Jutlus palmipuudepühal, 13.04.14
Fl 2:5-11
Mõtelge iseenestes sedasama,
mida Kristuses Jeesuses: kes, olles Jumala kuju, ei arvanud osaks olla Jumalaga
võrdne, vaid loobus iseenese olust, võttes orja kuju, saades inimese sarnaseks;
ja ta leiti välimuselt inimesena. Ta alandas iseennast, saades kuulekaks surmani,
pealegi ristisurmani. Seepärast on Jumal tõstnud ta kõrgemaks kõrgest ja
annetanud talle selle nime, mis on üle iga nime, et Jeesuse nimes nõtkuks iga
põlv nii taevas kui maa peal kui maa all, ja et iga keel tunnistaks: Jeesus
Kristus on Issand - Jumala Isa kirkuseks. Aamen.
Meie mõtlemisest sõltub palju. Sealt saab kõik alguse. Mõtetest saavad
alguse me teod (kuigi, eks me vahel tegutse ka mõtlematult) ja me sõnad (kuigi
vahel lipsavad üle huulte sõnad, mis pole väljaütlemiseks mõeldud). Me mõtted
on nagu tuuled, mis panevad liikuma me elu-purjelaeva ja määravad suuna, kuhu
teel oleme.
Apostel paneb meile südamesse: Mõtelge
iseenestes sedasama, mida Kristuses Jeesuses: kes, olles Jumala kuju, ei arvanud
osaks olla Jumalaga võrdne, vaid loobus iseenese olust, võttes orja kuju,
saades inimese sarnaseks.
Teispool suurt
ookeani räägitakse üht lugu, mis leidis aset ühes teatud ülikoolilinnakeses.
Seal oli üks iseäranis boheemlaslik tudeng. Tark, aga vabameelne ja isepäine.
Ta käis terve ülikooliaja ilma kingadeta, paljajalu, kandis lõhkiseid teksaseid
ja pikki juukseid. Just ülikooli ajal sai temast kristlane. Otse ülikooli
kompleksi vastas asus üks konservatiivne kirik. Sealne kogudus soovis küll
tudengite hulgast endale uusi liikmeid kutsuda, kuid ei osanud seda kuidagi
teha.
Ühel päeval
otsustas boheemlaslik tudeng sinna kirikusse minna. Ta hilines
jumalateenistusele, jutlus juba käis kui ta sisenes oma pikkade juuste lehvides
ja paljasjalgsena nagu ta oli. Noormees liikus piki kiriku vahekäiku otsides
vaba istekohta, kuid kirikus oli tol päeval väga palju rahvast. Kõik pingiread
olid täis. Ei paistnud ainsatki vaba kohta. Pastor hoidis jutlust jätkates
noormehe liikumisel silma peal, ka kõigi kirikuliste pilgud kinnistusid
saabujale. Õhus oli tunda pinget. Noormees jõudis kantslile üha lähemale ja
olles veendunud, et tõesti ühtki vaba istet ei ole, istus ta lihtsalt vahekäigu
põrandavaibale maha. Ülikoolis oli selline käitumine igapäevane. Kui
auditoorium oli tihedalt rahvast täis istuti ikka kuhu vähegi sai.
Trepiastmele, aknalauale. Kuid sealses konservatiivses kirikus oli selline
käitmine ennekuulmatu.
Selles kirikus
oli aastakümneid ametis vana ja väärikas kirikumees, kelle ülesandeks oli muuseas
ka korra järgi valvata. Härrasmees kandis laitmatut ülikonda ja ta hõbehallid
juuksed olid hoolega peadligi silutud. Nüüd võttis kirikumees otsutavalt suuna
tudengi poole, kes oli isunud väljapoole pingiridasid. Jutlusele ei suutnud
enam keegi keskenduda, kirikuliste silmad püsisid vana kirikumehe peal. Mis
edasi saab?
See võttis tükk
aega. Vana mees liikus oma kepiga väärikal sammul piki kiriku vahekäiku. Kirik
oli vaikne. Viimaks jõudis kirikumees noore tudengini, kummardus ta kohale,
küsis midagi ja istus siis aegamisi end sättides põrandale noormehe kõrvale.
See heitis talle tänuliku ja vaimusunud pilgu.
Kirikuõpetaja
ütles pärast hetkelist pausi, mis oli sündmuste käigus jutlusesse tekkinud: „Mida
mina täna siit kantslist julustan, unustate te varsti, kuid mida te täna
nägite, ei unusta te kunagi.“
Apostel
ütleb täna Jeesuse kohta: ta loobus iseenese olust, võttes orja kuju, saades
inimese sarnaseks; ja ta leiti välimuselt inimesena. Ta alandas iseennast, saades kuulekaks
surmani, pealegi ristisurmani. Seepärast on Jumal tõstnud ta kõrgemaks kõrgest ja
annetanud talle selle nime, mis on üle iga nime, et Jeesuse nimes nõtkuks iga
põlv nii taevas kui maa peal kui maa all.
Jeesus on tõeline Jumal tõelisest Jumalast nagu me Nikaia
usutunnistuses ütleme. Ometi loobus ta iseenese olust, tuli siia maailma
inimesena inimeste keskele. Alandas end veelgi madalamale minnes mitte selle
maailma rikaste ja kuulsate hulka, vaid ristipuule Kolgatale.
Täpselt nädal aega tagasi pühapäeval oli minul võimalus
osaleda Süüria kiriku jumalateenistusel Petlemmas. Mehed ja naised istusid seal
kirikus rangelt teine teisel pool vahekäiku. Jumalateenistuse algul oli kirikus
suhteliselt vähe rahvast, kuid neid tuli tasapisi kogu aeg juurde, kuni viimaks
oli kirik täis. Altari ees, kus oli eesriie, vaip, mis aeg-ajalt nagu
teatrikardin eest ära tõmmati, seisis ja teenis kaasa terve väehulk mehu,
kõigil liturgilised rõivad üll. Seal kirikus oli väga palju laulu. Rütmilist
meestelaulu, mis haaras kõik osalejad kaasa. Teenistuse üks osa oli rahusoov,
mida kirikulised käte teel ükseteisele edasi andsid. Aga mitte nagu meil,
käepigistusena, vaid üks osapool pani oma käed kokku ja teine oma käed nende
ümber. Pärast puudutati kätega ka oma põski. Need kirikulised võtsid sind
omaks. Justkui sellest veel vähe oleks, juhtus minu ees istuma naine alla
aastase lapsega. Selline elava loomuga, väike tumedate lokkide ja
sõstrasilmadega lapsuke, kes kordamööda liikus ema, tädi ja vanaema käte vahel)
oli alatasa näoga minu, kui tagaistuja poole ja iga kord, kui me silmad
kohtusid, laps naeratas suure suuga. Oli kohe õnnelik. Ja see oli nakkav õnnetunne.
Selles maailmas on väga palju isekust. Jeesuse loobus
iseenese olust. Ta tuli meie juurde ja võttis meie koormad enda õlgadele. Ta
kutsub meidki loobuma oma isekusest, laskuma teise inimese tasandile, olema
ligimesed, kes hoolivad üksteisest.
Neid tasaseid teeradu mööda saab aukuningas tulla meie
juurde, meie ellu ja juhatada meid siit ajalikust elust igavesse.
No comments:
Post a Comment