Comment