1 Kr 11:23-29
Sest mina olen Issandalt saanud, mida ma olen andnud
teilegi: et Issand Jeesus sel ööl, mil tema ära anti, võttis leiva, tänas,
murdis ja ütles: «See on minu ihu, mis teie eest antakse. Tehke seda minu mälestuseks!»
Selsamal kombel võttis ta ka karika pärast õhtusöömaaega ja ütles: «See karikas
on uus leping minu veres. Nii sagedasti kui te sellest joote, tehke seda minu
mälestuseks!» Sest iga kord, kui te seda leiba sööte ja karikast joote,
kuulutate teie Issanda surma, kuni tema tuleb. Niisiis, kes iial seda leiba
sööb või Issanda karikast joob vääritul viisil, on süüdi Issanda ihu ja vere
vastu. Inimene katsugu ennast läbi ja alles siis söögu sellest leivast ja joogu
sellest karikast! Sest kes sööb ja joob, see sööb ja joob enesele nuhtlust, kui
ta ei anna aru sellest ihust.
Antud kirjakohta
loetakse vanimaks ülestähenduseks armulaua seadmise kohta. Paulus pani selle
kirja enne kui evangelistid oma kirjatööd alustasid. Apostli
tunnistuse kohaselt sai ta selle sõnumi otse Issandalt.
Jeesus andis mõista,
et leib, mida murrab, on märk tema ihust ja karikas on uus leping tema veres.
Prohvet Jeremija läbi
tõotas Issand: Vaata, päevad tulevad,
ütleb Issand, mil ma teen Iisraeli sooga ja Juuda sooga uue lepingu: mitte
selle lepingu sarnase, mille ma tegin nende vanematega sel päeval, kui ma
võtsin nad kättpidi, et viia nad välja Egiptusemaalt - selle mu lepingu nad
murdsid, kuigi ma olin nad võtnud enese omaks, ütleb Issand -, vaid leping,
mille ma teen Iisraeli sooga pärast neid päevi, ütleb Issand, on niisugune: ma
panen nende sisse oma Seaduse ja kirjutan selle neile südamesse; siis ma olen
neile Jumalaks ja nemad on mulle rahvaks. Siis üks ei õpeta enam teist ega vend
venda, öeldes: «Tunne Issandat!», sest nad kõik tunnevad mind, niihästi pisikesed
kui suured, ütleb Issand; sest ma annan andeks nende süü ega tuleta enam meelde
nende pattu. (Jr 32:31)
Jeesus kutsus oma
järgijaid murdma leiba ja jagama karikat tema mälestuseks. Sest süües sellest
leivast ja juues sellest karikast, kuulutame me Kristuse surma, kuni tema
tuleb. Nõnda on armulaud mitte ainultt millegi meenutamine, mis kunagi aset
leidis, vaid ka millegi kuulutamine, mis tulevikus aset leiab.
Me elame Jeesuse
sündmise, surma, ülestõusmise ja Tema taastuleku vahepealses ajas. Meie armulauaga
jumalateenistused on nagu traagelniidid nende kahe aja vahel.
Juudid tähistavad
paasapühadega oma rahva pääsemist Egiptuse orjapõlvest. Egiptuse vaarao keeldus
oma orje vabaks laskmast, mispeale Jumal lasi tulla Egiptuse rahvale kümme
nuhtlust (rohutirtsud, haigused jm). Alles viimane, kõige hullem nuhtlus, pani
vaarao meelt muutma: öösel tapeti kõik egiptlaste esmasündinud. Ainult juutide
kodudest, kus ukse peale oli tehtud tunnusmärk läks surmaingel mööda ja lapsed
jäid ellu. ‘Läks mööda’ on heebrea keeles ‘passah’, siit on pärit ka
paasapühade nimi. Vaarao lasi juudid vabaks ning Moosese juhtimisel lahkuti
Egiptusest.
Selle sündmuse
meenutamine on juutide jaoks paasapühade sisu. Palju sajandeid hiljem kogunes
Jeesus oma jüngritega ülemisse tuppa pidama paasasöömaaega. Ka sellel ööl oli
õhk paks, nagu Egiptusest vabanemise ööl ning surma lähedus andis tunda. Ka
nüüd oli Jumal otsutanud vabastada oma rahva. Patust ja igavesest surmast. Kes
talle järgnevad usus ja lootuses, need ei jää häbisse.
Nüüd juba pea kaks
nädalat tagasi oli mul võimalus viibida Jeruusalemmas selle ülemise toa kohal
asuval katuseterassill, kus Jeesus jagas püha õhtusöömaaega. Sai seal ühel õhtul
istutud ja lastud Pühamaa päikesel end soojendada kui korraga hakkas seal samas
lähedal asuva Maarja uinumise kiriku kell helesima. Ilusa heleda häälega.
Mõtlesin seal, et elu on ilus nagu see kellahelin. Mõne aja pärast liitus
heledahäälse kellaga teine, pisut madala kõlaga kell. Mõtlesin, tõsi ta on, ka
elus on raskusi, madalamaid toone ja just sel taustal tulevad heledamad toonid,
elu helged hetked eriliselt esile. Olin mõtetega jõudnud just nii kaugele, kui
hakkas helisema kolmas kell, päris kumeda, madala tooniga. See oli täiuslik
kolmkõla. Ja nõnda, mõtlesin ma, on ka eluga. Tõeliselt
raskused on osa sellest elust. Kõik
see kokku – helged hetked, tõsised hetked ja raskused moodustavadki kokku selle
elu siin.
Sellise juluse
pidasid mulle ülemise toa kohal Jeruusalemma Maarja uinumise kiriku kellad.
Seades Püha
armulaua Jeesus justkui jagas ennast oma jängrite vahel osadeks, murdis
palakesteks ja ütles tehke seda minu mälestuseks! Apostel Paulus paneb meile ka
südamele, et me puhta südamega armulauda vastu võtaks iga kord mõistes, et see
on tema ohver meie heaks, et meid päästa hukatusest igavele elule.
No comments:
Post a Comment