Rm
4:1-8
6.juuli 2014.a.
„Mis me siis
ütleme oma lihase esiisa Aabrahami leidnud olevat?Sest kui Aabraham on
mõistetud õigeks tegude tõttu, siis tal on, millega kiidelda, kuid mitte Jumala
ees.Sest mida ütleb Pühakiri? “Aabraham uskus Jumalat, ja see arvestati talle
õiguseks.“ Tegude tegijale ei arvestata palka mitte armust, vaid vastavalt
võlale.Aga sellele, kes tegusid ei tee, vaid usub temasse, kes teeb õigeks
jumalakartmatu, arvestatakse õiguseks tema usk, nõnda nagu Taavet ütleb õndsa
olevat inimese, kellele Jumal arvestab õigust tegudest sõltumatult: „Õndsad on
need, kelle ülekohus on andeks antud ja kelle patud on kinni kaetud.Õnnis on
mees, kelle pattu Issand ei arvesta.“
Jumalateenistuse alguses julgustab õpetaja kogudust
sõnadega:“Õnnis on inimene, kelle üleastumine on andeks antud, kelle patt on
kinni kaetud.Seepärast tunnistagem Issandale oma patud üles...“ Kas see käib
kõigi kohta, või on neid, kellel on erilisi teeneid Jumala ees ja ainult nemad
võivad loota Jumala õnnistusele?
Rooma kirja 3.peatükis ütleb apostel Paulus selgelt,
et inimene mõistetakse õigeks usu läbi,
Seaduse tegudest sõltumata.Mida õigeksmõistmine tähendab?
Paulus peab silmas seda, mis juhtub patusega tema
pöördumisel.Meeleparanduse tunnil astub
patune Jumala kohtu ette, olles veendunud, et ta on süüdi ning tunnistades
Jumala kohtuotsuse enda kohta õigeks.See
on patuse ainus õige suhe Jumalaga.Ta on patune ja tunnistab enese patuseks.Ta
näeb ennast sellisena, nagu ta Jumala ees tegelikult on.Patusena ei saagi tal
Jumalaga muud õiget suhet olla.Kuid Jumala kohtu seadustes on ka see
paragrahv:patune, kes tunneb oma süüd, kahetseb seda ja usub Kristusesse,
mõistetakse õigeks.Õigeksmõistmine tähendab sellisel juhul Jumala kohtu
õigeksmõistvat otsust patusele (O.Tärk).
Inimene mõistetakse õigeks usu läbi.Tekib küsimus, kas
siis teod ei olegi tähtsad?Kiriku ajalugu näitab, et nendes asjades selguse
saamine ei olegi alati nii lihtne olnud.1564.a.(katoliiklik) Trento kirikukogu
pani needuse alla kõik, kes õpetavad, et inimene saab õndsaks ainult usust,
ilma tegudeta.Kui see oleks õige, siis peaks ka tänase kirja autor (apostel
Paulus) olema needuse all.
Õigeksmõistmine omandatakse ainult usu alusel, kuid sellele peavad õigeksmõistetud inimese elus
järgnema õiguse teod.Kui neid ei järgne, siis on usk surnud.Jaakobus kirjutab:“Sest nii nagu ihu ilma vaimuta on surnud,
nõnda on surnud ka usk ilma tegudeta.“ (Jk 2:26)
Juudid tahtsid käsust teha päästmisvahendi.Paulus
kinnitab juutidele, et usk kinnitab käsku, mitte ei tee „käsku tühjaks“.Alles
läbi usu saab käsk oma „õige“ koha.Pole
mingit alust arvata, et Jumal päästab juudi ühel viisil ja pagana teisel
viisil.Rm kirja eelmises peatükis ütleb apostel:“Jumal on üksainus ja tema teeb usu läbi õigeks nii ümberlõigatu kui
ümberlõikamatu.Kas me siis tühistame Seaduse usu läbi?Ei sugugi!Me vaid
kinnitame seadust!“(Rm 3:30,31)
Paulus pühendas palju
ruumi õigeksmõistmise küsimusele.Inimesed on ikka ja jälle püüdnud ise omal
käel usuelu korraldada.Iisraeli usuelu areng on selge näide sellest.Sajad käsud
reguleerisid inimese ja Jumala suhet.Käske oli nii palju, et tavaline inimene
ei suutnud neid kõiki meeldegi jätta, rääkimata siis täitmisest.Nii tekkis
vaimulik eliit, kes pidas end teistest paremaks. Variseri ja tölneri lugu on
meile (enamikule) üsna tuttav.Jumal
näitas ennast täis variserile tema „koha kätte“(Lk 18:9-14). Nii juhtub
igaühega, kes ennast ise ülendab.
Me keegi ei või ega saa teha tegusid, mis kohustaks Jumalat meile tasuma igavese
eluga.Me saame loota ainult tema armule.
Tänase päeva evangeelium, mida puldist kuulsite, oli Luuka järgi.(Lk 15:11-32).Piibis on palju
tähendamissõnu, mille kohta Jeesus ütleb:“Kellel kõrvad on kuulda, see kuulgu.“
Tänane kuuldud lugu kadunud pojast
haakub jutluse aluseks oleva tekstiga.Poeg oli oma osa pärandist kätte saanud
ja rännanud kaugele maale.Seal suutis ta kõik oma isa ja esiisade higi ja
vaevaga saavutatu ära kulutada.Ta oli võõrsil langenud nii madalale kui üldse
võis.Viimases hädas pöördub ta koju tagasi.Tal ei ole oma teole mitte
mingisugustki õigustust, ei ühtegi „teenet“, mida isale ette näidata.Ta jõuab
koju nagu hulgus, vastu võetakse aga pidusöökidega.Ta tuleb kui see, kes on
enda järel põletanud kõik sillad ja kellel pole enam millelegi õigust ega
midagi oodata, aga talle antakse pidurüü.
Mida ütleb see kirjakoht meie kohta?Kas me mõistame isa tähendamissõnast, kas me tunneme,
et see lugu inimlikust armastusest kuidagi meidki puudutab? Kas me teame, kes
tegelikult meie silmade ette kerkib, kui seda lugu kuuleme?
Seal tõuseb meie ette selle pale, kelle ees prohvetid
on oma silmad sulgenud, et mitte pimestuda igavesest valgusest.Kas me ikka
mõistame, et kõik see puudutab meid tunduvalt rohkem kui miski muu siin
maailmas?
Joosep Tammo on öelnud, et usklikena me tunneme, et me
ei vääri Jumalat, aga samas mõistame, et Kristus oma surmas on meile taas
väärtuse andnud.See mõistmine aitab meid julgelt ja tänuliku südamega astuda
jumalikku elutäiusse. Siin valitseb armastuse ja vastuarmastuse saladus ja
teadmine, et Jumal on meid armastanud enne, kui meie teda oskasime armastada.
Puhastunud usu kunst seisneb armastusse jäämises, või
nagu apostel Paulus väljendab, Jeesuses Kristuses olemises.Temas lööb meie elu
särama.Temas kahvatuvad kõik teised armastused.On vaid avar taevas ja usk, et mind on mõistetud ja õigeks mõistetud
täiesti muidu, seaduse tegudest sõltumatult.
No comments:
Post a Comment