Õpetaja Kerstin Kase jutlus Kose kirikus 6.04.
Ef 2:12-16 Teie olite tol ajal ilma Kristuseta, kaugel eemal Iisraeli kodakondsuse
õigusest ja võõrad tõotuselepingule, teil ei olnud lootust ega Jumalat siin
maailmas. Nüüd aga Kristuses Jeesuses olete teie, kes te varem olite Jumalast
võõrdunud, saanud lähedaseks Kristuse vere läbi. Sest tema on meie rahu, kes on
mõlemad liitnud üheks ja lõhkunud maha vaheseina - see tähendab vaenu - oma ihu
kaudu, kui ta muutis kehtetuks käskude Seaduse, et luua eneses need kaks
üheksainsaks uueks inimeseks, tehes rahu, ning et lepitada Jumalaga mõlemad
ühesainsas ihus risti kaudu, surmates risti peal vaenu.
Efesose kiri, millest tänase jutluse alustekst pärineb, oli
algupäraselt saadetud kogudusele, mille liikmed olid enne ristimist paganad. Paganaks
nimetati tol ajal igaühte, kes ei olnud sünnipooles juut. Nad ei kuulunud
Jumala äravalitud rahva, Iisraeli rahva hulka. Jumala arm ja ligiolu oli
midagi, millest nad olid välja ja ilma jäetud. Nagu äsja lugesime: Teie olite tol ajal ilma Kristuseta, kaugel
eemal Iisraeli kodakondsuse õigusest ja võõrad tõotuselepingule, teil ei olnud
lootust ega Jumalat siin maailmas. Ikka ja jälle võis tulla ette olukordi,
kus tõusis päevakorrale küsimus pagankristlaste kohta: kas nemad, kes ei kuulu
väljavalitud Iisraeli rahva hulka võivad olla õiged kristlased. Küllap oli
selliseid küsimusi ka Efesose koguduses, miks muidu oli vaja neile kirjutada: Nüüd aga Kristuses Jeesuses olete teie, kes
te varem olite Jumalast võõrdunud, saanud lähedaseks Kristuse vere läbi.
Tänane pühapäev kannab
kirikukalendris nimetust kannatuste pühapäev. Liigume sammhaaval, tundhaaval,
minuthaaval lähemale Vaiksele Nädalale, mida ka kannatusnädalaks kutsutakse.
Oleme kristlastena kutsutud osa saama Kristuse kannatustest, aga ka ülestõusmisest.
Kõik tänasel jumalateenistusel loetud Pühakirja tekstid räägivad meile Jumala
püüdlustest leevendada inimese kannatusi, räägivad sellest, millise kingituse
on Jumal oma Poja kannatuste, surma ja ülestõusmise läbi kogu inimkonnale
tervikuna ja igale ühele isiklikult teinud. Kuigi inimese maises elus võib ette
tulla kõikvõimalikke keerulisi, pea kirjeldamatuid kannatusi põhjustavaid
olukordi, on meie lootus selles, et Jumal on nendes kannatustes meiega, võime
küll olla inimestest hüljatud, ent mitte kunagi Jumalast. Js raamatust
kuulsime: Ma olen olnud
kättesaadav neile, kes mind ei ole nõudnud; ma olen olnud leitav neile, kes
mind ei ole otsinud; ma olen öelnud rahvale, kes mu nime ei ole appi hüüdnud
... ja evangeeliumist Luuka järgi kuulsime Jeesuse kurbusega rüütatud sõnu: Kui palju kordi olen ma tahtnud koguda su lapsi, otsekui
kana kogub oma poegi tiibade alla, aga teie ei ole tahtnud .... Jumal on oma
Poja kaudu inimeseks saanud, ent inimesel jääb tihti veidike puudu, et Teda
usaldada ja Temal end kanda lasta.
Tänases jutluse tekstis öeldakse "Kristus on meie rahu." Efesose
kirjas mõeldakse rahu juutide
ja paganate vahel, võime öelda,
ka, et see tähendab rahu kõikide inimeste vahel, olenemata rassist, rahvusest,
soost või maailmavaatest. Jeesus surm
lunastas nii juudid
kui paganad, viimastest sai samamoodi
Jumala rahvas, tema lapsed ja pärijad.
Jumala rahva kodanikuõigused ei põhine Jumala seaduste
järgimisel, vaid Jeesuse ristisurmal ja ülestõusmisel
ning selle vastuvõtmisel ristimise
ja usu kaudu. Inimese ja Jumala vaheline
suhe, Jumala armu osaliseks saamine, ei sõltu enam rahvusest ega päritolust. Käsuõpetus on tehtud tühjaks selle läbi, et Jumal loob uue inimese,
inimene on sündinud uuesti kui temast on saanud kristlane. Käsuseadusel ei ole
enam tähendust neile, kes on lepitatud Kristuse ristisurma läbi. Kristus
ühendab meid Jumala ja üksteisega. Mõelgem täna ka sellele, mida tähendab see,
et Kristus ühendab meid üksteisega. Sattusin juhuslikult lugema Soome kiriku
ajalehe "Kotimaa" viimast numbrit, kus vaimulik ja teoloogiadoktor
Kari Kuula kirjutas sellest samast Ef kirja tekstist, mis on tänane
jutlusetekst. Ta keskendus oma jutus just nimelt sellele, mida tähendab, et
Jumal on loonud need kaks üheksainsaks
uueks inimeseks, tehes rahu, ning et lepitada Jumalaga mõlemad ühesainsas ihus
risti kaudu, surmates risti peal vaenu. Ta tõi näite sellest, kuidas ühes
koguduses käis lisaks kohalikule luterlikule kogukonnale ka katoliiklastest
perekond. See perekond ei saanud selles koguduses tulla armulauale, sest
luterlaste ja katoliiklaste vahel ei ole ühist armulauaosadust. Ma ei taha
siinkohal laskuda küsimustesse, miks see ajalooliselt nii on juhtunud ja
millistel tingimustel armulauaosadus kahe kiriku vahel oleks võimalik, ent
ometi oli see on väga ilmekas ja omamoodi mõtlemapanev näide inimese
poolikusest: armulaud, mis on sügavaim viis olla osaduses Kristusega lahutab
erinevatesse kirikutesse kuuluvaid kristlasi. Ja seda tänu inimlikule, mitte
jumalikule korrale. Tõenäoliselt inimesed väga tihti ei mõtle sellele, sest
ühtede jaoks on see alati nii olnud ja muutunud tõsiasjaks mille üle ei
vaielda. See näide ei ole toodud selleks, et kutsuda üles hata tänasest alates
pidama ühiseid armulauateenistusi mõne teise kirikuga, vaid selleks, et võiksime
igaüks küsida, Kas olen mina aidanud üles ehitada mõne vaheseina, mida Kristus
ehk maha lammutaks? Kas midagi, mida mina saan muuta selleks, et vaheseinad
inimeste vahel laguneksid, et vahesein inimese ja Jumal vahel laguneks.
Aidaku meid selleks Jumal.
No comments:
Post a Comment