Lk 7:11-16
Ja mõni aeg hiljem läks Jeesus linna, mida hüütakse Nainiks, ja temaga
läksid kaasa ta jüngrid ja suur hulk rahvast. Aga just siis, kui ta linna väravale
lähenes, kanti välja surnut, oma ema ainsat poega, ja ema oli lesk. Ja üsna
suur hulk linnarahvast saatis teda. Ja kui Issand nägi ema, hakkas tal
temast hale ja ta ütles: «Ära nuta enam!» Ja ta astus ligi ja puudutas
surnuraami, mispeale kandjad jäid seisma. Ja ta ütles: «Noormees, ma ütlen
sulle, ärka üles!» Ja surnu tõusis istuli ja hakkas rääkima. Ja Jeesus andis
poja ta emale tagasi. Aga kõiki haaras kartus ja nad ülistasid Jumalat ja
ütlesid: «Meie seas on tõusnud suur prohvet!» ja «Jumal on tulnud hoolitsema
oma rahva eest!»
Kaks rongkäiku, kaks tugevat tunnet põrkusid tol päeval Naini linna
väravas. Kumbki rongkäik oli rahvarohke. Linnast tuli välja matuserongkäik. Kõige
ees kanti surnut, tema järel tuli leinav ema ja nende järel terve hulk
linnarahvast.
Eks matused on alati kurvad, aga kui tegu on noore inimese
matusega, seda enam veel, et oma ema ainsa pojaga, kel nüüd polnud enam kedagi,
sest ta oli varem matnud oma mehe. Seega ei olnud tal ka kedagi, kes teda
majanduslikult ülal peaks. Tolle naise elu pidi nüüdsest peale kuni surmani
olema vaev. Võib aimata kui suur oli lein ja melanhoolia, mis selle inimhulga
kohal lasus.
Samal ajal lähenes linnale teiselt poolt Jeesus koos oma jüngritega, lisaks
veel hulk rahvast. Jeesus oli äsja tervendanud Kapernauma väeülema teenri.
Väeülema, kes ütles: «Issand, ma ei ole väärt, et sina mu katuse alla tuleksid,
vaid ütle üksainus sõna, ja poiss paraneb!» Tema teener sai terveks. See
imetegu pälvis kindlasti suurt tähelepanu, kuna tegu oli ikkagi mõjuka
väeülemaga. Võib vaid aimata millisest rõõmust ja ülevast meeleolust oli kantud inimhulk, kes Naini linnale lähenes.
Seegi on sümboolne, et kohtumine leidis aset just värava ees. Ühel
pool suur, müüridega ümbritsetud kurbus, surm. Teisal piirideta avarus ja rõõm, elu. Need kaks rongkäiku
oleks võinud ka teineteisest mööda minna ilma et midagi oleks juhtunud. Nagu
elus sageli on. Kurbus ja rõõm on väga lähestikku, aga nad ei haaku, neil ei
jagu teineteise jaoks silmi. Kes on ahastuses, see ei näe midagi, mis
rõõmustaks. Kes on õnnelik, ei märka ühtegi masendunut ja kui näebki, ei suuda
talle oma õnnes keskenduda, sest see on nii teine maailm. Kahju küll, aga mis
teha.
Kuid siin me loeme, kuidas kurbus ja rõõm suhestusid. Issandal hakkas hale, kui ta nägi ema, kes leinas
oma ainust poega. Kristusel ei ole ükskõik inimeste kannatustest. Need
puudutavad teda. Ta peatub nendes olukordades. Ka inimesed on vahel kaastundlikud ja hoolivad, kuid Temal on
ainsana meelevald kurbuse, kannatuste ja surma üle. Naisele ütles ta: «Ära nuta enam!».
See ütlus ei muudaks veel olukorda. Kas saab keeld peletada kellegi pisarad?
Ei. Ent nüüd pöördub Jeesus tema poole, keda kantakse surnuraamil. See piir,
mis lasub elavate ja surnute vahel, on tema jaoks olematu. Ta kõnetab igavesele
unele uinunud noormeest nagu teeks see parasjagu lõunauinakut. «Ärka üles!» Rooma kirjas ütleb apostel: Selleks on ju Kristus surnud ja saanud jälle
elavaks, et ta oleks nii surnute kui elavate Issand (Rm 14:9).
Kristus kohtub meiega me kannatustes, leinas, meie üksiolemises. Ta ei lähe meist mööda, vaid peatub, puudutab,
kõnetab ja muudab olukorda. Vahel ka vaikib. Ta ei ärata küll kõiki surnuid tagasi elule selles
ilmas, kus valitseb ikkagi kaduvus: Inimesel,
naisest sündinul, on lühikesed elupäevad ja palju tüli. Ta tõuseb nagu lilleke ja
ta lõigatakse ära, ta põgeneb nagu vari ega jää püsima (Ii 14), vaid kingib meile
lootuse, mis asetab kogu inimese elu teise valgusesse. Rooma kirjas ütleb apostel veel: Loodu
on ju allutatud kaduvusele - mitte vabatahtlikult, vaid allutaja poolt -,
kuid ometi lootusega, et ka loodu ise
vabastatakse kord kaduvuse orjusest Jumala laste kirkuse vabadusse.
Surm ei ole matja. Ta
on alistatud, võidetud. Kristuses
on elu, isegi kui keegi sureb. Kristus ise on ülestõusmine ja elu.
Elu suured rongkäigud – elu ja surm, kurbus ja rõõm,
lootus ja lootusetus kohtuvad ja põimuvad Kristuses. Palve ja evangeeliumi kaudu, Püha Vaimu kaudu,
kes avab me silmad nägemaks Lunastajat meie elu olukordades. Tema vaatab meid, pilgus armastus ja ei lähe meist mööda.
Sufist luuletaja Rumi on öelnud: Jeesuse ime oli ta ise, mitte see mis ta
ütles või tegi.
Küllap oli nii oli ka Naini linna nooormehe loos. Selles loos, mis võib omal
viisil korduda kõigi meie eludes. Imeline kohtumine
Kristusega ja äratundmine, mis sellega kaasneb. Kõige tähtsam ei olnud mitte noormehe ellu ärkamine, vaid Kristuse ülestõusmine.
No comments:
Post a Comment