Jh 12:12-24
Lõpetasin eile ühe järjekordse Ain Kalmuse romaani lugemise. Sedapuhku
kandis see pealkirja ”Juudas”. Romaan algab palmipuudepühale järgneval hommikul
ja lõpeb Vaiksel Laupäeval. Nagu raamatu autor ise eessõnas rõhutab pole tegu
eksegeetilise teosega, vaid fantaasiaviljaga, kuid siiski heidab Kalmus
huvitava pilgu Suure nädala sündmustele.
Messia-ootus on haripunktis. Iisraeli üle valitsevad ümberlõikamatud, inimeste pärisosad on läinud üksikute rikaste valdustesse ja
tempel oma ohvriteenistusega meenutab pigem tapamaja, kus tallede veri kärbseid
ligi meelitab selmet Issandale kiitust tuua.
Oodatakse kedagi, kes koondaks pinges jumalarahva oma juhtimise alla. Vaenlane
on küll võimas, aga kindlasti sekkuks Jumal ise ja saadaks taevalikud abiväed,
kui messias vaid end avaldaks ja Iisraeli vabastamise etteotsa asuks.
Rahvahulgad tulvavad paasapühadeks Jeruusalemma, teiste hulgas ka Jeesus
oma kaheteistkümne jüngriga.
Me oleme harjunud mõtlema, et palmipuudepühal hüüdis hoosiannat kogu Jeesust nägev Jeruusalemm, ent Kalmuse järgi on see massidega võrreldes pigem väheldane Jeesuse toetajate ring. Nende vaimustust saadab ülejäänute ükskõiksus või põlgus. Eesli seljas ratsutav Issand ei tundu kuigi paljutõotav.
Me oleme harjunud mõtlema, et palmipuudepühal hüüdis hoosiannat kogu Jeesust nägev Jeruusalemm, ent Kalmuse järgi on see massidega võrreldes pigem väheldane Jeesuse toetajate ring. Nende vaimustust saadab ülejäänute ükskõiksus või põlgus. Eesli seljas ratsutav Issand ei tundu kuigi paljutõotav.
Luuka evangeeliumi kohaselt Jeesus nutab Jeruusalemma saabudes linna pärast:
”Kui ka sina sel päeval ära tunneksid,
mis sinu rahuks on vaja! Ent nüüd on see sinu silmade eest peidus.” Juudase traagika seisneb Kalmuse järgi selles, et ta ei suuda mõista, et Jeesuse
kuningriik pole sellest maailmast. Juudas pole halb, ta tahab Iisraelile
parimat, oma riiki, oma kuningat. Ta ootab välist vabadust, aga ei suuda vastu
võtta seesmist vabastust, uskuda lunastust. Ta lihtsalt ei suuda uskuda.
Juudas, Jeruusalemm ... kõik need, kes ei tundnud tookord ega tunne ka nüüd
ära, mida on nende rahuks vaja ...
Kalmust tsiteerides: ”Ja kui raske, kui otsatult raske oli siiski lunastuse
tee. Kui raske oli neid lunastada, kes ei teadnudki, et nad olid vangid ja
orjad.”
Palmipuudepüha on sümbol Kristuse tulekust inimese ellu. Mõni tervitab ta
tulekut hõiskamisega, ent kui vaimustus läheb üle, siis ununeb ka Jeesuse tulek.
Mõni laseb tal tulla ja minna leidmata oma elul sellega vähimatki pistmist
olevat. Paljud ei märka ta tuleku, sest neil on endaga liiga palju tegemist. Vaid vähesed mõistavad, et sinu oma südame värav on Jeruusalemma värav.
Sinu lunastaja on tulemas su juurde, et kinkida sulle rahu. Iga päev.
Variserid ütlesid pilkavalt: «Eks te näe, et te ei saavuta midagi! Vaata,
kogu maailm jookseb tema järele!» Ehk pidasid nad silmas seda, et Jeesusest ei
vaimustunud ainult juudid vaid ka ümberlõikamatud, aga nende arvates pidi
messias vabaduse tooma vaid valitud rahvale.
Nüüd tahavadki mõned kreeklased Jeesust näha. Jeesus
ütleb olevat tulnud tunni, mil Inimese Poeg kirgastataks. Ta peab silmas risti,
mida tema juba oma vaimusilmas näeb sellal kui inimesed ta ümber ikka veel jõulist kuningat ootavad. Kreeklased pidid teda näha saama. Ja mitte
ainult nemad.
Tõesti, tõesti, ma ütlen teile,
kui nisuiva ei lange maasse ega sure, siis see jääb üksi, aga kui see sureb,
siis see kannab palju vilja.
Jumal kasutab ka meie murdumisi selleks, et me paneksime kogu oma lootuse
Tema peale. Kui me tunneme ta ära nendes hetkedes, nendes olukordades. Siin
elus on nii palju küsimusi, komplitseeritud olukordi, raskusi, segadust ja
teadmatust ja teadmiste üleküllust, mis kõik keerleb üha suurema virr-varrina
meie ümber ja haarab meid kaasa selle maailma rahutusse kuni me leiame rahu Temas.
Ei, Ta ei tulnud meid vabastama eluraskustest, tooma meile täiuslikku elu
maa peal ega viima Iisraeli viie rikkama riigi hulka. Ta tuli vabastama inimest
tema enda vanglast, tema enda jõuetusest, tema enda pöörasusest. Ta tuli tooma Jumala rahu, mis on
ülem kui kogu inimeste mõistmine.
No comments:
Post a Comment