Jutlus 25.05. AD 2014
Rm 8:24-28
Sest me oleme päästetud lootuses. Ent juba nähtava
lootmine ei ole lootus: kes siis loodab seda, mida ta näeb? Kui me aga loodame
seda, mida me ei näe, siis me ootame seda kannatlikult. Samuti tuleb ka Vaim appi meie nõtrusele: me
ju ei tea, kuidas palvetada, nõnda nagu peab, kuid Vaim ise palub meie eest
sõnatute ägamistega. Aga südameteuurija teab, mida Vaim taotleb, sest Jumala
tahtmise järgi palub ta pühade eest. Ent me teame, et neile, kes Jumalat
armastavad, laseb Jumal kõik tulla heaks - neile, kes on tema kavatsuse
kohaselt kutsutud.
Me
elame ajal, mis jääb valu ja kirkuse vahele.
See on elu siin maailmas, kus keegi meist ei ole kaitstud kannatuste eest. Ent
Jumal on meid päästnud lootusetusest. Jumalaga koos ei ole lootusetuid
olukordi. Kui vahel ongi nii raske, et tundub, et palvetadagi ei jaksa, siis tuleb Vaim appi meie nõtrusele: me ju ei
tea, kuidas palvetada, nõnda nagu peab, kuid Vaim ise palub meie eest sõnatute
ägamistega.Vahel piisab sellest, kui jääd Issanda ees vaikseks ja lased Tal
kõnetada ennast oma südames.
Küsimus on selles
kuidas me positsioneerime ennast Jumala ees. Oluline ei ole mitte mis olukorda
Jumal meid asetab, vaid kas oleme neis olukordades koos Jumalaga või ilma.
Kui vahel ka oleme käesolevas
hetkes üdini rahulolevad ja õnnelikud, siis hõisakem ja olgem tänulikud, kuid
ärgem unustagem, et kõik siin ilmas on kaduv ja mööduv. Samas ei pea see kaduvusele
mõtlemine meid kurvaks tegema, ei käsolev hetk ona täidetud käesoleva rõõmuga
ja praeguseks on see piisav. Kui kohal olla ja kõik antu kinni püüda. Kuid kõik
see kaduv kahvatub viimselt kadumatu kõrval ja maine kahvatub taevase kõrval,
kõik siinsed raskused tulevase kirkuse kõrval. Me ootame
kesk kaduvust saabuvat jumalariiki pikisilmi ja kannatlikult samal
ajal. Nii rõõmu kui valu tundes.
Paulus võrdleb
(salmis 22) meie olukorda sünnitusvaludes naise olukorraga: Me ju teame, et kogu loodu ägab üheskoos
sünnitusvaludes tänini. Sünnitusvaludega on nii, et kui need on käes, siis
on nad kõikehõlmavad ja piinarikkad, aga kui laps on sündinud, on sünnitusvalud
samahästi kui ununenud. Need ei ole enam märkimisväärsed uue elu kõrval. Nii
ununevad ka kõik siinsed kannatused tulevases kirkuses.
Juba nähtava lootmine ei ole lootus. Kõige õnnelikum hetk või olla üsna lootusetu. Nagu ka
kõige õnnetum hetk võib osutuda üllatavalt lootusrikkaks. Me elame praegu usus,
mitte nägemises. Meil tuleb leppida asjaoluga, et seda, mis ootab meid ees, ei
suuda me ette kujutadagi. Kõik inimeste kujutluspildid taevasest kirkusest on
vaid peegeldused ja kahvatud varjud. Sest
otsekui taevad on maast kõrgemal, nõnda on minu teed kõrgemad kui teie teed, ja
minu mõtted kõrgemad kui teie mõtted (Js 55:9).
Siiski jääb meile
kindel lootus ja kujutluspildid.
Paulus ütleb: Sest
minu arvates ei vääri nüüdse ajastu kannatused mainimist tulevase kirkuse
kõrval, mida meile ilmutatakse. Sest loodu ootab pikisilmi Jumala laste
ilmsikssaamist (Rm 8:18).
Kas olete midagi pikisilmi oodanud? Millegi tõeliselt hea
ja ilusa ootus aitab kanda kõikide raskete päevade koormat. Ja parem on, kui sa
täpset aega ei tea, millal su lootus täitub, sest siis hakkad sa tunde või
päevi liiga täpselt lugema ja jätad käesoleva hetke unarusse. Ent käesolev hetk
on vajalik sissejuhatusena tulevastele hetkedele. Kui sa ei tea, millal su
lootus täitub, olles küll kindel, et varem või hiljem see juhtub, püüad sa
valmis olla iga päev ja samas oled tänulik ka iga päeva eest, is veel
ettevalmistuseks on antud. Ja midagi selle lootuse sisust kandub mingil
kummalisel moel juba tänasesse päeva. Kuigi eesmärk või unistus on kaugel, osa
sellest on juba siin ja praegu.
Üks vana vaimulik rääkis, et kord helises ta telefon
hilisel õhtutunnil. Helistajaks oli ta lapselaps, kes nuttis telefoni otsas. Ta
oli üksi kiirabi autoga teel haigla poole. Midagi oli juhtunud, ema ja isa olid
ära, vanaisa oli kaugel. Too vaimulik ei saanud midagi teha. Ta lapselaps oli
hädas. Ta vajas abi. Ja tema oli lootusetult kaugel. Vanaisa tegi mis ta võis –
ta palvetas. Ta tundis, et oli seeläbi lapselapse juures. Olles kaugel, oli ta
ometi seal. Ja ka Jumal oli seal. Kõik läks hästi ja laps paranes.
Palvesillad
kulgevad üle kuitahes raskete, kärestikuluste ja käänuliste murejõgede, üle
koskede ja üle rahatu vee. Palvesild hoiab avatuna meie ühenduse Jumalaga ning
selle lootusega, mis ta on meile andnud. Palvesillad ühendavad meid me
armsatega ka siis kui füüsiliselt oleme üksteisest kaugel.
Kuidas siis õigesti
palvetada? Mahatma Gandhi on öelnud, et parem on olla oma südames palves
sõnatult Jumala ees kui sõnadega, kuid ilma, et süda oleks kaasas.
Palve ongi
ennekõike südame hoiak, enese asetamine Jumala ette.
Keegi on öelnud: palvetamisega me ei muuda Jumala
meelt, nõnda, et Jumal teeks nüüd midagi, mida ta teha ei tahtnud, vaid Jumal
muudab palvetaja meelt, nõnda et palvetaja hakkab mõtlema, tahtma ja toimima
koos Jumalaga. Seepärast ei ole palvetamine kunagi meie monoloog Jumala ees,
milles loetleme Temale kõik oma mured, probleemid, tänu- ja palvesoovid ning Tema kuulab ja võtab arvesse,
vaid palvetamine on kahekõne Jumalaga, milles meie pöördume Tema poole ja Tema
meie poole muutes palvetaja meelt kui vaja, lastes meil mõista oma tahtmist.
Palve liidab, viib meid sügavamasse osadusse Jumalaga.
Viimaks jääbki apostli tõdemus: me
teame, et neile, kes Jumalat armastavad, laseb Jumal kõik tulla heaks. Kõik. Valu ja rõõm. Üksindus ja armastus. Kannatused ja
kirkushetked.
No comments:
Post a Comment