Mt 1:18-24
Jeesuse sündimisest jutustavad neljast evangeeliumist kaks. Esimene neist, Matteus
annab loo edasi läbi Joosepi silmade. Teine, Luuka version, räägib sünniloo
läbi Maarja.
Joosep ja Maarja olid kihlatud. Juudi seaduste järgi oli
kihlus siduv leping, mida sai öelda lahti vaid surmaga. Mees oli juba
"abikaasa", kuid naine jäi kuni pulmatseremooniani elama oma isakotta.
Maarja jäi lapseootele just sel ajal. Joosep pidi leppima tõsiasjaga, et
tema kihlatu ootab last, kes ei ole tema oma. Tal oli õigus, lausa
seadusest tulenev kohustus kihlus tühistada. Ent õiglase ja vaga mehena teadis Joosep,
et seadusetähe järgimine ei tähenda iga kord õiglast lahendust. Ta hoolis
Maarjast. Tahtmata Maarjat avalikult häbistada, oli Joosepil esialgu plaan ta
vaikselt kuhugi kaugemale saata. Aga me kõik peame oma elu plaane tehes olema
paindlikud. Kui keegi järgib oma plaani pimesi,
siis on parem, et tal seda plaani üldse polekski. Me organist Kahro armastab tsiteerida üht tarkusetera: kui tahad Jumalat naerma ajada, siis
räägi Talle oma plaanidest.
Küllap Joosep vaga mehena palvetas õige otsuse tegemise pärast. Suurte
otsuste langetamisel palub jumalalaps ikka Issanda õnnistust nagu varemalt
küsis poeg enne abiellumist isa õnnistust.
Igatahes ilmus Joosepile unes ingel. Juba ingli pöördumine tema poole on
tähenduslik. „Joosep, Taaveti poeg“. Nende sõnadega tuletatakse Joosepile
meelde tema kuninglikku päritolu ja Taaveti soole antud tõotust. Jesaja raamatu
7. peatükist loeme: Siis Jesaja ütles: «Kuulge
ometi, Taaveti sugu! Ons teil veel vähe inimeste vaevamisest, et te ka mu
Jumalat vaevate? Sellepärast annab Issand ise teile tunnustähe: ennäe, neitsi
jääb lapseootele ja toob poja ilmale ning paneb temale nimeks Immaanuel.» (Js 7:13-14)
Jõuluööl ütlesid inglid karjastele: „Ärge kartke!“ Sel ööl ütles ingel
Joosepile: „Ära karda!“ ning julgustas teda Maarjat, oma naist enese juurde
võtma, sest laps, keda ta kannab, on Pühast Vaimust. Naise enda juurde võtmine
tähendas abiellumist. Tema lapsele tähendas see Taaveti suguvõsa liikmeks
saamist.
Joosepile anti teada ka lapse nimi. Nimed, eriti jumalikult ilmutatud nimed
on piiblis alati tähendusega. Jeesus on kreekapärane vaste heebrea Jošuale, mis
tähendab 'Issand päästab'. Juba selles nimes on lootus. Tema läbi päästab
Issand oma rahva pattudest. Mitte ainult Jumala rahva, Iisraeli, vaid Jh 1:12
kohaselt: kõigile, kes tema vastu võtsid,
andis ta meelevalla saada Jumala lasteks, neile, kes usuvad tema nimesse.
Matteuse evangeeliumi kolme üksteisest eraldi asetseva salmi kaudu kaudu
kujuneb salakoodina üle aegade ulatuv hea sõnum. Esimene salm pärineb tänasest
perikoobist: (1: 23) Ennäe, neitsi jääb lapseootele ja toob ilmale poja, ja
teda hüütakse nimega Immaanuel, see on tõlkes: Jumal on meiega. Teine salm on
evangeeliumi keskosas (18:20) Sest kus kaks või kolm on minu nimel koos, seal
olen mina nende keskel. Kolmas paikneb päris evangeeliumi lõpus: (28: 20) Ja
vaata, mina olen iga päev teie juures ajastu lõpuni.
Hea sõnum, mis julgustas kord Joosepit ja mis samuti julgustab kõiki neid, kel on hirm, mure või väsimus kõlab nii: Immanuel, Jumal on meiega nüüd ja igavesti.
No comments:
Post a Comment