Lk 14:1-6 Ja sündis, kui
Jeesus hingamispäeval tuli ühe variseride ülema kotta leiba võtma, et nad
varitsesid teda. Ja vaata, tema ees oli üks vesitõbine inimene. Ja Jeesus
hakkas rääkima ja ütles seadusetundjatele ja variseridele: «Kas hingamispäeval
tohib teha terveks või ei tohi?» Nemad aga vaikisid. Ja haiget puudutades
parandas Jeesus tema ja laskis tal minna. Ja nendele ta ütles: «Kes on teie
seast, kelle poeg või härg kukub kaevu, et ta kohe ei tõmbaks teda välja
hingamispäeval?» Ja nad ei osanud selle peale midagi vastata.
Oli püha päev,
hingamispäev, mil valitses range töötegemise keeld. Jeesus oli kutsutud
variseride ülema kotta leiba võtma. Kena pühapäevane pidusöök. Kõik oleks olnud
väga hästi kui samas majas poleks olnud üks haige inimene. Me ei tea, kas see
”keegi” oli üks kutsutuist või kuulus ta teenijate hulka või oli ta lausa
meelega variseride poolt kohale toodud ja antud seltskonnas võõras, sest
kirjutatud on, et Jeesuse vastased varitsesid teda. Nii ehk naa võib arvata, et
Jeesus oli seal kojas kõigi teravdatud tähelepanu all. Ja tegelikult pole
oluline, kes see mees oli, vaid mida Jeesus selles olukorras tegi.
Küllap oli
variseride ülema kojas tol päeval pingeline õhkkond. Igaüks ootas midagi.
Variserid ja kirjatundjad ootasid, et Jeesus teeks mõne vale sammu. Haige ootas
tervenemist (tema ehk ootas seda küll kogu aeg). Jeesus ootas usku ja
halastust.
Eile oli meie ja
Tuhala koguduse ühine ringreis Lääne-Harju praostkonna kirikutesse. See oli
väga ilus reis, mida kuldas suvesoe päike ja sügisootuses loodus. Ka kirikud,
mida külastasime olid igaüks omamoodi erilised ja ilusad nii oma inimste kui
hoonete poolest. Nagu selliste ekskursioonide puhul ikka kipub juhtuma,
hakkasid meil päeva õhtusse kaldudes kõik ajad nihkesse minema. Ja kuna
eelviimases külastatud kirikus, Nissis, taheti meile kindlasti ka koguduse maja
näidata, mis algsesse plaani ei kuulunud, siis jäime viimasesse kirikusse, Hagerisse, pea
tund aega hiljaks. Praost Jüri Vallsalu ootas meid
kannatlikult. Vabandasime ette ja taha, vaatasime vaimustusega helgetes
toonides Hageri kirikut ja kuulasime selle hoone põnevat lugu ning koondusime
viimaks altari ümber palvetama. Kui Hageri kirikust viimaks kodu poole asutasime,
tänasin veelkord õpetajat, et ta meid ära jõudis oodata. Ja siis rääkis ta
umbes nõnda: Ootamine on hea. Võib-olla oleme me üldse liiga kärsitud ja tahame
kõike kohe, minuti täpsusega. Minu lapsed on suured, nad on kõik kodust läinud,
aga mulle meeldib neid koju oodata. Nad saavad kõik ise hakkama, neil on oma
elud ja siiski ma ootan neid koju. Ja see ootus on alati eriline. Ootamise ajal
sa saad ennast häälestada, kõige olulisema välja sõeluda ja kui oodatu viimaks
tuleb, oskad teda kogu südamest vastu võtta.
See põgus
jutuajamine süüvis minu hinge koos eelneva imeilusa päikeseloojanguga, mille
saatel Hageri Lamertuse kirikusse sisenesime. Päike oleks justkui loojunud
kõikjale meie ümber, mitte ainult läände, vaid igasse ilmakaarde, kaasa arvaud
altarimaali Kolgata risti taha.
Oodata. End
valmistada. Vastu võtta. Mitte väsida ega tüdida, mitte loobuda ega käega lüüa,
mitte keskenduda millelegi muule. Oodata.
Seadusetundjate ja variseride käest, kes varitsesid Jeesust küsis Issand: «Kas
hingamispäeval tohib teha terveks või ei tohi?» Nemad aga vaikisid. Jeesus teadis nnde ootuseid. Inimese tervendamine on töö.
Hingamispäeval ei kiidaks varisrid seda mingil juhul heaks. Mistahes töö oli
keelatud. Reeglitest kinni pidamine on kõige tähtsam. Ent siiski variserid vaikisid, sest kuidas saanuks nad keelata ühe inimese aitamist.
Meie ühiskonnas
valitsevad mitmed teised reeglid, millest kinnipidamist peame sama oluliseks
kui variserid sabati töökeeldu. Meil on demokraatia, usuvabadus, arvamusvabadus, üldse väga palju vabadust. Aga samas valitseb ka teatavat liiki omakohus. Kui keegi on midagi halba teinud, siis
ei ole enam mingit vabadust ega halastust. Ta käitus teisiti kui meie reeglid ette näevad – meie temaga ei mängi enam, paras talle. Vahel ei
peagi olema keegi midagi väga halba teinud, piisab sellest, et ta lihtsalt ei
meeldi ja talle keeratakse selg.
Sellest hoolimata,
mida variserid ootasid või arvasid, otsekui nimme tegutsedes haiget
puudutades parandas Jeesus tema ja laskis tal minna.
Enne, kui variserid
jõudsid midagi öelda ütles ta nendele: «Kes
on teie seast, kelle poeg või härg kukub kaevu, et ta kohe ei tõmbaks teda
välja hingamispäeval?»
Variserid olid tol
päeval tunnistajaks millelegi, millest paljud võivad vaid unistada. Nende silme
all tervendas Jeesus ühe raske haige. Mida olekski neil siin öelda.
Jeesus ei talunud
inimeste mänge. Ta nägi seal kedagi, kes kannatas ja ta sekkus kohe. Tal oli võimalus
terveks teha ja seda ta ka tegi.
Juuresolijate ja ka
meie tähelepanu juhib Issand sellele, et meie peaksime igasse kannatavasse
inimesse suhtuma nagu oma poega, nagu oma varandusse. Ta avardab meie pisikest
egotsentristlikku maailma ja kutsub üles näitama armastust ja halastust igaühele,
keda näeme kannatavat ja keda me kasvõi pisutki saame aidata. Siis ei tule
mõelda, et mida mina suudan või mida teised arvavad, vaid tuleb minna ja kasvõi
lihtsalt anda märku oma hoolimisest, lihtsalt palvetada tema eest. Armastus on kõige ülem reegel, mis meile on antud.
No comments:
Post a Comment