Jutlus 5. jaanuaril
Rm 12:1-5
12 1 Nüüd, vennad, kutsun ma teid üles Jumala suure
halastuse pärast tooma oma ihud Jumalale elavaks, pühaks ja meelepäraseks
ohvriks; see olgu teie mõistlik jumalateenistus. 2 Ja ärge muganduge praeguse
ajaga, vaid muutuge meele uuendamise teel, et te katsuksite läbi, mis on Jumala
tahtmine, mis on hea ja meelepärane ja täiuslik. 3 Sest selle armu tõttu, mis
mulle on antud, ütlen ma igaühele teie seast, et ta ei mõtleks üleolevalt selle
kohta, mida tuleb mõtelda, vaid mõtleks nõnda, et saaks arukaks sedamööda,
kuidas Jumal igaühele usu mõõdu on jaganud. 4 Sest otsekui meil on ühes ihus
palju liikmeid, aga kõigil liikmeil ei ole sama tegevus, 5 nõnda oleme meie
paljud üks ihu Kristuses, üksikult aga üksteise liikmed.
Jäin mõtlema, et
kas üleskutse tuua oma ihud Jumalale meelepätaseks ohvriks, ei ole mitte lihtne
üleskutse jumalateenistuslikule elule? Inimene oma mugavuses ja meisterlikkuses
Jumala seaduste väänamises, mõtleb sageli: ”Ah, täna ma ei lähe jumalateenistusele,
täna teen midagi muud. Vaevalt, et see saab nii oluline olla. Ent inimese ihu
ja vaim kuuluvad kokku. Kui ihu jääb eemale kristlaste osadusest, jääb ka vaim.
Ja mis siis üldse inimese elu Kristusega seob?
Nii lihtne on
muganduda praeguse ajaga, joosta kaasa selle maailma hullusega ja kõige selle
järel, mida inimesed siin hindavad. Kõik ju teevad nii! Kuidas selles segaduses
aru saada mis on Jumala tahtmine? See kipub ununema. Oma mõtted ja tahtmised
võtavad võimust, ühiskond avaldab oma mõju.
Kristlase
igapäevases elus peaksid olema kaks lahutamatut osa — palve ja armastus.
Need kokku moodustavdki jumalateenistuse. Jumalateenistus küll algab pühapäeval
kirikus, kuid jätkub läbi terve arginädala armastustegudes. Ka palve on
armastustegu. Nii inimese, kes palvetab, kui Jumala, kes kuulab ja vastab. Sören
Kierkegaard ütleb, et armastus muudab inimese Jumalale meelepäraseks ja teeb ta
tugevaks. Armastus ei muutu iialgi, isegi kui kõik ülejäänu muutub. Elu
armastuses on inimsuhete, rõõmude ja murede toomine palves Jumala ette.
Ristitud inimesed, Jumala lapsed, toovad pühapäevasel jumalateenistusel iseendid
vaimulikuks ohvrianniks. Ohverdades oma aega ja usaldust, anname iseendid
vähemalt mingiks hetkeks Jumalale.
Samas kirjalõigus
hoiatab Paulus meid ka kõrkuse eest, et me ei mõtleks üleolevalt. See kehtib ka
argielu asjade kohta, kuid ennekõike vaimulike küsimuste kohta. Näiteks
vestlesin kord ühe tuttava vaimulikuga armulaua teemadel. Tema, toetudes
usuisade ütlustele väitis, et on ainult 2 põhjust, miks inimene ei tule
armulauale ja mõlemad on tingitud kõrkuse patust: 1) inimene mõtleb: ma olen
liiga patune, et armulauast osa võtta. 2) ma ei ole nii patune, et armualauast
osa võtta. Kõik muud mõtted tulenevad
emmast-kummast. Mõlemal juhul suhtub inimene üleolevalt Jumala armastusse, mis
Kristuses on ilmunud. Kõrkus on esimene surmapattudest, pattudest, mida andeks
ei anta.
Viimaks soovib Paulus veel, et igaüks saaks arukaks
sedamööda, kuidas Jumal talle usu mõõdu on jaganud. Jah, usumõõt on inimestel
erinev. Aga igaüks meist peaks oma olemise, oma elu ja elu mõtestamise raames
püüdma elada nõnda, et kui me elu oleks ohver või and, siis selline, mis
kõlbaks Jumalalale. Iga päev.
No comments:
Post a Comment